(05.02.2006)
W Galerii Sztuki
im. Włodzimierza i Jerzego Kulczyckich, w Zakopanem
otwarto wystawę "Sztuka XX wieku w zbiorach Muzeum
Tatrzańskiego".
Wystawa
SZTUKA XX WIEKU jest pierwszą, obejmującą całe minione
stulecie, prezentacją spuścizny artystycznej związanej
głównie (lecz nie wyłącznie) ze środowiskiem zakopiańskim.
Ekspozycja w całości jest oparta na zbiorach Muzeum
Tatrzańskiego im. Dra Tytusa Chałubińskiego i trzeba od
razu podkreślić, że mimo dużej wartości tej kolekcji, nie
jest ona jeszcze wystarczająco reprezentatywna w stosunku
do pełnego obrazu sztuki inspirowanej Tatrami i Zakopanem,
niepowtarzalnym klimatem tej „zaklętej krainy” - jak pisał
Stanisław Ignacy Witkiewicz - gdzie nawet „życie zamienia
się na sztukę”.
Kolekcja sztuki w zbiorach Muzeum Tatrzańskiego – placówki
z założenia regionalnej i wielodziałowej – powstawała
niemal od początku jego istnienia (1888), ale kompletowana
była niesystematycznie. Powodem były od zawsze niezmiernie
skromne warunki finansowe
i lokalowe Muzeum. Te pierwsze powodowały, że zarówno w
czasach austriackich jak i w dwudziestoleciu
międzywojennym kolekcjonowanie sztuki opierało się niemal
wyłącznie na darach, brak natomiast pomieszczeń
magazynowych i sal wystawowych redukował ilość i rodzaj
nabytków do takich, których przechowywanie i wystawianie
było możliwe w istniejących warunkach. Stąd znaczna ilość
grafiki, rysunków i niewielkich akwareli w porównaniu z
malarstwem olejnym czy rzeźbą.
Po upaństwowieniu w 1950 roku, Muzeum zaczęło otrzymywać
dotacje na zakupy dzieł sztuki w ramach mecenatu państwa i
możliwe się stało bardziej regularne rozwijanie kolekcji,
której jednak ciągle jeszcze nie było gdzie pokazywać.
Dopiero w latach „Solidarności” 1980/1981 (i dzięki jej
poparciu) Muzeum otrzymało budynek przy ul. Koziniec 8,
gdzie wkrótce (w związku z przejęciem od Pani Anny
Kulczyckiej daru - kolekcji kobierców wschodnich)
zorganizowana została Galeria Sztuki im. W. i J.
Kulczyckich. Odtąd tutaj właśnie organizowane są wystawy
sztuki. Te czasowe prezentacje uzupełniły później
ekspozycje w dwóch nowych filiach Muzeum: w autorskiej
Galerii Władysława Hasiora (1885) i Muzeum Stylu
Zakopiańskiego w „Kolibie”, z kolekcją rzemiosła
artystycznego i Firmą Portretową „S.I.Witkiewicz” (1993).
Potrzeba utworzenia w Zakopanem stałej galerii sztuki była
postulowana przez miejscowe środowiska artystyczne
wielokrotnie, zaczynając od lat przed I wojną światową.
Nie miejsce tutaj na przypominanie tych idei i rozwijanych
wokół nich społecznych akcji. Ważniejsze jest, że ów
niezmiennie aktualny temat zyskał ostatnio przychylny
klimat
i pojawiły się szanse realnych rozwiązań. Wystawa Sztuka
XX wieku w zbiorach Muzeum Tatrzańskiego wychodzi
naprzeciw tym zamierzeniom, pokazując, że muzealne zbiory
mogą stanowić podstawę stałej galerii zakopiańskiej
sztuki.
Układ wystawy jest chronologiczny z niewielkimi niekiedy
przesunięciami, które częściowo wynikają z racji
merytorycznych, a częściowo z narzuconych przez układ sal
rozwiązań aranżacyjnych (trzeba pamiętać, że dysponujemy
zaadaptowaną do celów wystawienniczych przestrzenią
pierwotnie mieszkalną). Wprowadzony został podział na trzy
przyjęte w periodyzacji sztuki polskiej okresy. Pierwszy
to lata przed I wojną światową; drugi obejmuje
dwudziestolecie międzywojenne w odrodzonej Polsce; trzeci
to czasy PRL-u do początku lat osiemdziesiątych. Powstanie
w 1980 roku „Solidarności” i wprowadzenie stanu wojennego
w grudniu 1981 roku ustanowiło cezurę historyczną, której
wyrazem na płaszczyźnie życia artystycznego było powstanie
struktur kultury niezależnej, związanej z polityczną
opozycją. Tego arcyciekawego, współczesnego nurtu w sztuce
niestety nie pokazujemy po części z niedostatku materiału,
głównie jednak z braku miejsca, co składa się razem na
kapitalny argument za stworzeniem kolekcji sztuki
najnowszej i poszerzeniem przestrzeni ekspozycyjnej w
Zakopanem.
Realizatorzy wystawy:
Koncepcja i scenariusz: Teresa Jabłońska, Helena Pitoń
Teksty: Teresa Jabłońska
Aranżacja plastyczna: Grażyna Orłowska
Przygotowanie konserwatorskie eksponatów: Agata
Nowakowska-Wolak, Marek Gronkowski, Krystyna Łazarczyk,
Urszula Radwańska
Ekipa techniczna kierowana przez Jerzego Gawlika: Jacek
Borkowski, Tadeusz Gąsienica-Józkowy, Zygmunt Walkosz
Kwiaty: Urszula Rączka
Foto-relacja (zdjęcia Anna Karpiel, Maciej
Stasiński):
|