(04.02.2008)
Magdalena Chacaga GDDKiA: "NOWY TARG – NAJWAŻNIEJSZY
WĘZEŁ DROGOWY NA PODHALU. Dzisiejsze spotkanie Zbigniewa Rapciaka
dyrektora krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i
Autostrad z Markiem Fryźlewiczem burmistrzem Nowego Targu zaowocowało
bardzo korzystnymi dla miasta ustaleniami. W niedalekiej przyszłości Nowy
Targ ma szansę stać się najważniejszym węzłem komunikacyjnym Podhala.
Dyskutowano o przebiegu „zakopianki” pomiędzy Rdzawka a Szaflarami.
Zbigniew Rapciak po raz kolejny uspokajał, że ustalenia poczynione na
przestrzeni kilku ostatnich lat z udziałem samorządowców z Nowego Targu,
Raby Wyżnej oraz Rabki, pozostają w głównych punktach nadal aktualne i
wiążące. „Do pokazania na planach innych możliwych wariantów przebiegu
obliguje nas prawo, lecz wersja uzgodniona jest jedna” – podkreślał
dyrektor Rapciak.
Szef małopolskiej GDDKiA przedstawił burmistrzowi swój pomysł, by zmienić
przebieg drogi krajowej nr 49 poprzez wybudowanie nowego jej odcinka o
długości ok. 3 km od ul. Jana Pawła II do „zakopianki”. Wówczas al.
Tysiąclecia zostałaby odciążona od ruchu tranzytowego i mieszkańcom byłoby
łatwiej poruszać się po mieście. Nowe połączenie rozprowadzałoby ruch w
kierunku Białki Tatrzańskiej i Jurgowa, gdzie dynamicznie rozwija się
infrastruktura turystyczna, stanowiłoby także „bramę” do Pienin i
zlokalizowanych tam miejscowości wypoczynkowych. Nowa droga będzie również
dojazdem do planowanego lotniska i znakomicie wpisuje się w studium
komunikacyjne miasta. „Dzięki inwestycjom GDDKiA w rejonie Nowego Targu,
skoordynowanym z konkretnymi planami rozwoju opracowanymi i wdrażanymi
przez samorząd, miasto ma szansę stać się głównym węzłem drogowo –
kolejowo – lotniczym na terenie całego Podhala” – stwierdził dyrektor
Rapciak – „Istnieje realna szansa, by nową drogę włączyć do obecnie
realizowanego planu inwestycyjnego i wybudować w tym samym czasie, co
odcinek „zakopianki” od Rdzawki do Szaflar”. Na korzyść tego projektu
działa fakt, iż nowa dk 49 biegłaby przez tereny niezabudowane, na których
nie ma przeszkód w rodzaju rezerwatów przyrody, ani ważnych obiektów
infrastruktury.
Przypomnijmy, że kompleksową dokumentację projektową dla odcinka „zakopianki”
Rdzawka – Szaflary opracowuje Krakowskie Biuro Projektów Dróg i Mostów „Transprojekt”
Sp. z o.o. Opracowanie projektowe wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu
na budowę ma być gotowe na 31 grudnia 2009 roku. Według planów budowa ma
rozpocząć się wiosną 2010 roku i zakończyć w grudniu 2011 roku".
Fragment studium komunikacyjnego Nowego Targu
– koncepcja układu drogowego miasta (materiały UM Nowy Targ)
|