(11.09.2008)
W Poroninie odby³o siê gminne spotkanie z wójtem Bronis³awem Stochem
zwo³ane na wniosek Federacji Obrony Podhala i Komitetu Obrony Poronina.
Celem spotkania by³o przedstawienie alternatywnego projektu rozwi±zañ
komunikacyjnych w Poroninie autorstwa in¿. Andrzeja Chowañca Rybki oraz
postulatów mieszkañców do rady gminy oraz wójta. Podsumowano te¿
dotychczasowe dzia³ania w³adz lokalnych i wojewódzkich, a tak¿e Federacji
Obrony Podhala w temacie "Zakopianka".
Projekt GDDKiA, który przedstawiono nam rok temu, jest zagro¿eniem dla
Poronina. Mimo tego popieraj± go niektórzy przedstawiciele w³adz
lokalnych, jak równie¿ wy¿szego szczebla. W tym samym czasie powsta³
projekt in¿. Andrzeja Chowañca Rybki - cz³owieka, który doskonale zna ten
teren i jest cz³onkiem naszej spo³eczno¶ci. Projekt, którego ideê
propagujemy, przeciwstawia siê upadkowi Poronoina. Nasz komitet bra³
udzia³ w wielu spotkaniach, na których przedstawiali¶my ten w³a¶nie
projekt, m.in. z wicemarsza³kiem sejmu J. Kalinowskim, który przyjecha³ na
wizjê lokaln± i podpowiedzia³ nam, co mamy robiæ, aby projekt wprowadziæ w
¿ycie. Zgodnie z jego rad± znale¼li¶my poparcie u autorytetów naukowych, w
tym u rektora AGH prof. Antoniego Tajdusia i wielu innych specjalistów.
Wszystkie opinie by³y bardzo pozytywne. Do naszej koncepcji z ró¿nym
skutkiem przekonywali¶my tak¿e wicemarsza³ka Ciepielê, pos³a Guta
Mostowego, starostê Andrzeja G±sienicê Makowskiego, burmistrza Janusza
Majchra, rozmawiali¶my z przedstawicielami PKP, PKL, z senatorem Kogutem i
wreszcie z ministrem infrastruktury C. Grabarczykiem i wiceministrem Z.
Rapciakiem - podsumowa³ sytuacjê Maciej Dyka.
Zwróci³ on te¿ uwagê na problem, jakim jest pozostawienie w planie
miejscowym terenów przeznaczonych na budowê estakady. Sta³o siê tak z
powodu poparcia du¿ej czê¶ci radnych z Poronina, którzy g³osowali
przeciwko interesom w³asnej spo³eczno¶ci - podkre¶la³ Dyka.
Jestem za przebudow± Zakopianki, ale w sposób zrównowa¿ony i obejmuj±cy
ca³± infrastrukturê drogow± Podhala. Moja koncepcja obejmuje budowê tunelu
drogowego i kolejowego, dziêki czemu nie bêdzie podzia³u wsi na dwie
czê¶ci. Na powierzchni powstan± ronda albo skrzy¿owania z sygnalizacj±
¶wietln±. Co najwa¿niejsze uniknie siê wyburzeñ, a wyw³aszczenia bêd±
minimalne - po 3, 4 m z poszczególnych posesji - wyja¶nia³ autor
projektu in¿. Andrzej Chowaniec Rybka.
Wed³ug jego obliczeñ budowa czê¶ci drogowej estakady zgodnie z projektem
GDDKiA to koszt ok. 170 mln z³ z uwzglêdnieniem kosztów wyw³aszczenia.
Natomiast budowa czê¶ci drogowej tunelu o d³ugo¶ci 550 m bêdzie znacznie
tañsza i jej koszt wyniesie ok. 80 - 100 mln z³. Dla porównania tej chwili
na ¯ywiecczy¼nie budowany jest trudniejszy w wykonaniu dr±¿ony tunel
d³ugo¶ci 670 m, a koszt inwestycji wynosi 122 ml. Jak zaznaczali
przedstawiciele FOP, nie chodzi jednak tylko o pieni±dze, ale tak¿e o
ludzk± krzywdê i zniszczenie wielowiekowych siedlisk ludzkich, w tym
centrum kulturowego wsi.
Komitet Obrony Poronina domaga³ siê od wójta zdecydowanych dzia³añ, w tym
wp³ywu na powstaj±ce studium komunikacyjne z uwzglêdnieniem postulatów FOP,
zorganizowania spotkania z marsza³kiem, wojewod± oraz dyrektorem GDDKiA w
Krakowie, a tak¿e ograniczenia obszarów przeznaczonych pod "Zakopiankê" w
planie miejscowym, tak by nie by³o w nim miejsca dla estakady, a
mieszkañcy mogli swobodnie dysponowaæ swoj± w³asno¶ci±. Federacja Obrony
Podhala zapowiada³a ostre protesty w sprawie przebudowy "Zakopianki", w
przypadku gdy ich postulaty nie bêd± respektowane.
Wiêcej informacji o sprawie przebudowy "Zakopianki" i protestach FOP:
www.watra.pl/rozne/zakopane2/fop_oswiadczenie.html
www.watra.pl/rozne/zakopane2/zakopianka13.html
www.watra.pl/rozne/zakopane2/zakopianka12.html
www.watra.pl/rozne/zakopane2/zakopianka11.html
www.watra.pl/rozne/poronin/koncepcjaa.html
www.watra.pl/rozne/poronin/zakopainakaa.html
www.watra.pl/rozne/zakopane2/zakopianka8.html
www.watra.pl/rozne/zakopane2/konferencja_zak.html
Foto-relacja (zdjêcia Pawe³ Stanuch):
|