I Strona główna I Wiadomości I Kultura I Sport I Pogoda I Turystyka I Narty I Kościół I

I Radio Alex I Głos Ameryki I Z peryskopu... I DH Zakopane I Telefony I Apteki I

I Reklama I Ogłoszenia I Muzyka I Video I Galeria I Archiwum I O Watrze I
ZLOT POJAZDÓW ZABYTKOWYCH
im. Jana Rippera - 25-27.04.2003

(27.04.2003) III Tatrzański Zlot Pojazdów Zabytkowych im. Jana Rippera - Zakopane 25-27 kwietnia. W niedzielę ponad 50 starych samochodów i motocykli wjechało na Krupówki. Odbyła się prezentacja pojazdów. W serwisie foto-relacja:

(24.04.2003) III Tatrzański Zlot Pojazdów Zabytkowych im. Jana Rippera odbędzie się w dniach 25-27 kwietnia. Do Zakopanego zjedzie 70 automobilów i motocykli. W tym roku mija setna rocznica urodzin patrona zlotu, słynnego automobilisty z Krakowa oraz setna rocznica pierwszej wycieczki automobilowej nad Morskie Oko. Organizatorzy zjazdu chcieli powtórzyć po stu latach wycieczkę w rejon jeziora tatrzańskiego, jednak po pierwszych informacjach medialnych zaprotestowali ekolodzy. A czwartek okazało się, że starostwo po wizji lokalnej zdecydowało, iż trasa ze względu na zalegający śnieg nie nadaje się do przejazdu (starostwo tatrzańskie wydaje zezwolenia na wjazd).

(23.04.2003) Konferencja prasowa przybliżająca tegoroczny zlot pojazdów zabytkowych. O programie, historii, samochodach i załogach opowiadają: Jan RIPPER (jr), Stanisław Kowalski i Piotr Sławeta:

WŁADZE III TATRZANSKIEGO MIĘDZYNARODOWEGO ZLOTU POJAZDÓW ZABYTKOWYCH im. Jana RIPPERA,
ZAKOPANE, 25-27.04.2003
Komandor honorowy Jan RIPPER (jr)
Kierownik organizacyjny Krzysztof Stokłosa
Szef służb technicznych i zabezpieczenia Stanisław Kowalski
Skarbnik Zbigniew Radom
Kwatermistrz Krzysztof Całka
Rzecznik prasowy Piotr Sławeta
Zaproszeni przedstawiciele ZPZ ZG PZM Jerzy Jerzykowski i Andrzej Chmielowski

PATRONAT:
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, v-ce Minister, pan Andrzej PIŁAT
Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
Starosta Tatrzański, pan Andrzej Gąsienica Makowski
Wójt Gminy Kościelisko, pan Bohdan Pitoń

TATRZAŃSKI KLUB MOTORYZACYJNY
34-500 ZAKOPANE ul. Chyców Potok 10 tel.(0-18) 20 160 36
W 1999 roku grupa zakopiańczyków, inspirowana tatrzańskimi tradycjami w polskiej historii automobilizmu, powołała do życia Tatrzański Klub Motoryzacyjny. Na czele grupy pomysłodawców stanęli Krzysztof STOKŁOSA i Stanisław KOWALSKI .
Celem działalności Klubu, stało się zrzeszanie pasjonatów motoryzacji, chcących realizować swoje hobby w gronie podobnie myślących ludzi. Członkowie Klubu biorą czynny udział w działaniach na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym, poprzez merytoryczne wspieranie regionalnych, szkolnych i gminnych konkursów i turniejów wiedzy o ruchu
drogowym, pomoc przy egzaminowaniu na kartę rowerową i motorowerową. W planach Klubu jest powołanie sekcji karawaningowej (zaplanowano zlot w sierpniu br.),utworzenie koła motorowego triala i enduro.
Najważniejszymi imprezami organizowanymi przez TKM są Tatrzańskie Zloty Pojazdów Zabytkowych im. Jana RIPPERA. Patron Zlotów, znakomity sportowiec i człowiek, ostatnie lata swojego życia spędził w Zakopanem i tu jest pochowany na Nowym cmentarzu.
Zloty, tradycyjnie odbywają się w ostatni weekend kwietnia. Spotkanie pasjonatów starych samochodów to, wzorem dawnych rajdów automobilowych, wycieczki w okolice Zakopanego, prezentacja pojazdów na Wielkiej Galii na Krupówkach, spotkania towarzyskie i biesiady.
Na starcie pierwszego, w 2001 roku zameldowało się 27 załóg, w tym kilka ze Słowacji. Pokonano bardzo ambitną trasę z Polany Szymoszkowa, przez Gubałówkę, Butorów, Dzianisz, Witów i Siwą Polanę u wlotu do Doliny Chochołowskiej .
Zlot w 2002 roku, to start 21 zawodników na trasie z Polany Szymoszkowej, przez Kościelisko, Kiry, stadion biatlonowy i Polanę Sywarne.
W tym roku, udział w III Zlocie Pojazdów Zabytkowych zgłosiło 71 zawodników w bardzo ciekawych i cennych pojazdach-eksponatach. Tym razem zawodnicy będą mieli okazję dotrzeć, chociaż pieszo, do Morskiego Oka, celu wielkich gwieździstych zlotów jakie organizowano w okresie międzywojennym. A w niedzielę, na Krupówkach odbędzie się Wielka Gala i konkurs elegancji, najbardziej interesująca turystów i kibiców, a satysfakcjonująca uczestników, część Zlotu.
Również tegoroczny Zlot ma charakter gwieździstego zjazdu załóg do punktów kontroli przejazdu.
W działaniach Tatrzańskiego Klubu Motoryzacyjnego, tradycja stała się obowiązującą reguła działania, a wszelkie prace wykonywane są siłami pasjonatów, bezpłatnie.
Tatrzańskie Zloty Pojazdów Zabytkowych, odbywają się dzięki wsparciu sponsorów i przychylności władz Zakopanego, Starostwa Tatrzańskiego i Wójta Gminy Kościelisko.

PATRON TATRZAŃSKICH ZLOTÓW POJAZDÓW ZABYTKOWYCH:
Jan Ripper urodził się w 1903 r. w Krakowie, a zmarł w 1987r. w
Zakopanem. Był jednym z twórców polskiego sportu automobilowego; kierowcą wyścigowym i rajdowym. Swoje największe sukcesy sportowe odnosił w okresie międzywojennym.
Był synem Wilhelma Rippera, współzałożyciela pierwszej organizacji automobilowej w Polsce - Galicyjskiego Klubu Automobilowego z siedzibą w Krakowie i we Lwowie. Ojciec Jana już w 1911r. zajął II miejsce w
Międzynarodowym Wyścigu Górskim na trasie Opawa - Morawska Ostrawa.
Patron Tatrzańskich Zlotów Pojazdów Zabytkowych, Jan Ripper, szybko poszedł w ślady swego ojca. Karierę automobilową rozpoczął w r. 1926 od startu w wyścigu płaskim we Lwowie, na turystycznej, dwucylindrowej "Tatrze" typ 11 zajmując II miejsce w swej kategorii. W następnym roku na sportowej "Lancia Lambda" zwyciężył w swojej kategorii w międzynarodowym wyścigu "Rund um Neroberg" w Wiesbaden, a także w pierwszym Wyścigu Tatrzańskim (w kategorii sportowej), oraz zajął III miejsce w Międzynarodowym Rajdzie Automobilklubu Polski. W roku 1928 został właścicielem rasowej wyścigówki marki "Bugatti" typ 37C. Samochód ten o pojemności skokowej 1.5 1. z mechanicznym doładowaniem pozwalał na osiąganie szybkości do 185 km/h. Warto przypomnieć, że w ówczesnych latach większość wyścigów odbywała się na nawierzchniach bitych. Tym samochodem Ripper osiągnął w okresie międzywojennym swe największe sukcesy m. in.: dwukrotne zwycięstwo w Międzynarodowym Wyścigu Tatrzańskim, zwycięstwo w wyścigu górskim w Budapeszcie (Svabhegy), Ecce Homo w Czechosłowacji, Semmering w Austrii, oraz w Ojcowie, na Krzyżówce, na Kocierzy, a także w wielu zimowych wyścigach i skijoringach.
W roku 1929 Jan Ripper został członkiem (nr kolejny 4) Elity Polskich Jeźdźców Automobilowych i zdobył tytuł Mistrza Polski. W okresie międzywojennym przyznano jedynie trzy takie tytuły. Otrzymali je w kolejności chronologicznej: inż. Henryk Liefeldt, Jan Ripper, oraz Maurycy hr. Potocki.
Słynny kierowca wyścigowy Hans Stuck von Viliez, zaprzyjaźniony z Ripperem, twierdził oficjalnie, "że nie zna poza Janem, kierowcy, który z "półtoralitrówki" (mowa o pojemności skokowej silnika) potrafi, szczególnie w wyścigach górskich, osiągnąć takie rezultaty".
Choć był zdecydowanie kierowcą wyścigowym, odnosił również spore sukcesy w rajdach. Zwyciężał w klasyfikacji generalnej w Międzynarodowego Rajdu Automobilklubu Polski, gdzie team fabryczny "Fiata" w składzie Renato Ghisalba, Stefan Pronaszko, Stanisław Żychoń, pokonał czołowe marki
europejskie.
W pierwszym powojennym rajdzie na ziemiach polskich, w 1946r.Jan Ripper odniósł swój kolejny sukces. Niestety ze względu na brak odpowiedniego samochodu, kolejne starty kończyły się rekordami trasy, ale metę rzadko udawało się osiągnąć.
W latach 1953-55 Ripper wraz z inż. Langerem w małym, skromnie wyposażonym warsztacie Automobilklubu Śląskiego budował pseudo wyścigowe SAM-y oparte na silnikach demobilizowanych, seryjnych samochodów "Landa", "Simca" i BMW. Na tak zbudowanym samochodzie, z silnikiem "Lancia"- 1500, Jan Ripper ustanowił rekordy tras ulicznych w Warszawie i Gdyni w roku 1955.
W roku 1962 w wyniku jaskry Jan Ripper stracił lewe oko, jednak już w swym pierwszym starcie po operacji - wyścig górski w Ojcowie, bez treningu na pożyczonym przedwojennym BMW, przegrał jedynie ze swym znacznie młodszym przyjacielem - S. Zasadą, startującym w nowoczesnym, wówczas, "Morris-Cooperze".
Ostatni swój rajd Jan Ripper wygrał mając 76 lat.
Z wiedzy i doświadczenia znakomitego sportowca, skorzystało wielu. Wyuczył rzesze mechaników, wyszkolił licznych kierowców.
Dziś ta znakomita postać, człowiek, kierowca i sportowiec, jest patronem zlotów pojazdów zabytkowych w Zakopanem.

PROGRAM ZLOTU
PIĄTEK, 25.04. 2003 r.
- godz. 16.00 pierwsza grupa uczestników przyjeżdża pod karczmę " "Siwy dym", Rabka-Zabornia.
- godz. 16.30 druga grupa uczestników przyjeżdża pod siedzibę firmy "Starzak" w Nowym Targu (obok dworca autobusowego)
W punktach zbornych, będących pierwszymi punktami kontroli przejazdu (PKP), przewidziany jest postój i prezentacja pojazdów.
- około godz. 18, planowany jest przyjazd załóg do miejsca zakwaterowania, na camping "Pod Krokwią" w Zakopanem, ul. Żeromskiego
- godz. 19.00, kolacja i zebranie organizacyjne uczestników Zlotu.
SOBOTA, 26.04.2003 r.
- godz. 8.00 śniadanie
- godz. 9.30 Msza Św. w setną rocznicę urodzin Jana RIPPERA, Patrona Zlotu, w kościele Miłosierdzia Bożego w Zakopanem, ul. Chramcówki 19.
- godz. 10.30, start pierwszej załogi na trasę Zlotu, Zakopane (pod Nosalem) - aktualnie poszukiwanie nowej trasy.
- godz. 18.00, kolacja
- godz. 19.30, przejazd zwartą kolumną na trasie Zakopane-Kościelisko-Zakopane.
NIEDZIELA, 27.04.2003 r.
godz. 9.00, śniadanie
godz. 10.30, wyjazd na ul. Krupówki, na Wielką Galę, III Tatrzańskiego Międzynarodowego Zlotu Pojazdów Zabytkowych, Zakopane 2003.
W programie, prezentacja samochodów i załóg, również w strojach epoki swojego pojazdu, wybory Miss Gracji i Elegancji, Miss Foto, Miss Publiczności, oraz rozdanie nagród. Delegacja uczestników Zlotu, udaje się na grób Patrona Zlotu, Jana RIPPERA i składa wieniec.

LISTA UCZESTNIKÓW III ZLOTU POJAZDÓW ZABYTKOWYCH im. Jana Rippera:
1. ARIEL 1926 Janczak Marek
2. WILISS 1927 Musiał Bogdan
3. RENAULT MONA SIC 1927 Mirek Maciej
4. AERO 1932 Gębczyński Krzysztof
5. PLYMOUTH 1933 Chmielowski Andrzej
6. SKODA POPULAR 420 1936 Pieprzyk Mieczysław
7. ADLER SPORT JUNIOR 1936 Wiertalski Dariusz
8. JAWA MINIOR 1937 Gierat Stanisław
9. MERCEDES 170 V 1938 Gębczyński Krzysztof
10. BMW 326 1938 Jerzykowski Jerzy
11. BANTAM AMERICAN 1938 Gargul Ryszard
12. FRAMO 500 1938 Gucwa Tomasz
13. FIAT NSU 1100 1938 Karbowski Andrzej
14. BMW 320 1938 Całujek Wojciech
15. BMW R 71 1939 Krupa Vladimir
16. FORD EIFEL 1939 Kut Leszek
17. SCHUTOFF 1939 Suiński Damian
18. STEYR 220 1940 Kroka Stanisław
19. FIAT 1100 B 1946 Wykrota Łukasz
20. MERCEDES 170 S 1950 Jasica Bogumił
21 MERCEDES 170 1950 Celmas Krzysztof
22. RENAULT DAUPHINE 1957 Sochacki Mieczysław
23. FIAT 600 j 1957 Żegleń Robert
24. PEUGEOT 1958 Gucwa Józef
25. ROVER 95 1959 Prihe Jerzy
26. SKODA SPARTAK 1958 Wolaszek Tadeusz
27. OPEL OLIMPIA 1958 Sosnowski Paweł
28. SKODA SPARTAK 1958 Szwenk Janusz
29. MERCEDES W 108 1968 Szczublewski Piotr
30. WOLSELEY 1500 1960 Labe Krzysztof
31. MERCEDES 180 C 1961 Grzybowski Waldemar
32. MOSKWICZ 407 1961 Kurek Janusz
33. FORD M 17 1962 Maj Artur
34. WARTBURG 1000 312 1963 Czuba Waldemar
35. FIAT 500 1965 Krasnowski Ryszard
36. MERCEDES W 111 1965 Ziółkowski Grzegorz
37. VW GARBUS 1966 Kowalska
38. VOLVO AMAZON 1966 Badoń Maciej
39. NSU 1000 1966 Garstka Zbigniew
40. AUSTIN HEALEY MK III 1967 Ciużyński Wojciech
41. FORD CAPRI MK I 1969 Widera Ewa
42. FIAT 124 1970 Kalinowski Grzegorz
43. CITROEN DS 20 1971 Lenik Janusz
44. WARSZAWA 223 K 1971 Smółka Piotr
45. MERCEDES 250 CE 1972 Karolewski Maciej
46. SYRENA 104 1972 Kut Barbara
47. ALFA ROMEO 1972 Jerzykowski Grzegorz
48. MERCEDES 450 1977 Całka
49. MG_1977 Balicki Bartosz
50. VW GARBUS 1979 Pitlok Tadeusz
51. CITROEN 2CV 1979 Soloch Antoni
52. HANOMAG KURIER 1937 Kowalski
54. MW 750 1975 Marzec Paweł
55. BUGATTI Replika - Sokołowski Jerzy
61. BUICK SKYLAK 1977 Marszałek Zygfryd
62. ALFA ROMEO 1970 Gębczynski Krzysztof
64. TRIUMPH SPITFAER 1963 Tkacz Wincenty
70. MERCEDES W12 COUPE 1966 Borkowski Jacek
71. BMW 1802 1973 Tyszkiewicz Tomasz
 

I Strona główna I Wiadomości I Kultura I Sport I Pogoda I Turystyka I Narty I Kościół I

I Radio Alex I Głos Ameryki I Z peryskopu... I DH Zakopane I Telefony I Apteki I

I Reklama I Ogłoszenia I Muzyka I Video I Galeria I Archiwum I O Watrze I