Święto Matki Bożej Bolesnej
Słowa Ojca Świętego wypowiedziane z okazji wspomnienia Matki Bożej Bolesnej w 1991r.; ,,Przeżywając na  Kalwarii śmierć swego syna ,Maryja zrozumiała bowiem, że >>chluba<< Jej Boskiego macierzyństwa właśnie w tym momencie osiąga swój szczyt, gdyż pozwala Jej uczestniczyć bezpośrednio w dziele odkupienia. Zrozumiała też, że ludzkie cierpienie przyjęte przez Jej ukrzyżowanego Syna ,zyskało od tej chwili nieocenioną wartość. Dziś zatem obraz Matki Boskiej stojącej pod krzyżem ,niemy lecz jakże wymowny , ukazuje nam sens ludzkiego cierpienia w Bożym planie odkupienia. Maryja jako pierwsza potrafiła i zechciała uczestniczyć w zbawczej tajemnicy. (...).Maryja staje u boku człowieka cierpiącego bierze go za rękę i zaprasza, by wraz z nią wszedł na Kalwarię i staną przed Ukrzyżowanym. z 3 v 98G s 2.JPG (11887 bytes)
                                    
,,Dzisiejsze święto każe ,,nam myśleć o krzyżu wywyższającym osobę ludzką , ponieważ jest znakiem bezgranicznej miłości ,która się w krzyżu obiawiła “ (słowa Jana Pawła II z16.09.1981) .Na różne sposoby powraca wciągu lat rozważanie o tym ,że w krzyżu miłości nauka I że przez krzyż wiedzie droga do chwały. Wiele ciekawych refleksji może znajdować w wydanej t tym roku
antologiipasyjnej pt.; Księga krzyża “. (Gość Niedzielny)
                                            Z dziejów 7 wsi
   Zasiedlenie badanego terenu było stosunkowo późne. Przypadało na II połowę XVI i I ćwierć XVII w. Najstarszą miejscowością był tam lokowany około 1552 r. Czarny Dunajec. W 1592 r. powstał Chochołów, w 1595 Ciche. W 1601r. została osadzona Wróblówka a około 1605 Podczerwone. W 1606 r. słyszymy o zalążkach osady Witów. Powstawała ona jednak dość wolno. W inwentarzu starostwa nowotarskiego z 1638 r. odnotowano bowiem, że "Ta wieś niedawno bardzo zasiadła". I wreszcie w 1619 r. osadzono Dzianisz. Z treści jego dokumentu lokacyjnego wynika, że na terenie między dolinami Kościeliska a Chochołowska planowano również utworzenie miasta zwanego Zygmuntowem. Projekt ten nie został jednak zrealizowany.
  W sześciu przypadkach założenie wsi wiązało się z wystawieniem dokumentu lokacyjengo. W pięciu ich zasadzcami byli sołtysi-plebejusze, a w Dzianiszu wójt szlachcic. Tylko Witów powstał samo rzutnie. Posiadał w związku z tym obieralnego wójta.
   Prawo niemieckie, na którym zakładono wsie, miało na celu głównie rozwój gospodarki rolnej.l Chochołoskie wiązało się natomiast z gospodarką pasterską.  W okresie gdy kolonizowano badany teren odrożnianie tych praw nie było ściśle przestrzegane. Obydwie formy gospodarcze rolna i pasterska istniały równie rzadko nowoczesnie w tych samych miejscowoścach, zwłaszcza na Podtatrzu. Większość z 7 wsi powstaia na prawie niemieckim. W dokumencie lokacyjnym Dzianisza zaznaczono jednak, że “Ta wieś ma być prawa wałaskiego, jakiego tam insze wsi starostwa tamtego używają”. Wsie na Podtatrzu posiadały ustrój gruntowy, bazujący na tzw. łanach leśnych. Przykładem tego może być Ciche:       Z miejscowościami tymi związana była m. in. luźna zabudowa, przeważnie łańcuchowa. Nie posiadały też gruntów gromadzkich. Pewne cechy ustroju niwowego (zdeformowanego jednak w latach pózniejszych) wykazywały natomiast trzy wioski w Kotlinie. Odznaczały się one m. in. Zwartością zabudowy, skupionej pierwotnie na tzw. niwie domowej i tworzącej typ ulicówki, niekiedy z rynkiem jak np. w Czarnym Dunajcu. Dysponowały również, znajdującymi się zwykle u ich  granic, pastwiskiem i lasem gminnym. Źródła potwierdzają istnienie takich pastwisk we Wróblówce, Czarnym Dunajcu i Podczerwonem. Z 1775 r. pochodzi też wzmianka o lesie Bór albo Bagno, należącym do gromady Czarny Dunajec oraz o dwu innych, tj. Starych Drogach i Baligówce, o które trwaf spór z dworem.


                                                                           Odpust w Parafi Świętego Karzimierza w Kościelisku

              następna"                             następna"

                                                                                     Menu Główne