ZMIANA ZNACZENIA ZNAKU

Trzy kolejno ustawione znaki „DROGA Z PIERWSZEŃSTWEM PRZEJAZDU” (D-1) przed bocznymi drogami (wąskimi uliczkami) doprowadzającymi do kilkunastu domów mogą budzić wątpliwości zwłaszcza, iż z oznakowania nie wynika z której strony drogi głównej odgałęzienia się znajdują.

Możliwość wyjechania pojazdu z takich pobocznych dróg nasuwa na myśl wyjazdy z posesji, czy spod sklepów. W sensie wizualnym możliwość ta jest bardzo zbliżona do manewru włączania się do ruchu, a ciągłe powtarzanie tego znaku nie bardzo ma sens.

Przypomnijmy, iż znak „DROGA Z PIERWSZEŃSTWEM PRZEJAZDU” wprowadzono w Polsce w 1959 roku.

W Rozporządzeniu Ministrów Komunikacji i Spraw Wewnętrznych z 20 lipca 1968 r. w sprawie ruchu na drogach publicznych czytamy: „Znak 'DROGA Z PIERWSZEŃSTWEM PRZEJAZDU' (obecnie znak D-1) informuje kierującego, że wjeżdża na drogę posiadającą pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniach z innymi drogami”. Pokrewnie znak „KONIEC PIERWSZEŃSTWA PRZEJAZDU” (obecnie D-2) „wskazuje koniec drogi posiadającej pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniach z innymi drogami, na której początku umieszczony był znak 'DROGA Z PIERWSZEŃSTWEM PRZEJAZDU'”.

Ponadto czytamy: „Pomiędzy znakami 'DROGA Z PIERWSZEŃSTWEM PRZEJAZDU' i 'KONIEC PIERWSZEŃSTWA PRZEJAZDU' mogą być umieszczane dodatkowo znaki 'DROGA Z PIERWSZEŃSTWEM PRZEJAZDU' (o wymiarach zmniejszonych) w celu przypomnienia kierującym, że poruszają się po drodze z pierwszeństwem przejazdu”.

Słowna, a i prawna interpretacja omawianych tu znaków do dzisiaj praktycznie nie zmieniła się. Zmienia się natomiast ich stosowanie. Najprawdopodobniej wynika to z niezbyt spójnych zapisów w „instrukcji o znakach drogowych...”, gdzie pojawia się możliwość zamiennego stosowania znaków „SKRZYŻOWANIE Z DROGĄ PODPORZĄDKOWANĄ...” (A-6) lub „DROGA Z PIERWSZEŃSTWEM PRZEJAZDU” (D-1) (jakby te znaki były równoważne).

Zdjęcie obok pokazuje sytuację z wyraźnie widocznymi skrzyżowaniami, chociaż praktycznie są to jedynie wyjazdy. Pierwszy z krótkiej i ślepej uliczki z zakazem ruchu (prowadzącej do kilku domów), a drugi z przykościelnego parkingu. Nie mniej oznakowanie, jak i w poprzednim przykładzie, mówi nie o drodze, a o skrzyżowaniach z pierwszeństwem przejazdu.

Trafia się również stosowanie znaku „DROGA Z PIERWSZEŃSTWEM PRZEJAZDU” zarówno przed skrzyżowaniem, jak i zaraz za nim. Jednak już samo umieszczenie tych znaków powoduje, iż mają one odmienne znaczenie.

Otóż znak pierwszy mówi: wjedziesz zaraz na skrzyżowanie, na którym masz pierwszeństwo, więc możesz kontynuować jazdę bez zdejmowania nogi z pedału gazu. Nie musisz nic robić, bowiem wszyscy inni zobowiązani są tobie ustąpić...

Natomiast drugi znak informuje, iż po wyjechaniu ze skrzyżowania będziesz jechać drogą z pierwszeństwem przejazdu, a więc pierwszeństwo to będzie dotyczyć wszystkich skrzyżowań jakie na drodze wystąpią.

Pokrewnym znakiem jest „KONIEC DROGI Z PIERWSZEŃSTWEM” (D-2). Znak ten zazwyczaj poprzedza znaki, w wyniku których musimy zastosować się do ostrzeżenia: żółtego odwróconego trójkąta: „USTĄP PIERWSZEŃSTWA” (A-7), lub do znaku: „STOP” (B-20), co oznacza zakaz wjazdu na skrzyżowanie bez zatrzymania się przed drogą z pierwszeństwem.

Na zdjęciach poniżej znak „KONIEC DROGI Z PIERWSZEŃSTWEM” (D-2) poprzedza wjazd na rondo, a więc konieczność ustąpienia pierwszeństwa.

Jednak za pierwszym rondem nie ma „przywrócenia” drogi z pierwszeństwem, które z kolei na następnym rondzie jest odwołane. W tej sytuacji brak konsekwencji w oznakowaniu nie ma już specjalnego znaczenia, bowiem mamy jedynie do czynienia z dodatkowym znakiem przypominającym, iż pierwszeństwo się kończy...

Poniżej jeszcze dwa zdjęcia dotyczące stosowania omawianego znaku. Po lewej oznakowanie ze Słowacji, gdzie również przed każdym skrzyżowaniem umieszczono znak „DROGA Z PIERWSZEŃSTWEM PRZEJAZDU”. Natomiast po prawej mamy do czynienia z przykładem konsekwentnego stosowania tego znaku po skrzyżowaniu na drogach Węgier.

[wrzesień 2006]

  następny...