ZNAKI SEZONOWE |
---|
Znaki sezonowe spełniają swoją rolę wyłącznie w jakimś okresie czasu. Można tego określenia użyć głównie do znaków związanych z porami roku, albo też w przypadku robót drogowych, objazdów itp. Będą to znaki, które w innych okresach czasu są zupełnie nieprzydatne, nie informują o niczym istotnym, albo wręcz mogą podawać informacje nieaktualne, czy nieprawdziwe, niepotrzebne, a nawet zakłócające to co jest istotne. Żaden kierowca sobie nie wyobraża, aby w środku lata na terenach Polski mógł padać śnieg. Oczywistym jest też, iż nie będzie przymrozków, zatem znak ostrzegawczy „oszronienie jezdni” (A-32) jest nieaktualny, a jego przydatność może być wyłącznie zimą. Czy latem znak ten będzie przeszkadzać, rozkojarzać? |
Obok prezentujemy zdjęcie na którym znak ostrzegawczy ze wzledu na swoją sezonowość został zasłonięty. Otóż w niektórych krajach służby drogowe posiadają specjalne pokrowce do zakładania na czasowo nieaktualne znaki. Pokrowce są koloru szarego, aby nie rzucały sie w oczy i nie odwracały niepotrzebnie uwagi kierowcy. Zatem znaku nieaktualnego, sezonowego nie widać, jakby nie istniał. Nawet i w Polsce od pewnego czasu dba się tu i ówdzie, aby niepotrzebne sezonowe znaki nie zakłócały wizualnego otoczenia drogi. Przykładowo odwraca się znaki o 90 stopni, tak aby były ustawione równolegle do osi jezdni, więc praktycznie będą niezauważalne (poniżej przykład z autostrady A4). Ponadto można też napotkać znaki składane, jakby zamykane. Są one podzielone na pół, posiadają zawias, pozostają na miejscu i mogą byc złożone. Czy jest to jednak ekonomiczne? Poza tym ta możliwość nie dotyczy znaków o wszystkich kształtach. Przykładowo nie da się tak składać znaków ostrzegawczych. |
Istnieje jeszcze jedna możliwość stosowana w Polsce. Po prostu znaki się demontuje na okres ich nieobowiązywania, a potem znów je montuje. Czy aby nie jest to metoda najdroższa? Oczywistym też jest, iż na pobocznych, lokalnych drogach można się zgodzić w pewnym zakresie z nieaktualnymi, acz sezonowymi znakami, które widzi się także poza ich okresem obowiązywania. Przykładem takiego oznakowania niech będzie „nakaz używania łańcuchów przeciwpoślizgowych” (C-18) z tabliczką „wskazującą samochody ciężarowe... ” wraz z dodatkowym tekstem „Obowiązuje na jezdni pokrytej śniegiem”. Takie oznakowanie może być stałym elementem wyłącznie w rejonie dróg lokalnych, przy ruchu o stosunkowo małym natężeniu. Chociaż logiczniej byłoby (dopóki w Polsce znaki montuje się na jednym słupku), aby takie znaki na okres lata odwracać równolegle do osi jezdni, by się nie rzucały niepotrzebnie w oczy. [kwiecień 2008] |
© Copyright 2004 - 2009, Z peryskopu projektanta - www.znakidrogowe.eu |