(18.02.2004)
W Dzienniku Polskim z dnia 18 lutego 2004 ukazał się
artykuł Pawła Pełki pt. "Busiarze Górą?" (tekst
artykułu). Na publikacje zareagował zastępca burmistrza Krzysztof
Owczarek:
"Nie busiarze lecz praworządność oraz dobro wspólne mieszkańców winno być
górą.
Mój profesor Henryk Elzenberg mówił, że „należy podjąć, z całą odwagą, na
jaką nas stać, walkę, aby w świecie chaosu, okrucieństwa, głupoty, w
świecie przemijania i niepewności organizować obszary ładu i sensu”.
Zbigniew Herbert „Zeszyty literackie” nr 74/2001
Niektórzy członkowie Zrzeszenia Transportu Prywatnego zajmując zatokę
k/baru FIS uniemożliwiają w ten sposób Burmistrzowi sprawne zorganizowanie
przystanków końcowych komunikacji regularnej miejskiej i lokalnej.
Działania p. J. Karpińskiego – prezesa Zrzeszenia Transportu Prywatnego i
jego kolegów, którzy nie chcą opuścić zatoki przystankowej obok baru FIS
są bezprawne.
Utrudnienia jakie powodują w prawidłowym funkcjonowaniu komunikacji
regularnej są szkodliwe dla mieszkańców Zakopanego oraz turystów.
Uważam, że Starosta Powiatu Tatrzańskiego powinien wspierać działania
Burmistrza związane z organizowaniem od dawna oczekiwanej przez wszystkich
mieszkańców komunikacji regularnej funkcjonującej według stałych rozkładów
jazdy.
Stosowane przez Pana Starostę uniki są szkodliwe dla mieszkańców i
porządku publicznego, który Starosta powinien wspierać a nie ulegać
awanturnictwu grupki pana Karpińskiego – swojego koalicjanta w ostatnich
wyborach samorządowych.
Polityk powinien zdobywać opinię publiczną budując jasną wizję
przyszłości, przedstawiając konkretny program jej osiągnięcia a nie
poprzez działania podsycające kompleksy, rewindykacje czy też obietnice
bez pokrycia.
Uczciwy polityk nie zajmuje się rozdawnictwem, załatwianiem spraw swoich
grup interesów lub Janosikowym zdobywaniem dóbr lecz spokojną budową
instytucji publicznych działających według jasnych, czytelnych i równych
dla wszystkich reguł, stanowionych zgodnie z obowiązującym prawem, w
oparciu o uznane u nas wartości chrześcijańskie.
Powinien dbać o to, aby w tych instytucjach pracowali uczciwi, rzetelni,
kompetentni pracownicy. To te wartości powinny stanowić siatkę odniesień
dla polityka przy formułowaniu wizji przyszłości, programów, przepisów
prawa i budowie instytucji publicznych oraz być kodeksem etycznym dla
pracujących w nich ludzi.
Wtedy dopiero możemy być pewni, że w Polsce na poziomie rządowym i
samorządowym nie zwycięży republika kolesiów powiązana mocną siecią
widocznych, a najczęściej niewidocznych prywatnych interesów czy układów
lecz ludzie oddani sprawie Polski, dla których celem będzie dobro wspólne
obywateli.
Tylko wtedy duża część narodu w tym szczególnie biedni, chorzy,
bezrobotni, sterani życiem ludzie nie będą się czuli odrzuceni lecz będą
mieć poczucie bezpieczeństwa i oparcia w instytucjach publicznych.
Wtedy państwo oraz stanowiące je samorządy będą rozwijały się harmonijnie.
Polska nie stanie się republiką bananową.
Ocenę działań osób pełniących funkcje publiczne dokonują mieszkańcy. Aby
jednak mogli to zrobić powinni dysponować pełną, rzetelną informacją o
sprawach samorządowych, na przekaz której ogromny wpływ mają dziennikarze.
Od tego czy kierują się dążeniem do przedstawienia prawdy, od ich etycznej
postawy zależy przekaz kierowany do czytelników, widzów lub słuchaczy.
Przecież dziennikarze nie są grupą aniołów, też mogą i ulegają wpływom
różnych grup interesu lub zwykłym ludzkim uprzedzeniom.
Dowodem na stronniczość Pawła Pełki i elementarną nierzetelność jest
zdanie umieszczone bezpośrednio pod tytułem artykułu z dnia 18.02.2004r.,
cytuję: „żądania władz samorządowych są bezpodstawne - twierdzi
Ministerstwo Infrastruktury”. Takich żądań, o których mowa w tekście p.
Pełki Burmistrz nigdy nie formułował w stosunku do jakichkolwiek
przewoźników. Ministerstwo Infrastruktury nie oceniało działań Burmistrza
lecz udzielało informacji odpowiadając na pytania i sugestie Jakuba
Karpińskiego. O tym Pan Pełka powinien również wiedzieć.
Pragnę wyjaśnić, że ogłoszenie Burmistrza było skierowane wyłącznie do
przewoźników, którzy są zainteresowani świadczeniem przewozów regularnych
i regularnych specjalnych. Warunki wykonywania w/w przewozów określa
Ustawa z dnia 6 września 2001r. o transporcie drogowym (Dz.U. Nr 125, poz.
1371 z późn. zm.).
Nigdy też Burmistrz nie nakazywał przewoźnikom wykonującym przewozy
okazjonalne aby uzyskiwali jakiekolwiek zezwolenia, które nie są określone
w ustawie o transporcie drogowym. Burmistrz jako zarządca dróg publicznych
gminnych nie przewiduje lokalizowania w pasie drogowym oraz na gruntach
należących do gminy placów postojowych, mini dworców czy też baz
transportu okazjonalnego wykonującego przewozy bez rozkładu jazdy. Trasa
przejazdu ustalana jest wtedy dowolnie dla każdej grupy podróżnych, opłaty
za przejazd są ustalane każdorazowo a nie na podstawie publicznie
ogłoszonych cenników opłat.
W chwili obecnej komunikacja do Kuźnic obsługiwana jest przez cztery
podmioty gospodarcze na podstawie zezwolenia na wykonywanie przewozów
regularnych zgodnie z ustawą według rozkładów jazdy podanych do publicznej
wiadomości na przystankach komunikacji regularnej.
Przewoźnicy okazjonalni otrzymują jednorazowe zezwolenia na wjazd do
Kuźnic w celu dowozu grupy podróżnych z hoteli, pensjonatów czy biur
turystycznych. Przewoźnicy ci nie mogą jednak korzystać z przystanków
linii regularnych gdyż jest to niezgodne z ustawami prawo o ruchu drogowym
oraz o transporcie drogowym. Działanie takie nie jest żadnym przejawem
ograniczenia konkurencji lecz wynika z przepisów prawa, które w tym
wypadku zapobiegają nieuczciwej konkurencji".
Zastępca
Burmistrza Zakopanego
Krzysztof Owczarek
List ZRZESZENIA
TRANSPORTU PRYWATNEGO z dnia 12 lutego 2004 r:
"BURMISTRZ MIASTA ZAKOPANE
Zrzeszenie Transportu Prywatnego w Zakopanem zwraca się do Pana Burmistrza
z uprzejmą prośbą o odwołanie Pana Krzysztofa Owczarka oraz Pana Dariusza
Wysłoucha z zajmowanych w Gminie Zakopane stanowisk oraz o natychmiastowe
rozwiązanie z wymienionymi Panami stosunków pracy.
Złożona na ręce Pana Burmistrza prośba jest uzasadniona dotychczasową
działalnością Pana Owczarka i Pana Wysłoucha w Gminie Zakopane. Pragniemy
przypomnieć, że zgodnie z przepisami ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o
pracownikach samorządowych (Dz.U. nr 142, poz. 1593) do podstawowych
obowiązków pracownika samorządowego należy dbałość o wykonywanie zadań
publicznych oraz o środki publiczne, z uwzględnieniem interesów państwa
oraz indywidualnych interesów obywateli. Stosownie do art. 15 ust. 2
powołanej ustawy do obowiązków pracownika samorządowego należy w
szczególności:
1) przestrzelanie prawa,
2) wykonywanie zadań urzędu sumiennie, sprawnie i bezstronnie,
3) informowanie organów, instytucji i osób fizycznych oraz udostępnianie
dokumentów znajdujących się w posiadaniu urzędu, jeżeli prawo tego nie
zabrania,
4) zachowanie tajemnicy państwowej i służbowej w zakresie przez prawo
przewidzianym,
5) zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach ze zwierzchnikami,
podwładnymi, współpracownikami oraz w kontaktach z obywatelami,
6) zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim.
Wskazując powyższe obowiązki z przykrością musimy stwierdzić, że Pan
Owczarek oraz Pan Wysołuch nie wypełniają żadnego z nich. Chcemy wyraźnie
podkreślić, że nie jest to tylko opinia członków Zrzeszenia, ale także
większości mieszkańców tworzących społeczność lokalną, jaką jest gmina.
Jako najbardziej rażące przykłady naruszania obowiązków ustawowych przez
Pana Owczarka oraz Pana Wysłoucha należy wymienić: brak kompetencji do
pełnienie powierzonej funkcji, nieznajomość przepisów prawa, wydawanie
decyzji naruszających obowiązujący porządek prawny, aroganckie traktowanie
petentów, wywoływanie niepokojów społecznych, wprowadzanie w błąd opinii
społecznej, mediów, urzędów i instytucji państwowych oraz samorządowych, w
szczególności Starostwa Powiatu Tatrzańskiego.
Kierując do Pana Burmistrza niniejsze pismo wyrażamy wolę, aby mieszkańców
Gminy Zakopane reprezentowały osoby godne zaufania i potrafiące pogodzić
interes indywidualny z interesem publicznym. Pokładamy nadzieję, iż nie
zawiedzie Pan swoich wyborców, którzy wybrali Pana jako godnego ich
reprezentanta. Zachowanie Pana Owczarka i Pana Wysłoucha nie licuje z
powagą urzędu, który reprezentują, jak również wpływa negatywnie na
wizerunek Pana jako Burmistrza.
Mając na uwadze podniesione wyżej argumenty wyrażamy nadzieję, iż podejmie
Pan właściwą decyzję i odwoła Panów Owczarka i Wysłoucha z zajmowanych
stanowisk. Pozwoli to na „oczyszczenie atmosfery”, która stała się w
ostatnim czasie bardzo nieprzyjemna, zwłaszcza w zakresie sprawy przewozów
drogowych. Uważamy, że narastający konflikt nie jest nikomu potrzebny i my
ze swej strony deklarujemy chęć jego ugodowego rozwiązania. Chcemy jednak
wyraźnie podkreślić, iż nie pozwolimy na karygodne łamanie prawa i
uprawianie samowoli oraz naruszanie gwarantowanej Konstytucją wolności
prowadzenia działalności gospodarczej".
Z wyrazami szacunku
Jakub Karpiński
Wraz z listem ZTP otrzymaliśmy następujące dokumenty:
Departament Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury
ul. Chałubińskiego 4/6 00-928 Warszawa
Zwracam się z prośbą o interpretację prawna definicji „przewozu
okazjonalnego”, o którym mowa w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o
transporcie drogowym ( Dz. U. z 2001 r. Nr 125 poz. 1371 z póź. zm.) i
możliwość zastosowania do podanego stanu faktycznego.
W Powiecie Tatrzańskim ze względu na specyfikę regionu istnieje w okresach
intensywnego ruchu turystycznego zapotrzebowanie na przewozy osób z
centrum Zakopanego w rejony najbardziej uczęszczanych szlaków
turystycznych. (Kuźnice, Dolina Kościeliska, Morskie Oko). W związku ze
sezonowością natężenia ruchu turystycznego, część przewoźników
prowadzących działalność gospodarczą w zakresie przewozu osób chce w
wykonywać w/w usługi, ale nie w postaci przewozu regularnego.
Przewóz w takim stanie rzeczy odbywałby się odpłatnie; bez rozkładu jazdy,
wsiadanie i wysiadanie pasażerów odbywałoby się nie na przystankach, tylko
w określonym miejscu (ustalonym z właścicielem gruntu, ewentualnie z
zarządcą drogi). Taki przewoźnik miałby zakaz z korzystania z przystanków
na określonej trasie. Wynagrodzenie i cel podróży każdorazowo ustalany
byłby z grupą pasażerów korzystającą w danym momencie z usługi.
Bardzo proszę o zajęcie stanowiska w stosunku do podanego stanu
faktycznego i odpowiedź czy taka forma wykonywania usług przewozowych
może być traktowana jako forma przewozu okazjonalnego i czy na gruncie
obowiązującego prawa jest ona dopuszczalna.
Starosta Tatrzański
Andrzej Gąsienica Makowski
Rzeczpospolita Polska MINISTERSTWO INFRASTRUKTURY
Departament Transportu Drogowego
Warszawa, 2004-01-19
Pan Andrzej Gąsienica-Makowski Starosta Tatrzański
Zakopane
Nawiązując do pisma L.dz. 5/116/04 z dnia 9 stycznia br. w sprawie
interpretacji pojęcia "przewozu okazjonalnego", uprzejmie informuję Pana
Starostę, iż wynika ona z art. 4 pkt. 11 ustawy z dnia 6 września 2001 r.
o transporcie drogowym., który określa, że jest to przewóz osób, który nie
stanowi przewozu regularnego, przewozu regularnego specjalnego albo
przewozu wahadłowego.
Określone w piśmie przewozy nie stanowią przewozów regularnych, gdyż
odbywają się bez rozkładu jazdy, trasa przejazdu ustalana jest dla każdej
grupy podróżnych osobno, opłaty ustalane są każdorazowo, a nie na
podstawie publicznie ogłoszonych cenników opłat, nie są też przewozem
regularnym specjalnym, gdyż poza niespełnieniem kryterium regularności
przeznaczone są dla wszystkich chętnych, bez wyłączania innych osób,
ponadto nie są przewozami wahadłowymi, dla których udziela się zezwoleń
wyłącznie w transporcie międzynarodowym.
W świetle obowiązujących przepisów przewozy te mogą być traktowane jako
forma przewozu okazjonalnego, który nie wymaga zezwolenia zgodnie z ustawą
o transporcie drogowym, a do kontroli ich zgodności z przyjętą
kwalifikacją służą organy specjalnie do tego powołane i
uprawnione.
Zastępca dyrektora Departamentu Transportowego
Tomasz Michalski
Rzeczpospolita Polska MINISTERSTWO INFRASTRUKTURY
Departament Transportu Drogowego
Pan Jakub Karpiński Prezes
Zrzeszenia Transportu Prywatnego Zakopane
W nawiązaniu do pisma z dnia 12 stycznia 2004 r. w sprawie działań władz
samorządowych miasta Zakopanego w stosunku do przedsiębiorców
realizujących okazjonalne i wahadłowe przewozy osób, Departament
Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury uprzejmie informuje, iż
skargę w czci dotyczącej m. in. organizacji ruchu przekazaliśmy do
rozpatrzenia wg właściwości (na podst. art. 10 ust 2 ustawy z dnia 20
czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym) do Małopolskiego Urzędu
Wojewódzkiego, jako organu sprawującego nadzór nad zarządzaniem ruchem na
drogach wojewódzkich, powiatowych i gminnych, o czym informowaliśmy w
piśmie TD-8-052-02/04.
Odnośnie pytań zawartych w piśmie, uprzejmie informujemy:
- zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 września 2001 o transporcie
drogowym, w krajowym transporcie drogowym zezwolenia wymaga wykonywanie
przywozów regularnych i przewozów regularnych specjalnych, przewozy
okazjonalne nie wymagają zezwolenia, natomiast przewozy wahadłowe dotyczą
wyłącznie międzynarodowego transportu drogowego.
- nie ma przepisów nakazujących przedsiębiorcom wykonującym przewozy
nieregularne tworzenie stałych linii regularnych, w tym zakresie żądania
władz samorządowych są bezpodstawne.
Pozostałe wątpliwości, dotyczące organizacji i zasad wykonywania
transportu drogowego przez władze samorządowe wobec obowiązujących
przepisów wyjaśnione zostaną po uzyskaniu odpowiedzi na skargi z
Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Zastępca dyrektora Departamentu Transportowego
Tomasz Michalski
|