(16.09.2006)
Hanka Buńda: "W poniedziałek odbyło się w Poroninie
spotkanie, na którym inż. Maciej Targowski rozmawiał z mieszkańcami gminy
na temat tzw. "węzła poroniańskiego". Najpierw o tym jakie ten
węzeł powinien mieć funkcje - zwłaszcza dla komunikacji lokalnej pomiędzy
różnymi częściami Poronina:
Kolejne ważne kwestie to krajobraz i funkcjonowanie wsi jako miejscowości
turystycznej oraz bezpieczeństwo:
Następnie inż. Targowski zaprezentował rozwiązanie alternatywne dla
proponowanego obecnie przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad:
Jak podkreśla autor projektu, rondo jest punktem wyjścia do dalszej
dyskusji na temat szczegółowego planowania rozjazdów:
Rozmawiano tez o innych alternatywach:
Być może poniedziałkowe spotkanie będzie krokiem w stronę dyskusji na
temat rozwiązania sytuacji komunikacyjnej w Poroninie z pożytkiem dla
mieszkańców, tym bardziej że do Wydziału Środowiska i rolnictwa Urzędu
Wojewódzkiego w Krakowie został skierowany protest przeciwko wydaniu przez
ten wydział decyzji środowiskowej dla projektu proponowanego obecnie przez
GDDKiA, a pozytywnie zaopiniowanego przez Radę Poronin 26 kwietnia 2006
roku. W poniedziałkowym spotkaniu uczestniczyło dwóch poroniańskich
radnych.
KOMITET
PROTESTACYJNY Poronin 8. IX. 2006r.
GMINY PORONIN
ul. Tatrzańska 12a
34-520 Poronin
Małopolski Urząd Wojewódzki
w Krakowie,
Wydział Środowiska i Rolnictwa
Protest
My niżej podpisani mieszkańcy Gminy Poronin wyrażamy stanowczy protest
przeciwko
wydaniu pozytywnej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla
przedsięwzięcia pn.: „Rozbudowie drogi krajowej nr 47 Rabka Zdrój -
Zakopane – dotyczy planowanej inwestycji drogowej znanej pod nazwą „węzeł
w Poroninie” polegającej na przebudowie skrzyżowania drogi krajowej nr 47
tzw. „Zakopianki” z drogą wojewódzką nr 961 Poronin - Bukowina Tatrzańska
i z drogą prowadzącą z Poronina do Zębu.
Dotychczasowe rozwiązanie „Węzła w Poroninie” przedstawione przez GDDKiA w
formie
wyrastającego ponad terenem „molochu betonowego” nie uwzględnia szeregu
potrzeb
mieszkańców Gminy Poronin oraz nadmiernie ingeruje w przestrzeń kulturową
i środowiskową, w tym m. in.:
- likwiduje coraz intensywniej użytkowany nadrzeczny teren kąpieliskowy w
tym jego florę – oazę ciszy dla mieszkańców wsi i turystów którą
należałoby zagospodarować
- dewastuje architekturę krajobrazu - żelbetowa nadziemna konstrukcja
estakady zniszczy
krajobraz samego serca Poronina, przesłania panoramę tatr.
- zdecydowanie obniża wartość jedynego Centrum Kulturalnego wsi
Poronin stanowiącego o tożsamości wsi od ok. 100 lat - teren i budynek
(byłe Muzeum Lenina), wpisane do rejestru zabytków.
Terem i zabytek to wszystko co cennego posiada Poronin, dla Poronina
jest to jedyny zabytek.
- rozdziela wieś na kilka części - przejazd furmanką czy przejście
konduktem żałobnym na cmentarz po zlodowaciałej kilkusetmetrowej
estakadzie z poszczególnych części będzie nie lada wyczynem,
- nie przewiduje rozwoju centrum wsi Poronin,
- brak prostych, bezpiecznych rozwiązań dróg dla pieszych – w
szczególności problem dotknie
dzieci szkolne uczęszczające do szkoły z rozdzielonych projektowanym
„węzłem”
poszczególnych części wsi Poronin.
Jest to rozwiązanie na miarę wielkich aglomeracji.
Uważamy, że są inne, lepsze rozwiązania. Jedno z nich przedstawiamy w
załącznikach do protestu – załącznik 1 i 2 („rondo pod estakadą drogową i
kolejową”), z możliwością krótkiego połączenia ronda podziemnego z centrum
wsi Poronin, dalej z Bukowiną.
Być może inne rozwiązania są droższe, ale jeżeli mamy rozpatrywać sprawę
tylko pod kątem ekonomicznym, nie patrząc na straty moralne górskich
miejscowości, to może lepiej się wstrzymać z realizacją „nadziemnego
monumentu betonowego” i poczekać na czasy, gdy człowiek i środowisko
będzie miało większą wartość niż pieniądz.
Jeżeli przedstawione przez nas rozwiązanie koncepcyjne (załącznik 1 i 2),
będzie zignorowane wyczerpiemy wszelkie drogi prawne aby inwestycja
przedstawiona przez GDDKiA dotycząca „węzła drogowego w Poroninienie” nie
została zrealizowana.
Ponad wszystko jednak uważamy i chcemy by budowa drogi klasy „G” kończyła
się w Nowym Targu. Z Nowego Targu do pozostałych miejscowości Podhala, w
tym Zakopanego i Bukowiny,
można dostać się innymi istniejącymi drogami niż obecna „Zakopianka”,
wystarczy ustawić
w Nowym Targu odpowiednie drogowskazy, co jest inwestycją „zdecydowanie”
tańszą.
Wykonanie drogi dwupasmowej z Nowego Targu do Zakopanego z nadziemnym
węzłem
drogowym w Poroninie doprowadzi do poważnego zachwiania równowagi w
krajobrazie
i środowisku. Skalne Podhale straci swój ciepły klimat.
Otrzymują do wiadomości:
1) adresat, ul. Basztowa 22, 31-156 Kraków
2) Minister Ochrony Środowiska, Jan Szyszko, ul. Wawelska 52/54, 00-922
Warszawa
3) Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny, 31-202 Kraków, ul. Prądnicka
76
4) Minister Transportu Jerzy Polaczek, ul. Chałubińskiego 4/6, 00-928
Warszawa
5) Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25, 31-542 Kraków
6) Wojewoda Małopolski, ul. Basztowa 22, 31-156 Kraków
7) Wojewódzki Konserwator Zabytków, ul. Podchorążych 1, 30-084 Kraków
8) Pan Mirosław Holewiński Kierownik Delegatury Wojewódzkiego Urzędu
Ochrony Zabytków
Nowym Targu, ul. Konfederatów Tatrzańskich 1 A, pok. 14.
9) Biuro Projektów Budownictwa komunikacyjnego „Trakt”, 40-159 Katowice,
ul. Jesionowa 15.
10) Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, 00-921 Warszawa ul.
Żelazna 59
11) Ministerstwo Kultury ul. Krakowskie Przedmieście 15/17, 00-071
Warszawa
12) Generalny Konserwator Zabytków, ul. Ksawerow 13; 02 656 Warszawa
13) Wójt Gminy Poronin , ul. Piłsudskiego 5, 34-520 Poronin.
14) Komitet Protestacyjny Mieszkańców Zakopanego, ul. Kasprowicza 45,
34-500 Zakopane
15) Towarzystwo Opieki nad Zabytkami, ul. Kościuszki 2, 34-500 Zakopane
Załączniki:
1)Koncepcja rozwiązania „węzła Gordyjskiego” w Poroninie przy pomocy ronda
podziemnego.
2)Koncepcja detalu ronda,
3)Koncepcja proponowana przez GDDKiA
Foto-relacja (zdjęcia Hanka Buńda):
|