(19.04.2007) PROTOKÓŁ ZE SPOTKANIA PRZEPROWADZONEGO
W DNIU 13 KWIETNIA 2007 R. W SPRAWIE MODERNIZACJI LINII KOLEJOWEJ KRAKÓW –
CHABÓWKA – NOWY TARG - ZAKOPANE ORAZ ODBUDOWY LINII KOLEJOWEJ NOWY TARG –
CZARNY DUNAJEC – PODCZERWONE – GRANICA PAŃSTWA
Na spotkanie przybyli:
Obecni jak lista obecności w załączeniu
Pan mgr inż. Stanisław Ślimak – Wójt Gminy Szaflary przywitał zebranych i
zaproponował porządek spotkania:
1) Zamierzenia techniczno – organizacyjne dotyczące modernizacji linii
kolejowej Nowy Targ – Zakopane dostosowanie do dużych prędkości wraz z
przebudową stacji końcowej w Zakopanem oraz odbudową linii kolejowej Nowy
Targ – Czarny Dunajec – Podczerwone – Granica Państwa.
2) Dyskusja i formułowanie ustaleń ze spotkania.
Wójt wyjaśnił, że termin dzisiejszego spotkania wyznaczył senator RP Pan
Stanisław Kogut. Spotkanie ma na celu wypracowanie stanowiska przed
planowanym spotkaniem z władzami centralnymi w Krakowie.
Zebrani zgodzili się na proponowany porządek obrad.
Pani Józefa Majerczak – Zastępca Dyrektora Oddziału Regionalnego PKP PLK
S.A. w Krakowie:
Prace studialne w sprawie usprawnienia połączenia między Krakowem a
Muszyną i Krakowem a Zakopanem były podejmowane już przed II wojną
światową. Ostatnie prace studialne były przeprowadzane w latach 1999 –
2001. Brano pod uwagę kilka wariantów trasowania. Planuje się skrócenie
trasy przejazdu z Krakowa do Zakopanego z 147 km do 117km. Czas przejazdu
ulegnie skróceniu do 1,5 godziny. Obecnie modernizowana jest trasa z
Warszawy do Krakowa, co pozwoli na uzyskiwanie prędkości 250km/h. W
związku z powyższym prognozowany czas przejazdu z Warszawy do Zakopanego
wynosiłby około 3,5 godziny.
W najbliższym czasie zostanie ponownie zlecone wykonanie studium
wykonalności. Studium da możliwość wskazania wytycznych do projektu
„przyjaznej” dla mieszkańców i przyrody linii kolejowej.
Pan mgr inż. Stanisław Ślimak – Wójt Gminy Szaflary zapytał Panią Dyrektor
Majerczak:
Czy tereny, którymi dysponuje PKP w Zakopanem są wystarczające dla
lokalizacji w pełni nowoczesnej stacji końcowej w Zakopanem? I czy te
tereny zostaną dalej we władaniu PKP?
Pani Józefa Majerczak – Zastępca Dyrektora Oddziału Regionalnego PKP PLK
S.A. w Krakowie odpowiada:
Według obecnej wiedzy, istniejące tereny należące do PKP w Zakopanem są
wystarczające dla lokalizacji w pełni nowoczesnej stacji końcowej w
Zakopanem. Są przymiarki zlokalizowania stacji kolejowej na poziomie „-1”,
natomiast na poziomie „0” planuje się lokalizację parkingu, dużego sklepu
lub innego komercyjnego przedsięwzięcia.
Pan Wójt Stanisław Ślimak zapytał przedstawiciela Urzędu Miasta Zakopane
oraz Starostwa Tatrzańskiego:
Czy potwierdzają istnienie terenu należącego do PKP w Zakopanem
umożliwiającego lokalizację w pełni nowoczesnej stacji końcowej?
Pan mgr Franciszek Bachleda – Księdziularz – Sekretarz Urzędu Miasta
Zakopane potwierdził istnienie terenu należącego do PKP w Zakopanem
umożliwiającego lokalizację w pełni nowoczesnej stacji końcowej.
Pan Jan Antoł – mieszkaniec Bańskiej Niżnej, przedstawiciel Gminy Szaflary
w Euroregionie „TATRY”:
Euroregion „TATRY” przygotował projekt wykonania ścieżki rowerowej
historyczno – przyrodniczo – turystycznej biegnącej po starym nasypie
kolejowym trasy Nowy Targ – Sucha Hora. Przy wykonywania studium
wykonalności odbudowy linii kolejowej Nowy Targ – Sucha Hora należy
powyższe uwzględnić. Opracowana została również koncepcja linii kolejowej
tak zwanej kolejki turystycznej w Polsce i na Słowacji i te opracowania
powinno się uwzględnić przy wykonywaniu studium.
Pani Józefa Majerczak – Zastępca Dyrektora Oddziału Regionalnego PKP PLK
S.A. w Krakowie:
Nie wiedziałam o planach budowy ścieżki rowerowo – historycznej z
wykorzystaniem nasypu po rozebranej linii kolejowej Nowy Targ -
Podczerwone. Zamierzenie to będzie uwzględnione w opracowaniu Studium. PKP
PLK S.A. wystąpi do Euroregionu „TATRY” o przekazanie materiałów
projektowych dotyczących tej ścieżki, jak również dot. trasy kolejki
turystycznej polsko – słowackiej i o zgodę na wykorzystanie tych
materiałów w studium.
Wójt Gminy Czarny Dunajec Pan Józef Babicz:
PKP niepotrzebnie zlikwidowało tory kolejowe między Nowym Targiem, Czarnym
Dunajcem i Podczerwonym w stronę Słowacji.
Pani Józefa Majerczak – Zastępca Dyrektora Oddziału Regionalnego PKP PLK
S.A. w Krakowie:
To nie kolejarze zadecydowali o likwidacji torów kolejowych na
przedmiotowym odcinku jak i na wielu innych podobnych odcinkach.
Przeprowadzona wówczas analiza ekonomiczna wykazała nierentowność
powyższych tras.
Pan Tadeusz Skorupa – Członek Okręgowego Zarządu PiS:
1) Co z magistralą z Warszawy na południe Europy?
2) Czy na trasie z Warszawy do Zakopanego planuje się jedynie przewozy
pasażerskie czy również towarowe?
3) Jak PKP odzyska tereny pod torowisko z Nowego Targu przez Czarny
Dunajec do Podczerwonego bowiem w wielu miejscach zostało ono rozebrane?
4) Czy brany jest pod uwagę udział firm prywatnych w transporcie po
przedmiotowej linii?
5) W jakiej kwocie samorządy dotują PKP?
6) Czy ktoś badał ilość pasażerów zainteresowanych przejazdem na trasie
Warszawa – południe Europy?
Pani Józefa Majerczak – Zastępca Dyrektora Oddziału Regionalnego PKP PLK
S.A. w Krakowie:
Studium ma odpowiedzieć jakie parametry powinna posiadać projektowana
linia kolejowa i czy w ogóle powinna być budowana. Wydaje się, że zasadnym
byłoby projektowanie linii kolejowej jako dwutorowej, ponieważ linia taka
mogłaby w sposób znakomity przejąć ruch drogowy, a w wypadku konserwacji
lub remontu jednego z torów przejazd odbywał by się nieprzerwanie drugim
torem, co dawałoby gwarancję nieprzerwanego ruchu tak ważną dla pasażerów
trasą.
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby przewozy realizowały również firmy
prywatne. Na całym świecie stosuje się zasadę dofinansowywania przewozów
regionalnych przez samorządy, ponieważ transport zbiorowy usprawnia w
sposób znakomity komunikację na terenach mocno zurbanizowanych, a Podhale
dzisiaj do takich należy.
Pan Wojciech Biernacki- rzecznik prasowy Federacji Komitetów
Protestacyjnych Skalnego Podhala, mieszkaniec Dzianisza (Gmina
Kościelisko):
1) Czy PKP będzie wykupywać tereny po cenach konkurencyjnych , czy też
wykupywać „na siłę” przy wykorzystaniu „spec” ustawy?
Pani Józefa Majerczak – Zastępca Dyrektora Oddziału Regionalnego PKP PLK
S.A. w Krakowie:
Dla budowy linii kolejowych nie istnieje taka „spec” ustawa. Ewentualne
wykupy terenu będą się odbywać według cen rynkowych.
Następnie Pani Dyrektor przedstawiła poglądowo opracowania przebiegu linii
transportu kolejowego w Polsce, a w szczególności w Małopolsce. Był to
pokaz multimedialny.
Pani Józefa Chromik – członek Federacji Komitetów Protestacyjnych Skalnego
Podhala, mieszkanka Poronina:
Jak wyglądał będzie dworzec kolejowy w Poroninie? Kto posprząta istniejący
dzisiaj bałagan na dworcu?
Uważam, że nie jest potrzebna droga czteropasmowa przez Poronin. Powinno
się zakończyć ją w Nowym Targu, na odcinku Nowy Targ – Zakopane
wystarczyła by droga jednojezdniowa z pasem awaryjnym. W głównej mierze
ruch powinien odbywać się po torach kolejowych.
Pani Józefa Majerczak – Zastępca Dyrektora Oddziału Regionalnego PKP PLK
S.A. w Krakowie:
Transport kolejowy jest bardzo dobrym rozwiązaniem dla transportu
zbiorowego.
Pan mgr inż. Stanisław Ślimak – Wójt Gminy Szaflary:
Dzisiejsze spotkanie służy wypracowaniu wspólnego stanowiska. Następnym
etapem winno być spotkanie z „drogowcami” i „kolejarzami”. Projektujący w
latach 2000-2005 „Zakopiankę” nie konsultowali swoich opracowań z PKP.
Pan mgr inż. Józef Krzeptowski – Jasinek - Przewodniczący Federacji
Komitetów Protestacyjnych Skalnego Podhala:
To bardzo dobrze, że PKP nie zamierza uciekać się do „spec” ustawy.
Projekt rozwiązań komunikacyjnych winien być na bieżąco konsultowany ze
społeczeństwem. Nie powinno się równocześnie projektować linii kolejowej
dwutorowej oraz „potężnej” drogi kołowej. Te działania powinny być
skoordynowane w taki sposób, aby od Nowego Targu do Zakopanego nie
dokonywać wyburzeń budynków mieszkalnych zlokalizowanych i budowanych
przez kolejne pokolenia, bowiem naruszałoby to strukturę przestrzenną,
historyczną i religijną dzieląc w sztuczny sposób istniejące od setek lat
parafie. Do tego dopuścić nie możemy jako mieszkańcy, a projektanci dróg i
linii kolejowych nie mogą wykonywać działań zmierzających do zamachu na
własność i przeciw prawom przyrody.
Pani Józefa Majerczak – Zastępca Dyrektora Oddziału Regionalnego PKP PLK
S.A. w Krakowie:
Zgadzam się.
Pan mgr inż. Stanisław Ślimak – Wójt Gminy Szaflary:
Koniecznie potrzeba konsultacji ze społeczeństwem.
Pan inż. Stanisław Majerczyk – Sekretarz Urzędu Gminy Biały Dunajec:
Czy PKP posiada, na terenie gminy Biały Dunajec, wystarczające tereny pod
budowę dwutorowej linii kolejowej?
Czy nie ma możliwości budowy linii kolejowej jako jednotorowej z
„mijankami”?
Pani Józefa Majerczak – Zastępca Dyrektora Oddziału Regionalnego PKP PLK
S.A. w Krakowie:
Studium ma odpowiedzieć jakie parametry winna posiadać projektowana linia
kolejowa na danym odcinku.
Linia kolejowa jako dwutorowa mogłaby w sposób znakomity przejąć ruch
drogowy, a w wypadku konserwacji lub remontu jednego z torów przejazd
odbywałby się nieprzerwanie drugim torem, co dawałoby gwarancję
nieprzerwanego ruchu tak ważnego dla pasażerów.
Pan mgr Eugeniusz Zajączkowski – Z-ca Burmistrza Miasta Nowy Targ:
Apeluję o współpracę zarządzających koleją z zarządzającymi drogami
kołowymi. Przecież to ten sam resort.
„Zakopianka” o podwyższonej klasie powinna zakończyć się w Nowym Targu.
Na terenie Miasta Nowy Targ nie przewiduje się żadnych wyburzeń przy
budowie „Zakopianki”. Władze Nowego Targu sugerowały umieszczenie w tym
samym korytarzu komunikacyjnym torów kolejowych. Skrzyżowanie
projektowanej linii kolejowej z ulicą Ludźmierską w Nowym Targu należy
zaplanować jako bezkolizyjne, ponieważ ulica ta przenosi ogromny ruch
drogowy. Ostatnie pomiary wykazały, że jest to ruch dużo większy niż na
tradycyjnej „Zakopiance” w stronę Zakopanego.
Pani mgr Anna Dzierżęga – członek Federacji Komitetów Protestacyjnych
Skalnego Podhala, mieszkanka Białego Dunajca:
Sprawy komunikacji muszą być rozpatrywane całościowo tak, aby jeden
projekt uwzględniał modernizację linii kolejowej i drogi zwanej „Zakopianką”.
Dotyczy to w szczególności miejscowości na trasie od Nowego Targu do
Zakopanego to jest Szaflary, Bańskiej Niżnej, Białego Dunajca i Poronina.
Podwójne tory do Zakopanego to przesada. Nie chcemy sprzedawać swojej
ziemi tam, gdzie jest to niepotrzebne. Mamy piękne budynki wykorzystywane
jako pensjonaty i przyjmujemy w nich turystów. Wnoszę, aby w Białym
Dunajcu tam, gdzie linia kolejowa jest „przyklejona” do budynków w czasie
modernizacji przewidzieć wykonanie tunelu to jest przykrycie na tych
odcinkach toru kolejowego łupinami betonowymi tworzącymi tunel.
Zabezpieczy to przed hałasem, a przede wszystkim przed osuwaniem się
skarpy.
Jakie odległości pomiędzy torami obowiązują według norm unijnych?
Pani Józefa Majerczak – Zastępca Dyrektora Oddziału Regionalnego PKP PLK
S.A. w Krakowie:
System transportowy należy rozbudowywać. Obecny nie jest w stanie przejąć
tak dużego ruchu, a w Europie powraca się w sposób widoczny do rozbudowy i
modernizacji transportu kolejowego. Mamy na to przykłady w rozwiązaniach
francuskich, bo jest to transport ekologiczny i prawie bezkolizyjny, a
przede wszystkim skuteczny, kiedy jest dobrze zaprojektowany i rozwiązany.
Minimalna odległość między osiami torów kolejowych to 4m.
Pan Stanisław Szeliga – Z-ca Wójta Gminy Nowy Targ:
Stare podtorze linii kolejowej prowadzącej z Nowego Targu w stronę
Słowacji jest na terenie gminy Nowy Targ już zabudowane, nawet w resztkach
starego podtorza przeprowadzona jest telefoniczna linia światłowodowa.
Czy prawdziwym jest doniesienie prasowe, że linia kolejowa prowadzona
będzie w tunelu pod Turbaczem?
Pani Józefa Majerczak – Zastępca Dyrektora Oddziału Regionalnego PKP PLK
S.A. w Krakowie:
Była też rozważana taka koncepcja projektowa, aby pod Turbaczem
przeprowadzić i wykonać tunel. Ale to nic konkretnego.
Pan Stanisław Szeliga – Z-ca Wójta Gminy Nowy Targ:
W tym roku Rada Gminy Nowy Targ ma zamiar uchwalić plan zagospodarowania
przestrzennego. Natomiast PKP proponuje zmianę trasy linii kolejowej.
Pani Józefa Majerczak – Zastępca Dyrektora Oddziału Regionalnego PKP PLK
S.A. w Krakowie:
Przedmiotowa linia kolejowa Kraków – Zakopane jest obecnie na etapie
przygotowania założeń do studium wykonalności, które ma zostać ukończone
do końca czerwca 2008r.
Pan Wojciech Biernacki- rzecznik prasowy Federacji Komitetów
Protestacyjnych Skalnego Podhala, mieszkaniec Dzianisza (Gmina
Kościelisko):
Czy można by było zaprojektować odcinek linii kolejowej Nowy Targ –
Zakopane w najbardziej kontrowersyjnych miejscach z tunelami?
Mamy kilka postulatów: Stop „Zakopiance” wielopasmowej w Nowym Targu.
Trzeba dać pieniądze dla lokalnych gmin na modernizację i budowę dróg.
Koniecznie budować szybką kolej.
Pani Józefa Majerczak – Zastępca Dyrektora Oddziału Regionalnego PKP PLK
S.A. w Krakowie:
Oczywiście. Należy jednak uwzględnić realia ekonomiczne. Linia podziemna
jest droższa od linii naziemnej około 10 razy.
Pan mgr inż. Stanisław Ślimak – Wójt Gminy Szaflary:
Proponuję zapisać następujące ustalenia:
1) Obecni przedstawiciele gmin: Biały Dunajec, Poronin, Szaflary, Bukowina
Tatrzańska, Nowy Targ, Miasto Zakopane, Miasto Nowy Targ uznają za
niezbędne równoczesne opracowanie studiów i projektów modernizacji linii
kolejowej i drogi zwanej „Zakopianką” od Nowego Targu do Zakopanego,
2) Przedstawiciele PKP oświadczają, że istniejące tereny należące do PKP w
Zakopanem są wystarczające dla lokalizacji w pełni nowoczesnej stacji
końcowej w Zakopanem i będą nadal utrzymywane. Ten stan prawny terenów i
zamierzenia PKP potwierdza Pan mgr Franciszek Bachleda – Księdzularz –
Sekretarz Urzędu Miasta Zakopane. Natomiast Sekretarz Powiatu
Tatrzańskiego sprawdzi dokumenty źródłowe i wniesie ewentualne
rozbieżności po otrzymaniu protokołu, jeżeli sprawy własnościowe
przedstawiałyby się odmiennie niż w czasie narady referowane.
3) Opracowanie studiów, projektów drogowych i kolejowych musi odbywać się
z udziałem gmin, których przedstawicielami będą sołtysi wsi i urzędnicy
samorządowi. A w przypadku miast Zakopane i Nowy Targ osoby wyznaczone
przez Burmistrzów.
4) Wnosimy, aby od Nowego Targu do Zakopanego wiodła zmodernizowana,
jednojezdniowa droga podobna do drogi od Zaborni do Chyżego.
5) Oczekujemy spotkania na Podhalu z naszymi władzami małopolskimi przy
udziale osób odpowiedzialnych za drogi kołowe i kolejowe, a później
uważamy za konieczne nasze uczestnictwo w spotkaniu z władzami centralnymi
zorganizowane w Krakowie.
Pan mgr inż. Stanisław Ślimak – Wójt Gminy Szaflary poinformował, że Pan
mgr inż. Andrzej Gasienica – Makowski – Starosta Powiatu Tatrzańskiego
prosił go, aby publicznie przekazał na dzisiejszym zebraniu, że z powodu
ważnego wyjazdu do Krakowa nie mógł w nim uczestniczyć oraz, aby na
odcinkach na których ludzie godzą się na sprzedaż działek po drogę
dwujezdniową /choćby to było nawet 500m/ tego nie zmieniać.
Wójt Gminy Czarny Dunajec Pan Józef Babicz:
Linia kolejowa z Nowego Targu na Słowację dla pociągów pasażerskich,
turystycznych, a w szczególności towarowych byłaby ze wszech miar
potrzebna, ale koniecznym jest zmodernizować równocześnie wszystkie drogi,
tak gminne, powiatowe jak i wojewódzkie jako drogi jednojezdniowe. Aby
tego dokonać konieczna jest publiczna konsultacja zamierzeń projektowych w
Gminach, gdzie te drogi i koleje będą przebiegały.
Pan mgr Franciszek Bachleda – Księdzularz – Sekretarz Urzędu Miasta
Zakopane:
Widzę dużą niesymetryczność w planowanych systemach komunikacyjnych to
jest kolejowym i drogowym. Linia kolejowa jest na etapie studium, a droga
kołowa na etapie projektu. Są uzgodnienia międzyrządowe ze Słowacją w
sprawie połączeń komunikacyjnych. Koniecznym byłoby dzisiaj przewidzieć
budowę nowoczesnego tramwaju szynowego pomiędzy dworcem kolejowym w Nowym
Targu a lotniskiem w tym mieście.
Pani Józefa Majerczak – Zastępca Dyrektora Oddziału Regionalnego PKP PLK
S.A. w Krakowie:
Budowa linii kolejowej Podłęże – Piekiełko i modernizacja odcinka
Piekiełko - Muszyna z przejściem na Słowację i odcinka Piekiełko -
Chabówka – Zakopane ( w tym Nowy Targ – Zakopane) nie jest ujęta w okresie
finansowym Unii Europejskiej na lata 2007 – 2013. Natomiast powstał
„Komitet wspierający budowę i modernizację linii kolejowych w korytarzu
C30/1”, (na wniosek Zarządu Krajowego Stowarzyszenia Inżynierów i
Techników Komunikacji RP), składający się z polityków i pracowników nauki,
który dąży do umieszczenia tego przedsięwzięcia do planu. Niezależnie
wspiera tę sprawę Senator RP Stanisław Kogut.
Pan mgr inż. Stanisław Ślimak – Wójt Gminy Szaflary:
Nie ma rozbieżności i niesymetryczności czasowych pomiędzy budową linii
kolejowej i drogi kołowej. Jest szansa, aby problem komunikacji z Nowego
Targu do Zakopanego został załatwiony wzorcowo. Przeciwko budowie drogi
kołowej o podwyższonych parametrach jako drogi dwujezdniowej jest ogromna
ilość protestów mieszkańców – właścicieli nieruchomości. Pan Stanisław
Kogut Senator RP oraz Pan Edward Siarka Poseł na Sejm RP chcą nam pomóc.
Jest szansa, abyśmy wnieśli powyższy problem na szczebel rządowy. Pani M.
Chacaga - Rzecznik GDDKiA Oddział w Krakowie informowała wielokrotnie, co
odnotowała prasa, że odcinek drogi Nowy Targ – Poronin będzie wykonany po
roku 2013. Dlatego myślę, że roboty drogowe i kolejowe należy rozpocząć
tak, aby zakończyć tę modernizację do roku 2013. Nasuwa się pytanie, czy
trakt linii kolejowej na Słowację jest zgodny ze studium uwarunkowań i
kierunków zagospodarowania Gminy i Miasta Nowy Targ. Proponuję
zorganizować ponowne spotkanie w Szaflarach do 15 czerwca br. pod
przywództwem Pana Senatora Stanisława Koguta przy udziale naszych posłów
na Sejm RP z udziałem Starostów oraz przedstawicieli Zarządów Dróg i PKP.
Proszę o umieszczenie informacji o tym konstruktywnym, pozytywnym ruchu w
szukaniu najlepszego rozwiązania na stronie internetowej Federacji
Komitetów Protestacyjnych Skalnego Podhala.
Pani Grażyna Starzak – dziennikarz Gazety „Dziennik Polski” zapytała Pana
Sekretarza Starostwa Tatrzańskiego:
Co tak pilnego nie pozwoliło Panu Staroście Andrzejowi Gąsienicy –
Makowskiemu przybyć na tak ważne spotkanie? Dlaczego pan Sekretarz nic nie
notował w czasie spotkania? Czy ma tak dobrą pamięć?
Pan Marek Borkowski – Sekretarz Starostwa Tatrzańskiego:
Nie znam powodów wyjazdu Pana Starosty, a pamięć mam dobrą i wszystko
zapamiętałem.
Pan mgr Franciszek Bachleda – Księdzularz – Sekretarz Urzędu Miasta
Zakopane:
Ja reprezentuję Pana Burmistrza Miasta Zakopane, ponieważ zajmuję się
sprawami komunikacyjnymi od wielu lat.
Pan inż. Stanisław Majerczyk – Sekretarz Urzędu Gminy Biały Dunajec
przedstawił oficjalne stanowisko władz Gminy Biały Dunajec w sprawie
rozwiązań komunikacyjnych związanych z modernizacją „Zakopianki”. Stanowi
on załącznik do niniejszego protokołu:
1) modernizacja „Zakopianki” w ramach już istniejącej drogi krajowej z
wykonaniem, co najwyżej chodnika dla pieszych i ewentualnie rowerów jedną
strona drogi, z wykonaniem oświetlenia na całej długości drogi na obszarze
wsi Biały Dunajec, z wykonaniem niezbędnych zjazdów na skrzyżowaniach o
dużych natężenia ruchu.
2) Wykonanie nowego mostu w miejsce istniejącego mostu łukowego na rzece
Biały Dunajec (obecny jest zbyt wąski i blokuje przejazd samochodów),
3) Modernizacja dróg lokalnych, która spowoduje rozładowanie ruchu
turystycznego (Gliczarów, Sierockie).
4) Modernizację „Zakopianki” należy rozpatrywać łącznie z modernizacją
linii kolejowej – proponujemy jedną linię z co najmniej trzema
przystankami (Sołtystwo, istniejąca stacja i Miłośników Podhala), ze
względu na ukształtowanie terenu i istniejącą zabudowę, które nie
pozwalają na poszerzenie obecnej linii kolejowej.
Samorząd i mieszkańcy Gminy Biały Dunajec od początku konsultacji stali na
stanowisku modernizacji „Zakopianki” w sposób, który nie naruszy
istniejącej zabudowy i nie spowoduje wyburzeń domów oraz podziału wsi i
gminy.
Pan Tadeusz Skorupa – Członek Okręgowego Zarządu PiS:
Reprezentując Okręgowe Władze Zarządu PiS odniósł się do poruszanych
problemów, uwypuklając wykonanie dogłębnych badań, rozwiązań drogowych i
kolejowych oraz wyraził życzenie, aby wspólnotowo przeprowadzić
rozwiązania kolejowe i drogowe i jak najrychlej usprawnić komunikację w
tej części Polski
Pani Józefa Majerczak – Zastępca Dyrektora Oddziału Regionalnego PKP PLK
S.A. w Krakowie:
Po zatwierdzeniu studium wykonalności i opracowaniu projektu budowlanego,
będzie można przystąpić do realizacji modernizacji linii kolejowej w I
etapie na odc. Nowy Targ – Zakopane już w 2010 r., o ile znajdzie się to
zadanie w okresie finansowania na lata 2007 – 2013. Wówczas jest możliwa
realizacja robót kolejowych równocześnie z modernizacją połączenia
drogowego Nowy Targ – Zakopane. Budowa połączenia Podłęże – Piekiełko i
modernizacja innych odcinków korytarza może być realizowana w terminach
późniejszych.
PKP PLK S.A. nie jest firmą komercyjną. Nasze zadania precyzuje konkretna
ustawa. System transportowy musi być sprawny, a może się on składać
również z komunikacji lotniczej, drogowej, kolejowej.
Pan mgr inż. Stanisław Ślimak – Wójt Gminy Szaflary:
Już w roku 2001 Zarząd Gminy Szaflary sygnalizował pismem skierowanym do
Pana Marszałka Województwa Małopolskiego Marka Nawary konieczność
koordynacji prac nad rozwojem linii kolejowej i drogi krajowej „Zakopianki”.
Podziękował przybyłym za udział i zwrócił się z prośbą do Pana inz.
Tadeusza Kuszenia - Dyrektora Biura Senatora RP Pana Stanisława Koguta o
to, aby Pan Senator skoordynował dalsze spotkania mające na celu
modernizację linii kolejowej i rozwiązań drogowych. Wójt Stanisław Ślimak
w imieniu własnym i wszystkich zgromadzonych na ręce Pana Dyrektora
Tadeusza Kuszenia złożył podziękowania za dotychczasowe prace i wysiłek
jaki włożył w to wielkie dzieło Pan Senator RP Stanisław Kogut dając
dowód, że odpracowywuje społeczne zaufanie i poparcie mieszkańców, jakie
uzyskał zdobywając mandat Senatora Rzeczpospolitej Polskiej.
Na tym zebranie zostało zakończone, a Wójt Gminy Szaflary podziękował
wszystkim za udział, w tym również przybyłym dziennikarzom prosząc o
upublicznienie podnoszonych w czasie zebrania treści.
Załączniki:
1. Lista obecności
2. Orientacja z materiałów prezentowanych przez PKP PLK S.A Oddział
Regionalny w Krakowie.
3. Stanowisko władz Gminy Biały Dunajec w sprawie rozwiązań
komunikacyjnych związanych z modernizacją „Zakopianki”.
Protokół liczy 10 stron formatu A4 i 3 załączniki – 5 stron formatu A4
Protokołowali:
Inspektor ds. Planowania Przestrzennego i Gospodarki Komunalnej Urzędu
Gminy Szaflary – mgr inż. Tomasz Buńda
Aspirant Pracy Socjalnej Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Szaflarach–
Anna Kalata
|