PRZYCZYNY WYPADKÓW DROGOWYCH | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Odpowiedzieć na pytanie o przyczyny wypadków drogowych, jest z pewnością zadaniem nie łatwym. Będziemy starali się przyglądnąć niektórym zagadnieniom, które z wypadkami mogą mieć związek. Zastanowimy się nad statystykami i zakładamy, iż uda się nam dojść do interesujących wniosków. Przewidujemy, iż ten dział naszego serwisu będzie powstawał powoli, a w założeniach będzie miał charakter „głośnego myślenia”. I tak w roku 2006 na polskich drogach wydarzyło się: 46.876 wypadków, 5.243 osoby zginęły, 59.123 osoby zostały ranne. Jako przyczyny wypadków podaje się prawie wyłącznie błędne zachowanie kierowców oraz pieszych, a składają się na nie przede wszystkim:
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakwalifikowane powyżej przyczyny obejmują 95% ogółu wypadków. Natomiast pozostałe 5% zazwyczaj bywa interpretowane w sposób raczej enigmatyczny. Mówiąc o wypadkach drogowych często mamy do czynienia z określeniem, iż czynnikami sprawczymi są elementy: CZŁOWIEK - DROGA - POJAZD. Poniżej prezentujemy tabelę pozwalającą uświadomić sobie, który z tych elementów i na ile jest odpowiedzialny za wypadki. Opracowaliśmy ją w oparciu o publikację „Wypadki drogowe w Polsce w 2006 roku”, dostępną na stronie internetowej: www.policja.pl - statystyka - Ruch Drogowy. Jest to rodzaj raportu o stanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym przedstawiony przez Biuro Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, a opracowany przez pracowników Wydziału Profilaktyki w Ruchu Drogowym na podstawie bazy danych Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji (SEWiK). Tabela ta przedstawia zestawienie przyczyn, które najczęściej podaje się do publicznej wiadomości i które wynikają z policyjnych statystyk. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Czy takie proporcje przyczyn prezentują rzeczywiste odzwierciedlenie tego co się zdarza na polskich drogach? Czyżby tylko 0,04%, a więc jeden wypadek na 2500 był spowodowany błędami w inżynierii ruchu? A tylko jeden na 667 wynikał z niewłaściwego stanu drogi? Z pewnością nie. Współcześnie stosowane klasyfikacje w naszym kraju mają na celu przede wszystkim ustalić winnych poszczególnych zdarzeń. Nie odzwierciedla to jednak w żadnym przypadku przyczyn, bo te są bardziej złożone. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wkrótce więcej... | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
© Copyright 2004 - 2008; Z peryskopu projektanta - www.znakidrogowe.eu |