SPECJALIŚCI OD ZAWRACANIA

Mniej więcej od dwóch lat Biuro Promocji Zakopanego przy Urzędzie Miasta zarabia na swoje potrzeby zamieszczając na słupach oświetleniowych reklamowe plansze. Na niektórych z nich widnieją hasła: „doskonała reklama”,„miejsce na twoją reklamę” itp. Obok tych sformułowań umieszczono telefoniczne namiary do zakopiańskiego Biura Promocji oraz także gdzieś w rejon Opola, sądząc po numerze kierunkowym. Tak więc można się domyślać, iż Biuro Promocji jest animatorem tych reklam, czy pośrednikiem, natomiast ich wykonaniem trudni się firma z Opola.

Nasuwa się pytanie kto te reklamy opracowuje pod względem informacyjnym oraz graficznym, a kto je nadzoruje i w jakim zakresie, bowiem „kierowanie przez zawracanie” stwarza wiele wątpliwości.

Skąd się to wzięło? Otóż oferta dotycząca reklam na słupach oświetleniowych na terenie miasta Zakopanego przewiduje wyłącznie zamieszczanie reklam dwustronnych. Zamawiasz powierzchnię, a płacisz za dwie. To stała i dość sprytna reguła stosowana przez Biuro Promocji. Tak więc z jednej strony można zamieścić informację, iż do danego obiektu jedzie się taką, czy inną drogą (i tu strzałka), natomiast na odwrocie trzeba (skoro z góry zapłacone) umieścić na siłę jakąś nie koniecznie uzasadnioną informację w stylu „do zobaczenia”, „zapraszamy ponownie” lub też kierując przez zawracanie.

Niestety pomysł kierowania poprzez zawracanie jest nielogicznością. To jakby mówić komuś: „już minąłeś, przejechałeś za daleko, więc musisz zawrócić”. A że wcześniej informacji nie było...

Praktycznie uzasadnione wyjątki są wskazane jedynie przy zakazie skrętu w lewo. Ale w takich sytuacjach schemat gdzie i jak należy zawracać jest podawany z wyprzedzeniem. Natomiast zamieszczone tu zdjęcia stanowią przykłady „zafascynowania” kreacją strzałek zawracających, a zarazem wycinek umiejętności „specjalistów od zawracania”, jakim Biuro Promocji powierzyło wykonywanie reklam.

Chcąc nie chcąc, reklamy te stanowią fragment Miejskiego Systemu Informacji. Stanowią informacyjny pejzaż miasta, przeplatając się ze znakami drogowymi. Jeżeli już, to powinny być uzupełnieniem dla znaków drogowych i jednoznacznie informować przyjezdnych o składowych oferty miasta. Zwłaszcza, iż miastu turystycznemu jak Zakopane, powinno zależeć na skutecznej informacji.

Poniżej przykład informacji wizualnej zapowiadającej salon, zapewne też i serwis samochodów marki Toyota i praktycznie jest to jedyna sytuacja, w której kierowanie poprzez zawracanie można by uznać za dopuszczalne.

Firma konstruuje i stawia obiekt, na którym umieszcza informację o placówce z podaniem dystansu do niej. Będzie to więc szyld kierunkowy. Natomiast na odwrocie może powtórzyć informację o placówce, by wykorzystać miejsce. Wtedy to poza adresem i danymi o placówce możliwe jest ukierunkowanie - praktycznie poprzez zawracanie.

Może to mieć rację bytu wyłącznie przy niektórych, indywidualnych placówkach. Zwłaszcza tych, które są nie do zastąpienia (informacja o serwisie ogólnym nie wystarcza, gdy ktoś potrzebuje części i serwisu Toyoty). Rolę odgrywa też opracowanie graficznie, gdzie istotne jest również podanie dystansu. Natomiast przenoszenie zasady zawracania na każdy reklamowy nośnik i nagminne jej stosowanie zwłaszcza w informacji miejskiej jest nonsensem i zupełnie mija się celem.

  powrót do galerii