(25.11.2005)
"21 i 22 listopada w Zespole Społecznych Szkół
Ogólnokształcących w Zakopanem odbyły się warsztaty edukacyjne dotyczące
kręgu kultury islamu, zorganizowane przez UNESCO i Arabia.pl w celu
modyfikacji negatywnych stereotypów kulturowych i religijnych
rozpowszechnionych wśród młodzieży. Celem warsztatów było
zwiększenie zakresu wiedzy o wyznawcach religii islamu, ich obyczajach i
kulturze.
Zajęcia prowadzili Dalia Nazmi-Fadzim i Marcin Grodzki - doktoranci
Wydziału Arabistyki i Islamistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
Dzięki wykonaniu takiego ćwiczenia jak „Portret muzułmanina”, polegającego
na podaniu kilku pierwszych cech wyznawcy islamu, które same „nasuną się”
na myśl, uczestnicy zostali skonfrontowani z własną podatnością na
uleganie stereotypom i z brakiem wiedzy na temat islamu. Następnie
prowadzący wyjaśnili podstawowe pojęcia oraz dogmaty tej religii,
kształtujące codzienność jej wyznawców.
Na początku zajęć uczestnicząca w nich młodzież swoje poglądy na temat
muzułmanów opierała jedynie na stereotypach lub też na poszczególnych,
wyrwanych z kontekstu faktach. Poglądy te zmieniały się w miarę jak
wzrastała wiedza o religii i kulturze islamu.
Uczestnicy
podjęli próbę nauczenia się, zrozumienia i akceptowania własnych i cudzych
postaw oraz konieczności zachowania wzajemnego szacunku podczas
konfrontacji z odrębną religią, kulturą i mentalnością.
Jednym z trudniejszych zagadnień była kwestia terroryzmu. Nie ulega bowiem
wątpliwości, że najwięcej ataków w ostatnich latach ma związek właśnie z
islamem. Jednakże wspólnie z prowadzącymi uczestnicy doszli do wniosku, iż
terroryzmem zajmuje się stosunkowo niewielka grupa wyznawców, która uległa
manipulacji również wynikającej i opartej na ich niewiedzy. Nie można na
podstawie setnej części grupy osądzać całości. Ciągle jednak jest tak - i
może trudno się dziwić- że grupa ta stwarza wizerunek społeczeństwa
islamskiego.
Prowadząca powiedziała parę zdań po arabsku, którego gardłowe, dziwne
brzmienie niewątpliwie zwiększyło sympatię uczestników spotkania z kulturą
islamu dla wyznawców tej religii, podobnie jak nauka pisania i próba
zatańczenia tańca dabka w arabskich strojach oraz parzenie arabskiej
herbaty.
Podczas końcowych chwil zajęć większość uczestników zmieniła swoje błędne
przekonania na temat muzułmanów i doszła do wniosku, iż we współczesnym
świecie i całej złożoności jego zjawisk konieczne jest zwiększenie
tolerancji w odniesieniu do odrębnych, co nie znaczy, że gorszych kultur,
wyznań i poglądów."
Katarzyna Konopka, uczennica klasy II Społecznego Liceum
Ogólnokształcącego STO w Zakopanem
|