(17.03.2003)
Przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i
Autostrad mówią, że już w 2010 roku powinniśmy przemieszczać się
zmodernizowaną "zakopianką". Kierowcy powiedzą zapewne - DOPIERO w
2010. Program inwestycyjny na Drogach Krajowych Małopolski w latach
2003-2010 w rejonie Podhala zakłada stopniową modernizację szlaków
komunikacyjnych. Realizowany jest aktualnie odcinek Myślenice-Lubień o
długości 16 km. Kolejne etapy mają doprowadzić drogę ekspresową do Rabki a
stamtąd w kierunku Chyżnego i Zakopanego powstanie tzw. droga GP, czyli
główna przyspieszona. W Zakopanem odbyło się spotkanie władz samorządowych
Podhala z Tadeuszem Suwarą dyrektorem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i
Autostrad, Zbigniewem Rapciakiem dyrektorem krakowskiego oddziału GDDKiA
oraz wojewodą małopolskim Jerzym Adamikiem - poświęcone koncepcji nowej "zakopianki".
Wojewoda
po spotkaniu był pełen optymizmu:
Dyrektor
Tadeusz Suwara mówi, że plan zmodernizowania "zakopianki" powiedzie się
jeżeli zostaną spełnione dwa warunki:
I
jeszcze kilka słów o tym, jak według planów będzie wyglądać dojazd do
Zakopanego. Mówi dyrektor Zbigniew Rapciak:
Łączny koszt inwestycji na drogach krajowych małopolski w regionie
podhalańskim w latach 2003-2010 osiągnie kwotę prawie 2,5 mld zł.
O
poszczególnych etapach modernizacji "zakopianki" Zbigniew Rapciak dyrektor
krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad:
O
finansowaniu modernizacji "zakopianki" Tadeusz Suwara dyrektor Generalnej
Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad:
INWESTYCJE DROGOWE:
1. Węzeł Zakopiański w Krakowie (droga krajowa nr
A4/7) - budowa wielopoziomowego węzła drogowego na skrzyżowaniu
autostrady A4 z ulicami Herberta i Myślenicką w pobliżu Sanktuarium Bożego
Miłosierdzia w Łagiewnikach: budowa wiaduktu oraz 4 łącznic, dobudowa
trzecich i czwartych pasów na odcinku sio m; budowa urządzeń ochrony
środowiska i ekranów akustycznych, budowa ronda kompaktowego; budowa
bezkolizyjnych przejść dla pieszych.
2. Odcinek Kraków - Myślenice (droga krajowa nr 7)
- rehabilitacja nawierzchni i podniesienie jej nośności do 115 kN/oś przy
zachowaniu parametrów drogi dwujezdniowej GP. W I etapie przeprowadzono
prace na odcinku ~,2 km Gaj - Głogoczów (2001); II etap: odcinek 8,3 km
Głogoczów - Jawornik (2003); III etap: 2,5 km Kraków - Gaj oraz 5,6 km
Jawornik - Myślenice (2004).
3. Odcinek Myślenice - Lubień (droga krajowa S7)
- budowa drogi ekspresowej o długości 16 km (w tym obwodnica Lubnia - 3,2
km) z 3 węzłami bezkolizyjnymi (Stróża, Pcim, Lubień): droga dwujezdniowa
o szerokości 2 x 7,o m z pasami awaryjnymi 2 x 2,5 m, nośność nawierzchni:
115 kN/oś, budowa 7 mostów o łącznej długości 14o m, budowa 5 estakad o
łącznej długości 367 m, budowa wiaduktu o długości 47 m w ciągu drogi
lokalnej, budowa murów oporowych o powierzchni 4.400 m2, regulacja rzeki
Raby na odcinku 7,6 km, budowa dróg zbiorczych. Koszt: 353,0 mln złotych.
4. Odcinek Lubień - Zabornia/Chabówka (droga krajowa
S7) - budowa drogi ekspresowej o długości 17,5 km (w tym tunel pod
Luboniem Małym o długości 1.980 m) z 2 węzłami (Skomielna, Zabornia);
droga dwujezdniowa o szerokości 2 x 7,0 m z pasami awaryjnymi 2 x 2,5 m,
nośność nawierzchni: 115 kN/oś, budowa 10 wiaduktów (w tym jeden w ciągu
drogi ekspresowej), budowa 3 estakad o łącznej długości 849 m, budowa
mostu na rzece Lubieńce; budowa dróg zbiorczych; powierzchnia robót
nawierzchniowych: 332,500 m2. Koszt: 1.000,0 mln złotych.
5. Zabornia - Chyżne (droga krajowa nr 7) -
wzmocnienie nawierzchni do przenoszenia obciążeń 115 kN/oś przy zachowaniu
parametrów klasy GP na odcinku 345 Koszt: 45,0 mln złotych.
6. Rabka (droga krajowa nr 28) - przebudowa
skrzyżowania z drogą powiatową: budowa ronda o średnicy zewnętrznej 28 m,
przełożenie urządzeń obcych, budowa urządzeń odwadniających i
poprawiających BRD, budowa chodników, budowa zatok autobusowych.
7. Odcinek Rdzawka - Nowy Targ (droga krajowa nr 47)
- przebudowa drogi na odcinku 15,3 km (w tym budowa obwodnic: Klikuszowej
i Nowego Targu) z budową 3 węzłów bezkolizyjnych (Obidowa, Klikuszowa,
Nowy Targ): droga dwujezdniowa o parametrach klasy GP i szerokości 2 x 7,0
m z poboczami bitumicznymi 2 x 2,5 m, nośność nawierzchni: 115 kN/oś,
budowa urządzeń ochrony środowiska, budowa ekranów akustycznych, budowa
układu dróg zbiorczych. Koszt: 230,0 mln złotych.
8. Nowy Targ - Zakopane (droga krajowa nr 47)
- przebudowa drogi krajowej do przekroju dwujezdniowego (2 x 7,0 m) na
odcinku 13 km oraz czteropasmowego z separatorem na odcinku 5 km: dobudowa
drugiej jezdni klasy GP na odcinku Nowy Targ - Poronin, poszerzenie jezdni
do przekroju czteropasmowego na odcinku Poronin - Zakopane, budowa nowych
odcinków drogi w Szaflarach i Białym Dunajcu, budowa dróg dojazdowych,
budowa ekranów akustycznych, budowa urządzeń ochrony środowiska.
Koszt: 524,0 mln złotych.
9. Poronin (droga krajowa nr 47) - budowa
bezkolizyjnego węzła "Tatrzańskiego" na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką:
budowa wiaduktu nad drogą krajową i linią PKP, budowa 3 łącznic,
przełożenie drogi wojewódzkiej, budowa mostu na potoku Poroniec, budowa
ekranów akustycznych. Koszt: 50,0 mln złotych.
10. Obwodnica Zakopanego (droga krajowa nr 47)
- budowa dwujezdniowej drogi klasy CTP n długości 1,3 km (w tym część na
estakadzie): połączenie ulicy Kasprowicza (ok. 100 m przed rondem) z ulicą
Powstańców Śląskich (dwujezdniowa estakada) oraz budowa łącznicy o
długości 150 m do al. 3 -go Maja. Koszt: 40,0 mln złotych.
11. Białka Tatrzańska (droga krajowa nr 49) -
odnowa nawierzchni na odcinku 3,3 km: wyrównanie podbudowy, wymiana
nawierzchni, przebudowa chodników, budowa urządzeń odwadniających, poprawa
BRD.
12. Nowy Targ - Jurgów (droga krajowa nr 49)
- modernizacja drogi na odcinku 24 km do parametrów G: poszerzenie jezdni
do szerokości 7,0 m na odcinku 10 km, wzmocnienie nawierzchni na odcinku
20 km, budowa urządzeń odwadniających, budowa urządzeń ochrony środowiska.
Koszt: 40,0 mln złotych.
|