(02.11.2006)
Wydawnictwo „Gaudium” opublikowało specjalne wydanie
papieskiego „Listu do artystów”. Publikacja inspirowana „Listem...”
zawiera 110 komentarzy wybitnych ludzi nauki, kultury i sztuki. W książce
zatytułowanej "Jan Paweł II do artystów - Artyści do Jana Pawła II"
Podhale reprezentują Hania Chowaniec Rybka, Krzysztof Trebunia Tutka oraz
mieszkający w Zębie prof. Henryk Mikołaj Górecki.
W informacji prasowej na temat książki czytamy: "W czasach zagubienia
wartości i utraty autorytetów potrzebne jest szczególnie świadectwo ludzi
tworzących kulturę, dlatego Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej „Gaudium”,
przygotowało wyjątkową publikację składającą się z wypowiedzi znanych i
szanowanych ludzi nauki, kultury i sztuki.
***
Artyści (poeci, pisarze, aktorzy, malarze, kompozytorzy, architekci,
rzeźbiarze) podzielili się swoimi przemyśleniami w oparciu o List do
artystów Jana Pawła II.
Ojciec Święty w Liście skierował apel do artystów całego świata, aby
przyczynili się do ponownego nawiązania owocnej współpracy między światem
sztuki a Kościołem. Twórcy uczestniczący w projekcie starali się sprostać
temu wyzwaniu próbując pokazać, jak ogromne znaczenie w życiu człowieka ma
kultura; dzieląc się swoimi doświadczeniami, zabierając głos w dialogu
sztuka – Kościół, sztuka – religia a często pisząc bardzo osobiste i
głębokie wspomnienia rozmów i spotkań z Janem Pawłem II.
Publikacja pt. Jan Paweł II do artystów – Artyści do Jana Pawła II
inspirowana Listem zawiera komentarze ponad 100 wybitnych ludzi nauki,
kultury i sztuki. Wśród autorów są m.in. Henryk Mikołaj Górecki, Ernest
Bryll, Gustaw Holoubek, Wojciech Kilar, Krzysztof Kolberger, Maja
Komorowska, Jan Jakub Kolski, Anna Dymna, Czesław Miłosz, Krzysztof
Piesiewicz, Zbigniew Preisner, Stanisław Rodziński, Irena Santor, Jerzy
Stuhr, Władysław Stróżewski, Joanna Szczepkowska, Elżbieta Towarnicka,
Jerzy Trela, ks. Jan Twardowski, Zbigniew Zamachowski, Krzysztof Zanussi,
Jerzy Zelnik".
Warto dodać, że w
ramach trasy promującej książkę znalazło się również Zakopane. 27 grudnia
w Hotelu Wersal odbędzie się spotkanie z autorami tej niezwykłej
publikacji, na które już teraz zapraszamy.
Zespół redakcyjny:
Barbara Drożdż-Żytyńska
Magdalena Goławska
Agnieszka Oleszczuk
ks. Piotr Kawałko
Projekt graficzny
książki prof. Władysław Pluta Akademia Sztuk Pięknych Kraków.
Foto-relacja z promocji krakowskiej:
Jan Paweł II -
fragmenty LISTU DO ARTYSTÓW
Do tych, którzy z pasją i poświęceniem poszukują nowych «epifanii» piękna,
aby podarować je światu w twórczości artystycznej
«A Bóg widział, że wszystko, co uczynił, było bardzo dobre» (Rdz 1, 31).
Artysta, wizerunek Boga Stwórcy
1. Nikt nie potrafi zrozumieć lepiej niż wy, artyści, genialni twórcy
piękna, czym był ów pathos, z jakim Bóg u świtu stworzenia przyglądał się
dziełu swoich rąk. Nieskończenie wiele razy odblask tamtego doznania
pojawiał się w waszych oczach, artyści wszystkich czasów, gdy zdumieni
tajemną mocą dźwięków i słów, kolorów i form, podziwialiście dzieła swego
talentu, dostrzegając w nich jakby cień owego misterium stworzenia, w
którym Bóg, jedyny Stwórca wszystkich rzeczy, zechciał niejako dać wam
udział.
Dlatego właśnie uznałem, że te słowa z Księgi Rodzaju będą najwłaściwszym
rozpoczęciem mojego listu do was. Czuję się z wami związany
doświadczeniami z odległej przeszłości, które pozostawiły niezatarty ślad
w moim życiu. Tym listem pragnę włączyć się w nurt owocnego dialogu
Kościoła z artystami, który w ciągu dwóch tysięcy lat historii nigdy nie
został przerwany, a na progu trzeciego tysiąclecia nadal ma przed sobą
rozległe perspektywy.
Bóg powołał […] człowieka do istnienia, powierzając mu zadanie bycia
twórcą. W «twórczości artystycznej» człowiek bardziej niż w jakikolwiek
inny sposób objawia się jako «obraz Boży» i wypełnia to zadanie przede
wszystkim kształtując wspaniałą «materię» własnego człowieczeństwa, a z
kolei także sprawując twórczą władzę nad otaczającym go światem. Boski
Artysta, okazując artyście ludzkiemu łaskawą wyrozumiałość, użycza mu
iskry swej transcendentnej mądrości i powołuje go do udziału w swej
stwórczej mocy.
[…] Dlatego artysta, im lepiej uświadamia sobie swój «dar», tym bardziej
skłonny jest patrzeć na samego siebie i na całe stworzenie oczyma zdolnymi
do kontemplacji i do wdzięczności, wznosząc do Boga hymn uwielbienia.
Tylko w ten sposób może do końca zrozumieć samego siebie, swoje powołanie
i misję.
Szczególne powołanie artysty
2. Nie wszyscy są powołani, aby być artystami w ścisłym sensie tego słowa.
Jednak według Księgi Rodzaju, zadaniem każdego człowieka jest być twórcą
własnego życia: człowiek ma uczynić z niego arcydzieło sztuki.
Istotne jest, aby dostrzec odrębność, ale także powiązanie tych dwóch
aspektów ludzkiego działania. Odrębność jest oczywista. Czym innym jest
sprawność, dzięki której każdy człowiek staje się sprawcą swoich czynów,
odpowiedzialnym za ich wartość moralną, czym innym zaś jest sprawność,
dzięki której człowiek jest artystą - to znaczy umie działać odpowiednio
do wymogów sztuki stosując się wiernie do jej specyficznych reguł.2
Dlatego artysta umie wytwarzać przedmioty, ale to samo z siebie nic nam
jeszcze nie mówi o jego charakterze moralnym. Nie tworzy tu bowiem siebie
samego, nie kształtuje własnej osobowości, a jedynie wykorzystuje
umiejętności twórcze nadając formy estetyczne ideom poczętym umyśle.
Chociaż to rozróżnienie ma fundamentalne znaczenie, nie mniej istotne jest
też powiązanie między tymi dwiema sprawnościami - moralną i artystyczną,
które wzajemnie bardzo głęboko się warunkują. Tworząc dzieło, artysta
wyraża bowiem samego siebie do tego stopnia, że jego twórczość stanowi
szczególne odzwierciedlenie jego istoty - tego kim jest i jaki jest.
Znajdujemy na to niezliczone dowody w dziejach ludzkości. Artysta bowiem,
kiedy tworzy, nie tylko powołuje do życia dzieło, ale poprzez to dzieło
jakoś także objawia swoją osobowość. Odnajduje w sztuce nowy wymiar i
niezwykły środek wyrażania swojego rozwoju duchowego. Poprzez swoje dzieła
artysta rozmawia i porozumiewa się z innymi. Tak więc historia sztuki nie
jest tylko historią dzieł, ale również ludzi. Dzieła sztuki mówią o
twórcach, pozwalają poznać ich wnętrze i ukazują szczególny wkład każdego
z nich w dzieje kultury.
Powołanie artystyczne w służbie piękna
3. Pisze wielki poeta polski Cyprian Norwid:
«(...) Bo piękno na to jest, by zachwycało
Do pracy - praca, by się zmartwychwstało».3
Temat piękna jest istotnym elementem rozważań o sztuce. Pojawił się on już
wcześniej, gdy wspomniałem o zadowoleniu, z jakim Bóg przyglądał się
stworzonemu światu. Kiedy Bóg widział, że było dobre to, co stworzył,
widział zarazem, że było piękne.4 Relacja między dobrem a pięknem skłania
do refleksji. Piękno jest bowiem poniekąd widzialnością dobra, tak jak
dobro jest metafizycznym warunkiem piękna. Rozumieli to dobrze Grecy,
którzy zespalając te pojęcia ukuli wspólny termin dla obydwu: «kalokagathía»,
czyli piękno-dobroć. Tak pisze o tym Platon: «Potęga Dobra schroniła się w
naturze Piękna».5
Żyjąc i działając, człowiek określa swój stosunek do bytu, prawdy i dobra.
Artysta w szczególny sposób obcuje z pięknem. W bardzo realnym sensie
można powiedzieć, że piękno jest jego powołaniem, zadanym mu przez Stwórcę
wraz z darem «talentu artystycznego». Rzecz jasna, także ten talent należy
pomnażać, zgodnie z wymową ewangelicznej przypowieści o talentach (por. Mt
25,14-30).
Tutaj dotykamy samego sedna problemu. Kto dostrzega w sobie tę Bożą iskrę,
którą jest powołanie artystyczne - powołanie poety, pisarza, malarza,
rzeźbiarza, architekta, muzyka, aktora... - odkrywa zarazem pewną
powinność: nie można zmarnować tego talentu, ale trzeba go rozwijać, ażeby
nim służyć bliźniemu i całej ludzkości.
Artysta a dobro wspólne
4. Społeczeństwo potrzebuje bowiem artystów, podobnie jak potrzebuje
naukowców i techników, pracowników fizycznych i umysłowych, świadków
wiary, nauczycieli, ojców i matek, którzy zabezpieczają wzrastanie
człowieka i rozwój społeczeństwa poprzez ową wzniosłą formę sztuki, jaką
jest «sztuka wychowania». W rozległej panoramie kultury każdego narodu
artyści mają swoje miejsce. Gdy idąc za głosem natchnienia tworzą dzieła
naprawdę wartościowe i piękne, nie tylko wzbogacają dziedzictwo kulturowe
każdego narodu i całej ludzkości, ale pełnią także cenną posługę społeczną
na rzecz dobra wspólnego.
Odrębne powołanie każdego artysty określa pole jego służby, a zarazem
wskazuje zadania, które go czekają, ciężką pracę, do której musi być
przygotowany, i wreszcie odpowiedzialność, którą winien podjąć. Artysta
świadomy tego wszystkiego wie także, że musi działać nie kierując się
dążeniem do próżnej chwały ani żądzą taniej popularności, ani tym mniej
nadzieją na osobiste korzyści. Istnieje zatem pewna etyka czy wręcz
«duchowość» służby artystycznej, która ma swój udział w życiu i w
odrodzeniu każdego narodu. Na to właśnie zdaje się wskazywać Cyprian
Norwid, kiedy pisze:
«(...) Bo piękno na to jest, by zachwycało
Do pracy - praca, by się zmartwychwstało».
W dążeniu do odnowy dialogu
5. […] Jak jednak wiecie, Kościół nadal żywi bardzo wysokie uznanie dla
sztuki jako takiej. Sztuka bowiem, jeżeli jest autentyczna, choć
niekoniecznie wyraża się w formach typowo religijnych, zachowuje więź
wewnętrznego pokrewieństwa ze światem wiary, tak że nawet w sytuacji
głębokiego rozłamu między kulturą a Kościołem właśnie sztuka pozostaje
swego rodzaju pomostem prowadzącym do doświadczenia religijnego. Jako
poszukiwanie prawdy, owoc wyobraźni wykraczającej poza codzienność, sztuka
jest ze swej natury swoistym wezwaniem do otwarcia się na Tajemnicę. Nawet
wówczas gdy artysta zanurza się w najmroczniejszych otchłaniach duszy lub
opisuje najbardziej wstrząsające przejawy zła, staje się w pewien sposób
wyrazicielem powszechnego oczekiwania na odkupienie.
Jest zatem zrozumiałe, dlaczego Kościół przywiązuje szczególną wagę do
dialogu ze sztuką i pragnie zawrzeć w naszej epoce nowe przymierze
z artystami, do którego wzywał usilnie mój czcigodny poprzednik Paweł VI w
przemówieniu skierowanym 7 maja 1964 r. do artystów podczas specjalnego
spotkania w Kaplicy Sykstyńskiej.17 Kościół żywi nadzieję, że współpraca
ta przyniesie naszej epoce nową «epifanię» piękna oraz pomoże zaspokoić we
właściwy sposób potrzeby chrześcijańskiej wspólnoty.
Kościół potrzebuje sztuki
6. Aby głosić orędzie, które powierzył mu Chrystus, Kościół potrzebuje
sztuki. Musi bowiem sprawiać, aby rzeczywistość duchowa, niewidzialna,
Boża, stawała się postrzegalna, a nawet w miarę możliwości pociągająca.
Musi zatem wyrażać w zrozumiałych formułach to, co samo w sobie jest
niewyrażalne. Otóż sztuka odznacza się sobie tylko właściwą zdolnością
ujmowania wybranego aspektu tego orędzia, przekładania go na język barw,
kształtów i dźwięków, które wspomagają intuicję człowieka patrzącego lub
słuchającego. Czyni to, nie odbierając samemu orędziu wymiaru
transcendentnego ani aury tajemnicy.
Kościół potrzebuje zwłaszcza tych, którzy umieją zrealizować to wszystko
na płaszczyźnie literatury i sztuk plastycznych, wykorzystując niezliczone
możliwości obrazów oraz ich znaczeń symbolicznych. Sam Chrystus często
posługiwał się obrazami w swoim przepowiadaniu, co było w pełni zgodne z
logiką Wcielenia, w którym On sam zechciał się stać ikoną niewidzialnego
Boga.
Kościół potrzebuje także muzyków. Ileż utworów muzyki sakralnej zostało
skomponowanych w ciągu stuleci przez twórców przenikniętych głębokim
zmysłem tajemnicy! Tysiące wierzących umacniało swoją wiarę muzyką, która
wypływała z serc innych wierzących i stawała się częścią liturgii, a
przynajmniej bardzo cenną pomocą w jej godnym sprawowaniu. Śpiew pozwala
przeżywać wiarę jako żywiołową radość
i miłość, jako ufne oczekiwanie na zbawczą interwencję Bożą.
Kościół potrzebuje architektów, bo potrzebne mu są przestrzenie,
w których mógłby gromadzić chrześcijański lud i sprawować zbawcze
misteria. Po straszliwych zniszczeniach ostatniej wojny światowej i po
powstaniu wielkich metropolii nowa generacja architektów nauczyła się
rozumieć i spełniać wymogi chrześcijańskiego kultu, potwierdzając, że
temat religijny może być źródłem inspiracji także dla współczesnych stylów
architektonicznych. Dzięki temu wzniesiono wiele świątyń, które są
miejscami modlitwy, ale zarazem prawdziwymi dziełami sztuki.
Czy sztuka potrzebuje Kościoła?
7. Kościół zatem potrzebuje sztuki. Czy można jednak powiedzieć, że także
sztuce potrzebny jest Kościół? Pytanie to może brzmieć prowokacyjnie, ale
jeśli je właściwie rozumiemy, okazuje się uprawnione i głęboko
uzasadnione. Artysta nieustannie poszukuje ukrytego sensu rzeczy, z
wielkim trudem stara się wyrazić rzeczywistość niewysłowioną. Nie sposób
zatem nie dostrzec, jak wielkim źródłem natchnienia może być dla niego ta
swoista «ojczyzna duszy», jaką jest religia. Czyż to nie w sferze religii
człowiek zadaje najważniejsze pytania osobiste i poszukuje ostatecznych
odpowiedzi egzystencjalnych?
W rzeczywistości temat religijny należy do najczęściej podejmowanych przez
artystów każdej epoki. Kościół zawsze odwoływał się do ich twórczych
zdolności, aby wyjaśniać ewangeliczne orędzie i ukazywać jego konkretne
zastosowania w życiu chrześcijańskiej wspólnoty. Ta współpraca stała się
źródłem wzajemnego ubogacenia duchowego. Ostatecznie przyczyniło się to do
lepszego zrozumienia człowieka, jego autentycznego oblicza, jego prawdy.
Ujawniła się także szczególna więź między sztuką a chrześcijańskim
objawieniem. Nie znaczy to, że ludzki geniusz nie znalazł silnych bodźców
również w innych środowiskach religijnych. Wystarczy wspomnieć sztukę
antyku, zwłaszcza grecką i rzymską, czy choćby kwitnące do dziś prastare
cywilizacje Wschodu. Pozostaje jednak prawdą, że chrześcijaństwo dzięki
centralnej prawdzie o Wcieleniu Słowa Bożego otwiera przed artystą
szczególnie bogaty skarbiec motywów inspiracji. O ileż uboższa byłaby
sztuka, gdyby oddaliła się od niewyczerpanego źródła Ewangelii!
Apel do artystów
8. W tym liście zwracam się do was, artyści całego świata, aby raz jeszcze
wyrazić wam mój szacunek oraz by przyczynić się do ponownego nawiązania
bardziej owocnej współpracy między światem sztuki a Kościołem. Kieruję do
was wezwanie, byście na nowo odkryli głęboki wymiar duchowy i religijny
sztuki, który w każdej epoce znamionował jej najwznioślejsze dzieła. W tej
perspektywie apeluję do was, artyści słowa pisanego i mówionego, teatru,
muzyki i sztuk plastycznych, twórcy wykorzystujący najnowocześniejsze
środki wyrazu. Zwracam się zwłaszcza do was, artyści chrześcijańscy:
każdemu z was pragnę przypomnieć, że przymierze istniejące od zawsze
między Ewangelią a sztuką, niezależnie od swoich aspektów funkcjonalnych,
wiąże się z wezwaniem do wniknięcia twórczą intuicją w głąb tajemnicy Boga
Wcielonego, a zarazem w tajemnicę człowieka. […]
[…] Jakże bliskie są sobie te słowa: «tchnienie» i «natchnienie»! Duch jest
tajemniczym artystą wszechświata. W perspektywie trzeciego tysiąclecia
pragnę życzyć wszystkim artystom obfitości tych właśnie twórczych
natchnień, z których bierze początek każde autentyczne dzieło sztuki.
Drodzy artyści, jak dobrze wiecie, wiele różnych bodźców wewnętrznych i
zewnętrznych może stać się natchnieniem dla waszej twórczości. Każde
autentyczne natchnienie zawiera jednak w sobie jakby ślad owego
«tchnienia», którym Duch Stwórcy przenikał dzieło stworzenia od początku.
Przekraczając tajemnicze prawa, które rządzą wszechświatem, Boskie
tchnienie Ducha Stwórcy spotyka się z geniuszem człowieka i rozbudza jego
zdolności twórcze. Nawiązuje z nim łączność przez swego rodzaju objawienie
wewnętrzne, które zawiera w sobie wskazanie dobra i piękna oraz budzi w
człowieku moce umysłu i serca, przez co uzdalnia go do powzięcia jakiejś
idei i do nadania jej formy w dziele sztuki. Słusznie mówi się wtedy -
choć tylko przez analogię - o «działaniu łaski», ponieważ człowiek ma tu
możliwość doświadczenia w jakiejś mierze Absolutu, który go przerasta.
W duchu Soboru Watykańskiego II
9. Sobór Watykański II położył podwaliny pod nową relację między Kościołem
a kulturą, czego bezpośrednie konsekwencje dotyczą także świata sztuki.
Relacja ta ma się rozwijać pod znakiem przyjaźni, otwartości i dialogu. W
Konstytucji duszpasterskiej Gaudium et spes Ojcowie soborowi podkreślili
«wielkie znaczenie» literatury i sztuki w życiu człowieka: «Usiłują one
bowiem dać wyraz przyrodzonemu uzdolnieniu człowieka, jego problemom i
doświadczeniom w dążeniu do poznania i doskonalenia siebie oraz świata;
starają się ukazać stanowisko człowieka w historii i w całym świecie, jego
nędze i radości, oświetlić potrzeby i możliwości ludzi oraz naszkicować
lepszy los człowieka».18
Opierając się na tych podstawach, Ojcowie skierowali na zakończenie Soboru
pozdrowienie i wezwanie do artystów: «Świat, w którym żyjemy - pisali -
potrzebuje piękna, aby nie pogrążyć się w rozpaczy. Piękno podobnie jak
prawda budzi radość w ludzkich sercach i jest cennym owocem, który trwa
mimo upływu czasu, tworzy więź między pokoleniami i łączy je w
jednomyślnym podziwie!».19 […]
«Piękno», które zbawia
10. Na progu trzeciego tysiąclecia życzę wam wszystkim, drodzy artyści,
abyście doznawali takich twórczych natchnień ze szczególną siłą. Oby
piękno, które będziecie przekazywać pokoleniom przyszłości, miało moc
wzbudzania w nich zachwytu! W obliczu świętości życia i człowieka,
w obliczu cudów wszechświata zachwyt jest jedyną adekwatną postawą.
Właśnie zachwyt może się stać źródłem owego entuzjazmu «do pracy», o
którym mówi Norwid w wierszu cytowanym na początku. Tego entuzjazmu
potrzebują ludzie współcześni i jutrzejsi, ażeby podejmować i
przezwyciężać wielkie wyzwania jawiące się już na widnokręgu. Dzięki niemu
ludzkość po każdym upadku będzie mogła wciąż dźwigać się i
zmartwychwstawać. W tym właśnie sensie powiedziano z proroczą intuicją, że
«piękno zbawi świat».25
Piękno jest kluczem tajemnicy i wezwaniem transcendencji. Zachęca
człowieka, aby poznał smak życia i umiał marzyć o przyszłości. Dlatego
piękno rzeczy stworzonych nie może przynieść mu zaspokojenia i budzi ową
utajoną tęsknotę za Bogiem, którą święty Augustyn, rozmiłowany w pięknie,
umiał wyrazić w niezrównanych słowach: «Późno Cię umiłowałem, Piękności
tak dawna a tak nowa, późno Cię umiłowałem».26
Niech różnorakie drogi, którymi podążacie, artyści całego świata, prowadzą
was wszystkich do owego bezmiernego Oceanu piękna, gdzie zachwyt staje się
podziwem, upojeniem, niewymowną radością.
Niech drogowskazem i natchnieniem będzie dla was tajemnica
zmartwychwstałego Chrystusa, którą w tych dniach Kościół z radością
kontempluje.
Niech wam towarzyszy Najświętsza Panna - «cała piękna»: Jej wizerunek
przedstawiali w swych dziełach niezliczeni artyści, a wielki Dante ogląda
Ją w chwale Raju jako «piękność, co była rozkoszą dla oczu świętych onych
rzesz bez końca».27
«Wyjdzie z zamętu świat ducha ...». Ze słów, które Adam Mickiewicz napisał
w czasach bardzo trudnych i bolesnych dla swojej ojczyzny,28 pragnę
zaczerpnąć życzenie dla was: niech wasza sztuka przyczynia się do
upowszechnienia prawdziwego piękna, które będzie niejako echem obecności
Ducha Bożego i dzięki temu przekształci materię, otwierając umysły na
rzeczywistość wieczną.
Z całego serca życzę wam wszelkiej pomyślności!
Watykan, dnia 4 kwietnia 1999, w Niedzielę Wielkanocną Zmartwychwstania
Pańskiego, w dwudziestym pierwszym roku mego Pontyfikatu.
Lista artystów, którzy napisali refleksje do książki Jan Paweł drugi do
artystów :
1. Antczak
Jerzy reżyser filmowy, telewizyjny i teatralny, scenarzysta, aktor;
profesor UCLA Film School (Los Angeles)
2. Artysz Jerzy śpiewak (baryton); profesor Akademii Muzycznej (Warszawa)
3. Baj Stanisław artysta malarz; profesor Akademii Sztuk Pięknych
(Warszawa)
4. Baran Józef poeta (Kraków)
5. Bieniasz Maciej artysta malarz; profesor Akademii Sztuk Pięknych
(Katowice)
6. Bobryk Urszula dyrygent i kierownik chóru akademickiego UMCS; profesor
Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej (Lublin)
7. Boruta Tadeusz artysta malarz, teoretyk sztuki (Lubień)
8. Brodzińska Grażyna śpiewaczka; wykonuje repertuar operetkowy, operowy,
musicalowy (Warszawa)
9. Bryll Ernest poeta (Warszawa)
10. Chowaniec-Rybka Hanka wokalistka (Podhale)
11. Cieplak Piotr reżyser teatralny (Warszawa)
12. Cygan Jacek autor tekstów piosenek (Warszawa)
13. Danielewiczowie Danuta i Witold muzykolodzy; założyciele Zespołu
Muzyki Dawnej „Scholares Minores pro Musica Antiqua” (Poniatowa)
14. Dębski Krzesimir kompozytor (Warszawa)
15. Długosz Leszek pieśniarz, poeta, kompozytor (Kraków)
16. Dymna Anna aktorka (Kraków)
17. Fołtyn Maria śpiewaczka (sopran dramatyczny); propagatorka twórczości
Stanisława Moniuszki (Warszawa)
18. Fronczewski Piotr aktor (Warszawa)
19. Frycz Jan aktor ( Kraków)
20. Gałoński Stanisław dyrygent, twórca i kierownik zespołu
oratoryjno-kantatowego Capella Cracoviensis (Kraków)
21. Głuch Grzegorz twórca chóru Gospel Rain (Lublin)
22. Górecki Henryk Mikołaj kompozytor; profesor Akademii Muzycznej
(Katowice)
23. Grabowski Bogusław artysta muzyk, główny organista w Bazylice
Mariackiej w Gdańsku; profesor Akademii Muzycznej (Gdańsk)
24. Grubich Joachim artysta muzyk, organista; profesor Akademii Muzycznych
(Kraków, Warszawa)
25. Grygiel Stanisław profesor antropologii filozoficznej na Papieskim
Uniwersytecie Laterańskim (Rzym)
26. Guzowski Krzysztof ksiądz, poeta; profesor, wykładowca dogmatyki w
Katolickim Uniwersytecie Lubelskim
27. Holoubek Gustaw aktor (Warszawa)
28. Kierc Bogusław aktor, poeta (Wrocław)
29. Kilar Wojciech kompozytor i pianista (Katowice)
30. Kiszkis Jerzy aktor, nauczyciel żywego słowa w Wyższym Seminarium
Duchownym
(Gdańsk-Oliwa)
31. Kmieć Piotr artysta malarz (Nałęczów)
32. Kolberger Krzysztof aktor (Warszawa)
33. Kolski Jan Jakub reżyser filmowy, operator i scenarzysta, prozaik
(Wrocław)
34. Komorowska Maja aktorka (Warszawa)
35. Kondrak Jan
kompozytor i autor piosenek, współzałożyciel zespołu „Federacja” (Lublin)
36. Konieczny Zygmunt kompozytor muzyki teatralnej i filmowej oraz
piosenek literackich (Kraków)
37. Kopel-Szulc Zofia artysta grafik (Lublin)
38. Kotlarczyk Teresa reżyser filmów dokumentalnych i fabularnych
(Warszawa)
39. Koss Andrzej konserwator dzieł sztuki, rzeźbiarz, Kierownik Katedry
Konserwacji
i Restauracji Rzeźby Kamiennej i Elementów Architektury; profesor Akademii
Sztuk Pięknych (Warszawa)
40. Kowalska-Pińczak Alina dyrygent, dyrektor artystyczny Zespołu Muzyki
Dawnej „Capella Gedanensis”; profesor Akademii Muzycznej (Gdańsk)
41. Kozioł Urszula poetka, autorka powieści i dramatów (Wrocław)
42. Książek Zbigniew literat (Kraków)
43. Kucz Jan rzeźbiarz; profesor Akademii Sztuk Pięknych (Warszawa)
44. Kucza- Kuczyński Konrad architekt, Kierownik Pracowni Architektury
Sakralnej i Monumentalnej; profesor Politechniki (Warszawa)
45. Kusiewicz Piotr śpiewak (tenor); profesor Akademii Muzycznej (Gdańsk)
46. Lameński Lechosław historyk sztuki i krytyk; kierownik Katedry
Historii Sztuki Nowoczesnej KUL (Lublin)
47. Linkowski Grzegorz reżyser filmowy, twórca Festiwalu Filmowego
„Rozstaje Europy” (Lublin)
48. Lipiec Wiesław fotograf, przyrodnik (Roztocze)
49. Lipko Romuald muzyk, kompozytor (Lublin)
50. Łukaszewicz Olgierd aktor (Warszawa)
51. Machalica Aleksander aktor (Poznań)
52. Maksymiuk Jerzy kompozytor (Warszawa)
53. Malak Tadeusz aktor, reżyser (Kraków)
54. Mamoń Bronisław dziennikarz, krytyk, związany z Tygodnikiem
Powszechnym (Kraków)
55. Marchwiński Jerzy pianista, profesor Akademii Muzycznej (Warszawa)
56. Mądzik Leszek twórca i dyrektor Sceny Plastycznej KUL (Lublin)
57. Michałowska Danuta aktorka, współtwórca Teatru Rapsodycznego, twórca
Teatru Jednego Aktora oraz Teatru Godziny Słowa (Kraków)
58. Mickiewicz Aldona artysta malarz (Lubień)
59. Mikołajek Mariusz artysta malarz (Wrocław)
60. Miłosz Czesław poeta, prozaik, eseista, tłumacz; laureat nagrody Nobla
61. Moś Marek skrzypek, dyrygent; dyrektor artystyczny orkiestry
kameralnej AUKSO
(Tychy); profesor Akademii Muzycznej (Katowice)
62 . Możdżer Leszek pianista, kompozytor, muzyk jazzowy (Kraków)
63. Mroczek Andrzej historyk sztuki (Lublin)
64. Niewęgłowski Wiesław krajowy Duszpasterz Środowisk Twórczych
(Warszawa)
65. Nowosielski Kazimierz poeta, historyk literatury, eseista; profesor
Uniwersytetu Gdańskiego
66. Opania Marian aktor (Warszawa)
67. Opryński Janusz reżyser teatralny; związany z Teatrem Provisorium
(Lublin)
68. Pawluśkiewicz Jan Kany kompozytor muzyki teatralnej i filmowej, twórca
dzieł oratoryjno - kantatowych, malarz ( Kraków)
69. Piesiewicz Krzysztof adwokat, scenarzysta, publicysta (Warszawa)
70. Piwowski Marek reżyser, scenarzysta (Warszawa)
71. Pluta Władysław grafik; profesor Akademii Sztuk Pięknych ( Kraków)
72. Podleś Ewa śpiewaczka – kontralt (Warszawa)
73. Popiołek Irena artysta malarz; profesor Instytutu Sztuk Pięknych
Uniwersytetu Rzeszowskiego, Wyższej Szkoły Filozoficzno-Pedagogicznej „Ignatianum”
(Kraków)
74. Preisner Zbigniew kompozytor (Kraków, Szwajcaria)
75. Rodziński Stanisław artysta malarz; profesor Akademii Sztuk Pięknych
(Kraków)
76. Rogozińska Renata etnolog, historyk sztuki, profesor Akademii Sztuk
Pięknych (Poznań)
77. Santor Irena piosenkarka (Warszawa)
78. Sempoliński Jacek artysta malarz, eseista; profesor Akademii Sztuk
Pięknych (Warszawa)
79. Serafin Józef artysta muzyk, organista; profesor Akademii Muzycznej
(Warszawa)
80. Sienkiewicz Krystyna aktorka, artysta grafik (Warszawa)
81. Skąpski Jerzy grafik, malarz, projektant witraży (Kraków)
82. Skwarnicki Marek poeta, prozaik, felietonista (Kraków)
83. Słonina Stanisław rzeźbiarz, zajmuje się medalierstwem i rysunkiem;
profesor Akademii Sztuk Pięknych (Warszawa)
84. Somerschaf Borys dyrygent chóralny, kompozytor, wokalista, kierownik
artystyczny Męskiego Zespołu Wokalnego Kairos (Lublin)
85. Stankiewicz Teresa artysta malarz, autorka obrazów, fresków, witraży i
rysunków (Kraków)
86. Stróżewski Władysław filozof, profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego
(Kraków)
87. Stuhr Jerzy aktor (Kraków)
88. Stuligrosz Stefan dyrygent, twórca chóru „Poznańskie Słowiki”;
profesor Akademii Muzycznej (Poznań)
89. Szałapak Anna pieśniarka, etnolog, kustosz Muzeum Historycznego Miasta
Krakowa
90. Szczeklik Andrzej lekarz, profesor medycyny, przyjaciel i opiekun
artystów (Kraków)
91. Szczepkowska Joanna aktorka (Warszawa)
92. Szymik Jerzy ksiądz, poeta; profesor i kierownik Katedry Chrystologii
Instytutu Teologii Dogmatycznej Wydziału Teologii KUL
93. Taranczewski Paweł Maria artysta malarz, krytyk sztuki; profesor
Akademii Sztuk Pięknych (Kraków)
94. Tosza Bogdan aktor, reżyser teatralny (Kraków)
95. Towarnicka Elżbieta śpiewaczka – sopran (Kraków)
96. Trebunia-Tutka Krzysztof muzyk, lider zespołu Tebunie -Tutki
(Zakopane)
97. Trela Jerzy aktor (Kraków)
98. Twardowski Jan kapłan, poeta
99. Wit Antoni dyrygent, profesor; dyrektor naczelny i artystyczny
Filharmonii Narodowej (Warszawa)
100. Wojciechowski Piotr pisarz, dramaturg, scenarzysta, reżyser filmowy
(Warszawa)
101. Woźniak Tadeusz muzyk, kompozytor piosenek, muzyki teatralnej i
filmowej (Warszawa)
102. Wojtowicz Leszek poeta, pieśniarz, gitarzysta, kompozytor, artysta
Piwnicy pod Baranami
(Kraków)
103. Wycichowska Ewa tancerka, choreograf, dyrektor naczelny i artystyczny
Polskiego Teatru Tańca – Baletu Poznańskiego
104. Zabłocki Michał poeta (Kraków)
105. Zamachowski Zbigniew aktor (Warszawa)
106. Zanussi Krzysztof reżyser (Warszawa)
107. Zelnik Jerzy aktor (Warszawa, Łódź)
108. Zieliński Andrzej muzyk, wiolonczelista; profesor Akademii Muzycznej
(Warszawa)
109. Ziemianin Adam poeta, współpracuje z Wolną Grupą Bukowina i Starym
Dobrym Małżeństwem (Kraków)
110. Zin Wiktor architekt, rysownik; profesor Politechniki Krakowskiej,
Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie (Kraków) |