(21.01.2009)
W
Poroninie zaprezentowano "Studium lokalizacyjno – funkcjonalno – ruchowe rozwoju
podhalańsko tatrzańskiego układu komunikacyjnego ze szczególnym
uwzględnieniem dostępności Miasta Zakopane".
Przypomnijmy, że
opracowanie powstało z inicjatywy Marszałka Województwa Małopolskiego na
kanwie licznych protestów przeciwko forsowanym przez GDDKiA planom budowy
drogi szybkiego ruchu do Zakopanego m.in. z 9-cio metrową estakadą w
centrum Poronina i licznymi wyburzeniami domów. Reprezentant firmy IVV z
Warszawy przedstawił studium rozwiązań komunikacyjnych dla Podhala.
Koncepcja zakłada doprowadzenie drogi szybkiego ruchu do Nowego Targu a
stamtąd poprzez zmodernizowanie istniejących szlaków komunikacyjnych do
poszczególnych miejscowości Podhala. Studium zawiera dwie propozycje: w
pierwszej ruch rozchodził by się w sposób promienisty, w drugiej w postaci
pętli. Sama "zakopianka" ma być jedynie poszerzona o trzeci pas ruchu,
który w zależności od potrzeb byłby wykorzystywany do wyprzedzania, raz w
jednym, raz w drugim kierunku lub jako wydzielony dojazd do posesji albo
skrętów na skrzyżowaniach. W samym Poroninie przedstawiciel firmy IVV
opowiedział się za rozwiązaniem tunelowym, z podkreśleniem, że wymaga to
jednak dalszych szczegółowych analiz wykonawczych i finansowych.
Po prezentacji rozgorzała dyskusja. Padło wiele szczegółowych pytań.
Niestety nie wszystkie doczekały się satysfakcjonujących odpowiedzi.
Częściowo prawdopodobnie wynikało to z bardzo ogólnego opracowania tematu,
bez detali dotyczących poszczególnych rozjazdów, skrzyżowań itp.
Niezrozumiałą jest np. kwestia zawarcia w studium 4 pasmowej jezdni miedzy
Ustupem a centrum Zakopanego a później nagłe przeistoczenie jej w
trzypasmową drogę w kierunku Poronina i Nowego Targu. Pojawił się również
głos o konieczności zsynchronizowania działań drogowców z planami
modernizacji infrastruktury kolejowej PKP, która miała by być w
przyszłości znacznie mocniej wykorzystywana np. za sprawą szynobusów
kursujących na trasie Rabka, Nowy Targ, Zakopane.
Do zaprezentowanej koncepcji Urząd Gminy powinien się w najbliższym czasie
ustosunkować i wnieść ewentualne sugestie. Szkoda, że bardzo ważne i
ciekawe spotkanie odbyło się przy znikomej ilości radnych i mieszkańców
Poronina. Dziwne, bo przecież poprzednie wydarzenia zwiane z projektem
GDDKiA i protesty mieszkańców chyba wskazały organizatorom tego typu
spotkań, jak ważne są konsultacje społeczne i rzetelne przekazywanie
społeczeństwu informacji dotyczących planów rozwoju komunikacyjnego
Podhala.
Podobne spotkania odbędą się jeszcze w czwartek (22 stycznia) w Urzędzie
Miasta Zakopane, w piątek w Starostwie Tatrzańskim oraz w Gminie Szaflary.
Foto-
relacja:
Slajdy pokazane podczas prezentacji:
|