(17.07.2006)
Wojciech Szatkowski "Rafał
Malczewski i mit Zakopanego" - wystawa
jest prezentowana w Galerii Włodzimierza i Jerzego Kulczyckich w
Zakopanem do 29 października br.
Została poświęcona twórczości Rafała Malczewskiego (1892-1965), w
kontekście socjologicznego, narodowego, artystycznego i literackiego mitu
międzywojennego Zakopanego i jest próbą oddania niezwykłej atmosfery tej
miejscowości w tamtym okresie. Jej organizatorem jest Muzeum Tatrzańskie
we współpracy z Muzeum Narodowym w Warszawie.
Po prezentacji w Warszawie przyszedł czas na zakopiańską edycję wystawy
„Rafał Malczewski i mit Zakopanego”. Przypomnijmy, że Rafał Malczewski urodził
się 24 października 1892 r. w Krakowie, był synem słynnego malarza Jacka
Malczewskiego. W Zakopanem, w którym mieszkał w latach 1917 – 1939 r., był
szeroko znanym literatem, publicystą, malarzem, a także taternikiem i
narciarzem. Malował głównie krajobrazy tatrzańskie oraz obrazy o tematyce
narciarskiej. Od 1924 r. wystawiał swe prace w kraju i za granicą. Ogłosił
też liczne artykuły i felietony o tematyce tatrzańskiej. W 1928 r. wydał
zbiór nowel „Narkotyk gór”, potem książkę „Tatry i Podhale” (1935), a
także dwie książki ze zbiorami swoich felietonów „Trzy po trzy o sporcie”
(1938), „Od cepra do wariata” (1939), a po wojnie „Pępek świata” i szereg
innych publikacji. Zmarł 15 lutego 1965 r. w Montrealu w Kanadzie. -
Wystawa prezentuje twórczość Rafała Malczewskiego jako malarza, rysownika,
pisarza, fotografa, współtwórcy filmów - przedstawioną na tle bogatego
środowiska artystycznego i intelektualnego Zakopanego w latach 1918-1939.
Rafał Malczewski mieszkał w zimowej stolicy Polski od 1917 do 1939 roku i
jako felietonista stał się nieocenionym źródłem naszej wiedzy o Zakopanem
okresu międzywojnia. Mało znane lub zapomniane obrazy artysty pochodzące
ze zbiorów muzeów i osób prywatnych ukazane na tle działalności innych
artystów, pisarzy, muzyków, polityków - ujawniają proces kształtowania się
mitu Zakopanego w polskiej kulturze. Mitu złożonego, o wielu wątkach,
niektórych szeroko znanych, innych wręcz tajemnych lub celowo ukrywanych.
Wystawa jest też przypomnieniem wielu wybitnych osobowości i osobistości,
wybrane tematy-rozdziały wystawy zostaną przedstawione problemowo – pisze
Dorota Folga-Januszewska.
Staraniem wydawnictwa BOSZ ukazała się dwutomowa publikacja, odtwarzająca
zakopiańskie dzieje Rafała Malczewskiego do 1939 r. w kontekście sztuki
polskiej i życia artystycznego w Zakopanem w latach 1918-1939.Wydana
obecnie książka to dwutomowa publikacja wydana z okazji wystawy pod
tytułem „Rafał Malczewski i mit Zakopanego”. „Rafał Malczewski i mit
Zakopanego” tom I, wybór, opracowanie, tekst: Dorota Folga-Januszewska.
„Zakopane w czasach Rafała Malczewskiego”, tom II, zawiera teksty
następujących autorów: Lesława Dalla, Doroty Folgi-Januszewskiej, Teresy
Jabłońskiej, Michała Jagiełły, Henryka Josta, Elżbiety Jost-Kleczkowskiej,
Urszuli Kozakowskiej-Zauchy, Stefanii Krzysztofowicz-Kozakowskiej, Marii
Kurpik, Janusza Odrowąża-Pieniążka, Macieja Pinkwarta, Wojciecha
Skarbek-Wojczyńskiego, Jacka Woźniakowskiego, Anny Żakiewicz. Redakcja i
wstęp: Dorota Folga-Januszewska i Teresa Jabłońska. Jak piszą autorzy
publikacji: - Mit Zakopanego okresu międzywojnia (1918-1939) to jedno z
najważniejszych zjawisk kształtujących odrębność sztuki i kultury
polskiej. Jednym z jego najważniejszych twórców i piewców był Rafał
Malczewski (1892-1965) – syn Jacka, artysta, którego nazwisko łączone bywa
częściej z literaturą, niż sztuką. Autor kilkuset obrazów, kilku tysięcy
akwarel, kilkudziesięciu esejów, książek, felietonów, twórca scenariusza
filmu „Biały ślad” (od którego rozpoczyna się zjawisko zwane „filmem
górskim” w Polsce), współautor z Ferdynandem Goetlem sztuki teatralnej i
autor słuchowisk radiowych – mimo olbrzymiego dorobku i najwyższych laurów
artystycznych w przedwojennej Polsce, pozostaje twórcą prawie zapomnianym,
głównie ze względu na rozproszenie dzieł i niedostępne wcześniej
archiwalia. Rafał Malczewski był także alpinistą, znakomitym narciarzem,
członkiem TOPR, propagatorem nowego stylu sportowego. W 1939 r. Malczewski
wyjechał z Polski, przez Francję, Hiszpanię, Portugalię, Brazylię, Stany
Zjednoczone, do Kanady, gdzie w tęsknocie za Zakopanem, chory i w
tragicznych warunkach materialnych dopisał rozdział „Mitu Zakopanego”,
znany nam jako zbiór felietonów: „Pępek świata. Wspomnienia z Zakopanego”.
Książka ta, pisana w rozgoryczeniu na emigracji, okrojona przez cenzurę,
wydana została w Warszawie w 1960 r., dogłębnie zniekształcając opinię o
artyście. Publikację można zakupić w twardej lub miękkiej oprawie w gmachu
głównym Muzeum Tatrzańskiego przy ulicy Krupówki 10. Wielką atrakcją
wystawy będzie film „Biały ślad” w reż. Adama Krzeptowskiego, który będzie
można oglądać na Kozińcu. Już teraz zapraszamy do odwiedzenia tej bardzo
ciekawej wystawy, która stanowi podróż w czasy, kiedy dla polskiej
inteligencji Zakopane było prawdziwym „pępkiem świata”. W imieniu Muzeum
Tatrzańskiego na wystawę zaprasza Dyrektor Teresa Jabłońska, a my gorąco
wierzymy, że wystawa ta będzie prawdziwym hitem sezonu letniego w
Zakopanem".
Sponsorzy zakopiańskiej edycji wystawy "Rafał Malczewski i mit
Zakopanego":
Foto-relacja
(zdjęcia Anna Karpiel):
Foto-relacja
(zdjęcia ze zbiorów MT):
|