(03.02.2008)
Pomysł wykonania drogi tunelem podziemnym przez
Poronin wypłynął po tym, jak architekt i inżynier budownictwa lądowego
Andrzej Chowaniec „Rybka” opracował projekt takiego rozwiązania. –
Głównym założeniem jest tranzyt bezkolizyjny do zakopanego w podziemnym
tunelu – wyjaśnia projektant. – Przez Poronin biegłby podziemny tunel
drogowy długości około 500 metrów. Równolegle do niego przebiegałby tunel
kolejowy długości ok. 2 - 2,5 km. (na długości zabudowań usytuowanych przy
linii kolejowej). Wstępnie przeanalizowano nachylenia podłużne w tunelu
drogowym jak i kolejowym.
W ramach rozwiązania drogowego tranzytu do Zakopanego proponuje się w
tunelu i poza tunelem drogę jednojezdniową z dodatkowymi pasami awaryjnymi
o szerokości 3 m. na całej długości Poronina.
Na tunelu drogowym i miejscami kolejowym proponowana jest droga lokalna
jednojezdniowa dwupasowa wzbogacona o dwa ronda na skrzyżowaniach z drogą
do Bukowiny oraz Zębu w tym wykonanie ciągów pieszych z możliwością
przejść podziemnych i przepustów dla zwierząt domowych.
– Takie rozwiązanie całkowicie wyklucza jakiekolwiek wyburzenia –
podkreśla Andrzej Chowaniec „Rybka”, pod warunkiem, że „kolej” i „drogi”
dokonają korekty swoich terenów a miejscami je połączą.
Koszty wykonania takiego tunelu drogowego nie byłyby ogromne. Według
wstępnych wyliczeń wybudowanie 1 metra bieżącego tunelu to koszt
porównywalny z 1 mb. estakady zaprojektowanej wcześniej przez GDDKiA (a
estakada była dłuższa).
Co do tunelu kolejowego podobnie, a trzeba przypomnieć, że kolej posiada
duże środki unijne na rozbudowę swojej trakcji w szczególności przy
stosowaniu rozwiązań ekologicznych czyli w tym przypadku tunelowych.
– Tunel wykonany byłby metodą odkrywkową, czyli wykonanie wykopu, ułożenie
prefabrykowanych skrzyń żelbetowych uszczelnionych na składaniach
elastycznymi uszczelkami samopęczniejącymi przy kontakcie z wodą i
otulonych odpowiednią membraną izolacyjną.
Projekt tunelu przez Poronin był konsultowany ze specjalistami z Akademii
Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Analizował go m.in. rektor uczelni, prof.
dr hab. inż. Antoni Tajduś oraz prof. dr hab. inż. Andrzej Wichur.
Naukowcy pomysł uznali za bardzo dobry podkreślając przy tym, że koszt
wykonania takiego tunelu będzie porównywalny z kosztami budowy estakady.
Komitet Obrony Poronina, który protestuje przeciwko drodze dwujezdniowej z
estakadami i ekranami akustycznymi oraz przeciwwibracyjnymi na Podhalu i
przeciwko wyburzeniom wielowiekowych siedlisk mieszkalnych pod nową drogę,
złożył projekt w Urzędzie Gminy Poronin. Gminna komisja urbanistyki i
architektury, a następnie radni Poronina zaakceptowali projekt. Z podpisem
wójta gminy trafił on do Urzędu Marszałkowskiego.
Chcielibyśmy by prace projektowe i roboty budowlane prowadzone przy
przebudowie dróg i kolei przebiegały jednocześnie aby uniknąć sytuacji
takiej, że drogi będą remontowane 5 lub 7 lat a później kolej 5 lub więcej
lat, gdyż Poronin byłby wtedy wyłączony z życiorysu na kilkanaście lat.
Nikt wcześniej nigdy nie słyszał by kiedykolwiek GDDKiA wyszła z taką
propozycją rozwiązania węzła "gordyjskiego" w Poroninie. - o czym
nadmieniała Gazeta Wyborcza. W dyskusjach medialnych w ostatnich
miesiącach nigdy chętnie o rozwiązaniach tunelowych nie dyskutowali,
traktowali ten temat jak zło konieczne a mnie jak fantastę. Ale skoro
GDDKiA uważa, że koncepcja jest sensowna to bardzo się z tego cieszę,
jednak wygląda na to, że GDDKiA sama chciałaby się podpisać pod tym
pomysłem. Niech idą do przodu i projektują dobrą drogę zgodną z
oczekiwaniami społeczeństwa.
(01.02.2008)
Koncepcja przygotowana przez Pracownię Projektową
„Rybka” została pozytywnie zaopiniowana przez Radę Gminy Poronin (niemal
jednogłośnie), jako uwaga do specyfikacji przetargowej dla opracowania
studium rozwiązań komunikacyjnych Podhala. Przypomnijmy rzecz
dotyczy „węzła poroniańskiego” i propozycji budowy 500 metrowego tunelu
dla samochodów, który zapewniłby bezkolizyjny przejazd w kierunku
Zakopanego, praktycznie nie naruszający centrum Poronina, w połączeniu z
2,5 km tunelem kolejowym. Na powierzchni został by odtworzony stary układ
drogowy wsi, wzbogacony od dwa ronda udrażniające przejazdy w kierunku
Zębu i Bukowiny Tatrzańskiej. Dodajmy, że koncepcja już uzyskała poparcie
autorytetów w dziedzinie budowy takich rozwiązań - Rektora AGH w Krakowie
prof. Antoniego Tajdusia, oraz prof. Andrzeja Wichura. Wspomniana
propozycja tunelu jest alternatywą dla opracowanego przez GDDKiA
projektu wybudowania w Poroninie 9 metrowej estakady, co wiązało się z
wieloma wyburzeniami budynków, nie wspominając już o ochronie krajobrazu i
wartości kulturowych.
(29.01.2008)
Sz. P. Wójt Gminy Poronin, Gminna Komisja ds.
Urbanistyki i Architektury Gminy Poronin oraz Rada Gminy Poronin.
Prośba
W związku z opracowywanym „Studium lokalizacyjno – funkcjonalno -
ruchowego rozwoju podhalańsko - tatrzańskiego układu komunikacyjnego
zwracamy się z prośbą o dopilnowanie by projektowany układ komunikacyjny w
w/w „Studium” na terenie Gminy Poronin został wykonany w skali i formie
odpowiadającej przestrzeni w którą będzie wkomponowany.
Chodzi o to by po wdrożeniu nowego układu komunikacyjnego pozostał wiejski
i sielski charakter miejscowości znajdujących się w obrębie Gminy Poronin.
Nasza propozycja to:
1) Przejęcie drogi krajowej nr 47 tzw. „Zakopianki” na odcinku Nowy Targ
-Zakopane przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie i zmiana klasy drogi z
„G” (głównej) na klasę „Z” (zbiorczej) oraz przesunięcie środków
finansowych dotychczasowo przeznaczonych na rozbudowę „Zakopianki” na
odcinku Poronin – Zakopane na ewentualną przebudowę lub niewielką
rozbudowę w/w drogi nr 47 na tym samym odcinku.
2) Wykonanie przebudowy lub niewielkiej rozbudowy istniejącej „Zakopianki”
przebiegającej przez Poronin bez wyburzeń budynków i nadmiernych zbliżeń,
w minimalnych liniach rozgraniczających drogi (ulicy) (§ 7. 2 Warunków
technicznych), z wejściem z drogą na tereny kolejowe tam gdzie poszerzenie
drogi w kierunku zabudowań nie będzie możliwe.
W ramach przebudowy lub niewielkiej rozbudowy proponujemy wykonanie
dodatkowych pasów awaryjnych o szer. 3.0m w ramach drogi jednojezdniowej
lub wykonanie drogi jednojezdniowej z trzema pasami ruchu wyposażonych w
inteligentną sygnalizację świetlną otwierającą ruch dwoma pasami w
kierunku którym intensywność ruchu w danej chwili będzie tego wymagać.
Bez ekranów akustycznych i przeciwwibracyjnych oraz estakad.
W razie potrzeby uzyskać odpowiednie odstępstwa od właściwego ministra od
niektórych warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne
i ich usytuowanie.
Zakopianki nie należy traktować jako jedynej „aorty” doprowadzającej ruch
samochodowy do Zakopanego, Bukowiny Tatrzańskiej czy innych miejscowości
Podhala.
Do tych miejscowości prowadzą również inne drogi co należy uwzględnić przy
obliczaniu
natężenia ruchu na „Zakopiance” na odcinku Nowy Targ – Zakopane.
Do Zakopanego powinna prowadzić sieć dróg lokalnych a nie jedna „aorta
drogowa”
koncentrująca zanieczyszczenia w jednej słabo przewietrzanej dolinie.
3) Wykonanie istniejącym szlakiem drogowym jednojezdniowego bezkolizyjnego
przejazdu przez centrum Poronina do Zakopanego tunelem drogowym wykonanym
metodą odkrywkową długości ok. 500m przebiegającym m. in. pod potokiem „Poroniec”
(głębokości ok. 0.5 m i szer. kilkunastu metrów), oraz odtworzenie na
tunelu istniejącego układu komunikacyjnego wzbogaconego o dwa ronda na
skrzyżowaniach z drogą do Bukowiny oraz Zębu lub skrzyżowań z inteligentną
sygnalizacją świetlną - (patrz załączniki graficzne).
4) Wykonanie tunelu kolejowego przez Centrum wsi Poronin z wyjazdem poza
wsią Poronin – przed Ustupem bez naruszenia zabudowań.
5) Rozważyć możliwość wykonania wspólnego tunelu kolejowo - drogowego
przez centrum wsi Poronin z wjazdami i wyjazdami w różnych miejscach
(kolej a droga) lub dwóch tuneli, drogowego i kolejowego, sąsiadujących ze
sobą i oddzielonych odpowiednią przerwą dylatacyjną na terenach Zarządu
Dróg i PKP połączonych ze sobą.
6) Wykonanie na miarę potrzeb nowych ciągów pieszych w tym wykonanie
przejść podziemnych łączących ze sobą wszystkie części Poronina podzielone
„Zakopianką” i trakcją kolejową wraz z utrzymaniem kładki dla pieszych
łączącej ul. Za torem z Centrum Poronina. Oprócz tego wykonanie przepustów
podziemnych dla zwierząt domowych między poszczególnymi częściami wsi
podzielonymi „Zakopianką” i trakcją kolejową w ilości wystarczającej do
funkcjonowania gospodarstw rolnych w na terenie Gminie Poronin.
7) Połączenie terenów będących własnością zarządu dróg i PKP tak by
przebudowa lub rozbudowa w sposób minimalny ingerowała w kilkuwiekowe
siedliska ludzkie. Również chcielibyśmy by prace projektowe i roboty
budowlane prowadzone przy przebudowie dróg i kolei przebiegały
równomiernie i zsynchronizowanie, aby uniknąć sytuacji takiej, że drogi
będą remontowane 5 lub 7 lat a później kolej 5 lub więcej lat, gdyż
Poronin byłby wtedy wyłączony z życiorysu na kilkanaście lat.
8) Wykonanie remontu istniejącego drogowego istniejącego układu
komunikacyjnego wraz z wykonaniem odpowiedniego oświetlenia wszystkich
dróg na terenie Gminy Poronin.
9) Ceny za utracone tereny uzgadniać z właścicielami działek w toku
indywidualnej negocjacji.
10) Wyznaczenie tras rowerowych na terenie Gminy Poronin.
11) Przy opracowywaniu „Studium lokalizacyjno – funkcjonalno - ruchowego
rozwoju podhalańsko - tatrzańskiego układu komunikacyjnego na terenie
Gminy Poronin nie należy brać jako podstawy opracowania obowiązującego
planu zagospodarowania przestrzennego ani studium uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego Gminy Poronin w szczególności terenu
oznaczonego symbolem KDG2 przeznaczonego pod wykonanie łącznicy w kierunku
Bukowiny Tatrzańskiej.
Teren oznaczony symbolem KDG2 zarezerwowany pod łącznicę przebiega po
jedynym centrum kulturalnym wsi Poronin wpisanym do rejestru zabytków,
stanowiącym o tożsamości Poronina od ok. 100 lat oraz po terenach
rekreacyjnych i nie może być w żadnym wypadku wykorzystany pod drogę tak
jak to uczyniono przy wykonaniu nieaktualnego już ostatniego projektu „Zakopianki”.
To było absurdalne posunięcie, niezgodne z § 11. Warunków technicznych,
który mówi, że „droga i związane z nią urządzenia powinny mieć formę
architektoniczną dostosowaną do krajobrazu i otaczającego
zagospodarowania.
Nie można też brać pod uwagę pasa oznaczonego w studium symbolem KDG
zarezerwowanego pod drogę krajową gdyż w studium musi być wykonana korekta
tego pasa - zwężenie. Składamy w tym miejscu również prośbę na ręce Pana
Wójta Gminy Poronin by na najbliższej sesji Rady Gminy Poronin zapadła
decyzja o zlikwidowaniu terenu oznaczonego w studium symbolem KDG2
zarezerwowanego pod łącznicę. Teren ten i cały teren nadrzeczny powinien
być przeznaczony pod rekreację połączoną z Centrum Kulturalnym wsi Poronin.
Prośba dotyczy również pasa oznaczonego w studium symbolem KDG, musi być
zwężony od strony ul. Kasprowicza na całej długości Poronina tak aby
drogowcy nie mogli dokonać wyburzeń istniejących budynków.
ODNIESIENIE DO NIEAKTUALNEGO PROJEKTU ROZBUDOWY ZAKOPIANKI WYKONANEGO
PRZEZ GDDKiA
Takie „aorty drogowe” projektowane są na całym świecie w wolnych nie
zurbanizowanych przestrzeniach a nie po wielowiekowych siedliskach
ludzkich. Takie posunięcie to barbarzyństwo.
Wykonanie dwujezdniowej drogi z ekranami na miarę obwodnicy Warszawy o
przepustowości ponad 17 tys./dobę w dolinie słabo przewietrzanej jest
absurdem urbanistycznym doprowadzającym w niedalekiej przyszłości do
katastrofy ekologicznej tej wsi i wsi ościennych.
Do żadnego alpejskiego kurortu nie prowadzi autostrada tylko sieć
lokalnych dróg. Tak powinno być i na Podhalu.
REFLEKSJE związane z tym tematem:
Chcemy by w końcu stosowano w polskiej inżynierii drogowej czy kolejowej
rozwiązania ekologiczne czyli w tym wypadku tunelowe.
Tunele pojawiły się już wtedy, gdy człowiek dysponował narzędziami do
kucia w skałach
(epoka żelaza) i były odpowiedzią na cywilizacyjne potrzeby społeczeństw
np. Bliskiego Wschodu Ponad dwa tysiące lat przed Chrystusem Babilończycy
zbudowali tunelowe przejście podziemne - pod rzeką Eufrat stosując metodę
odkrywkową, polegającą na okresowej zmianie koryta rzeki, wykonaniu wykopu
w jej dnie i zbudowaniu ceglanej obudowy przykrytej i uszczelnionej iłem.
Podobnie można wykonać tunel drogowy i kolejowy w Poroninie.
Gdzie jesteśmy jeżeli chodzi zegar inżynierski? Przed Babilończykami czy
za?
Najwyższy czas rozpocząć budowę tuneli w Polsce. Tunele są perspektywą na
przyszłość.
W związku z naciskiem społeczeństwa a także by złagodzić obciążenie
środowiska budowa różnych obiektów strukturalnych pod ziemią, w tym ciągów
komunikacyjnych staje się koniecznością.
Wyrośliśmy z siermiężnego socjalizmu, w którym oszczędzało się na
wszystkim, a przede wszystkim na wygodzie ludzi i dlatego niektórym
zbawcom żyjącym w tym narodzie wydaje się, że cokolwiek by nam nie
zaproponowali przyklaśniemy. Jeżeli jesteśmy w Unii i mamy dostęp do
środków unijnych wykorzystajmy je jak najlepiej, budujmy obiekty na
poziomie światowym z uwzględnieniem walorów środowiskowych i kulturowych
poszczególnych krain polskich.
Jeżeli mamy rozpatrywać sprawę tylko pod kątem ekonomicznym, nie patrząc
na straty moralne górskich i innych miejscowości, to może lepiej się
wstrzymać z realizacją „monumentów betonowych” i poczekać na czasy, gdy
człowiek i środowisko będzie miało większą wartość niż pieniądz.
Budujmy dobrze lub nie budujmy wcale. !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Federacja Obrony Podhala Poronin 12. I. 2008r.
ul. Tatrzańska 3B 34-520 Poronin
oraz
Komitet Obrony
Gminy Poronin, ul. Tatrzańska 3B
34-520 Poronin
Wizualizacja proponowanej koncepcji rozwiązań
komunikacyjnych tzw. "węzła poroniańskiego" przygotowana przez Pracownię
Projektową "RYBKA":
Betonowy twór z ekranami wykonany przez GDDKiA, jako węzeł komunikacyjny w
Poroninie, zaprojektowany bez jakichkolwiek zasad związanych z ochroną
krajobrazu i wartości kulturowych oraz w skali i formie całkowicie
niszczącej otoczenie - centrum Poronina.
|