(07.03.2009)
Anna Karpiel-Semberecka:
"5 marca w Poroninie odby³o siê kolejne spotkanie w
sprawie zakopianki. Mia³o ono na celu prezentacjê aktualnego stanu
prac nad
studium
rozwoju podhalañskiego uk³adu komunikacyjnego. Przypomnijmy, ¿e
opracowanie powstaje z inicjatywy Marsza³ka Województwa Ma³opolskiego, a
jego wykonawc± jest firma IVV.
Marzec to dla wszystkich zainteresowanych studium gor±cy moment, poniewa¿
termin jego zakoñczenia wyznaczono na koniec miesi±ca. W spotkaniu
uczestniczyli przedstawiciele w³adz i rady gminy Poronin, przedstawiciele
Federacji Obrony Podhala i Komitetu Obrony
Poronina, mieszkañcy
Poronina,
a tak¿e okolicznych miejscowo¶ci. Ze studium mieli zapoznaæ siê przede
wszystkim radni, niestety nie wszyscy byli obecni. Bardzo silna by³a
natomiast reprezentacja FOP.
In¿.
Marek Wierzchowski z firmy IVV jak na ironiê spó¼ni³ siê na spotkanie z
powodu korków na zakopiance. Poniewa¿ studium by³o ju¿ wielokrotnie
prezentowane mieszkañcom, projektant skupi³ siê na wyja¶nianiu w±tpliwo¶ci
z nim zwi±zanych i odpowiedziach na konkretne pytania mieszkañców. W
Poroninie najistotniejsza kwesti± jest rozwi±zanie skrzy¿owania ze zjazdem
w kierunku Bukowiny Tatrzañskiej. Ludzie nadal obawiaj± siê, ¿e zostanie
tam wybudowana estakada, ustawione ekrany i wyburzone domy.
Popieramy rozwi±zanie tunelowe, które zaproponowa³ in¿. Andrzej
Chowaniec-Rybka. Wskazujemy w studium na jego plusy - ograniczenie ha³asu
i ma³± ingerencjê w krajobraz - zapewnia³ in¿.
Wierzchowski.
Na tym etapie musimy jednak uj±æ wszystkie mo¿liwe technicznie
rozwi±zania, a wiêc równie¿ przej¶cie gór± tj. estakadê. Dalszy etap to
opracowanie analizy ekonomiczno-technicznej dla obu rozwi±zañ i dopiero na
tej podstawie GDDKiA podejmie decyzjê - wyja¶nia³. Mieszkañcy domagali
siê jednak zapewnienia, ¿e w Poroninie nie bêdzie estakady. Projektant
wyja¶nia³ jednak, ¿e w tej chwili ten odcinek zakopianki nie jest na
etapie projektowania i nie mo¿na rozmawiaæ o szczegó³ach. Propozycja
jednojezdniowej drogi z trzema pasami o jednolitych parametrach na ca³ym
odcinku od Nowego Targu do Zakopanego, poparcie dla rozwi±zania tunelowego
w Poroninie oraz dodatkowo modernizacja kolei wraz z usprawnieniem
po³±czeñ lokalnych tym ¶rodkiem transportu uspokoi³a nieco mieszkañców.
Projektant poinformowa³ tak¿e, ¿e studium otrzyma³o pozytywne opinie od
wszystkich zainteresowanych samorz±dów z wyj±tkiem starosty tatrzañskiego.
Studium musi jeszcze otrzymaæ koñcow± ocenê od zamawiaj±cego, czyli w³adz
wojewódzkich i wtedy wersja ostateczna zostanie przedstawiona mieszkañcom.
Powinno to nast±piæ w drugiej po³owie marca.
In¿.
Marek Wierzchowski z firmy IVV podkre¶la³ te¿ wielokrotnie, ¿e nie ulega
¿adnym wp³ywom i jego studium jest niezale¿ne. Takich zapewnieñ domagali
siê uczestnicy spotkania.
Spotkanie zakoñczy³o siê jednoznacznym wyra¿eniem stanowiska mieszkañców
Poronina w sprawie poparcia dla rozwi±zania tunelowego oraz konieczno¶ci
jednoczesnej realizacji inwestycji drogowych i kolejowych. Wskazano
tak¿e na konieczno¶æ zorganizowania spotkania z przedstawicielami w³adz
wojewódzkich, Zarz±du Dróg Wojewódzkich i projektantami ju¿ po przyjêciu
studium."
Foto-relacja (zdjêcia
Anna Karpiel-Semberecka):
|