(31.03.2003)
Międzynarodowa Uczniowska Gazetka Multimedialna
powstała, gdyż jak czytamy w informacji o przedsięwzięciu -
uczniowie i nauczyciele "...uważają, że rozbudowując współpracę można
wiele osiągnąć, gdy młodzież z różnych krajów rozmawia ze sobą na tematy,
które ją interesują, gdy buduje współpracę, zamiast uprzedzeń, gdy
akceptuje uroki i bogactwo innych kultur, zamiast się ich obawiać". W
projekcie bierze udział także młodzież z Zespołu Szkół Hotelarsko
Turystycznych w Zakopanem. W poniedziałek pod Tatrami rozpoczęły się
międzynarodowe warsztaty dla uczniów tworzących gazetkę. Podczas
oficjalnego otwarcia - dyrektor szkoły Stanisław Stachoń powiedział:
Mówił dyrektor Zespołu Szkół Hotelarsko Turystycznych w Zakopanem
Stanisław Stachoń. Projekt pod nazwą Międzynarodowa Uczniowska Gazetka
Multimedialna jest finansowany z funduszy europejskich. A oprócz polskiej
młodzieży biorą w nim udział uczniowie z Francji, Niemiec, Hiszpanii i
Włoch.
Strona internetowa
gazetki:
http://www.dasan.de/traitdunion
Editorial
Nazwa
Międzynarodowa Uczniowska Gazetka Multimedialna dotyczy całego programu "
trait d'union" - "łącznik" . Uczniowie i nauczyciele zakładający tę
gazetkę uważaj, że rozbudowując współpracę można wiele osiągnąć,
gdy młodzież z różnych krajów rozmawia z sobą, na tematy, które ją
interesują, gdy buduje współpracę, zamiast uprzedzeń,
gdy akceptuje uroki i bogactwo istnienia innych kultur, zamiast się ich
obawiać.
Multimedialna struktura gazetki - papier, video i internet - pozwala w
każdym temacie wybrać odpowiednią formę lub też połączyć z sobą różne
sposoby prezentacji.
Praca współpracowników gazetki odbywa się także na różnych płaszczyznach ,
które w zależności od potrzeb są modyfikowane; po pierwsze funkcjonują
lokalne redakcje w szkołach, które uczestnicząca projekcie oraz
odpowiednie kółka
zainteresowań, których członkowie regularnie się spotykają, by pisać
artykuły i dyskutować o nich, by planować video reportaże i troszczyć się
o ich multimedialną prezentację. Wszystkie projekty "trait d'union" można
włączyć w proces dydaktyczny, nic więc dziwnego, że wiele z nich właśnie
tam powstaje. To umożliwia realizowanie projektów wykraczających poza
językowe i kulturowe granice, bez względu na przedmiot i rok nauki.
Dlaczego więc na przykład nie miałaby jakaś klasa z Toulouse napisać
scenariusza, który zostanie sfilmowany w Zakopanem, do którego muzykę
skomponują uczniowie w Caceres. a rzymscy współpracownicy napiszą jego
recenzję? Internet wszystko to czyni możliwym!
Nasz internetowy serwis "Międzynarodowy Pokój Nauczycielski" oferuje
wszystkim zainteresowanym uczniom oraz nauczycielom całą, gamę pomysłów na
temat interkulturowych projektów pedagogicznych , które mogłyby być
realizowane nawet poza Europą!
Poza dwoma głównymi filarami, jakimi są redakcyjne kółka zainteresowań i
projekty szkolne, możliwa jest każda forma i intensywność współpracy.
Każdy może dołożyć swoją "cegiełkę", prezentując własny punkt widzenia na
określony temat w pracy dziennikarskiej, literackiej, plastycznej,
muzycznej albo filmowej, nawet wtedy, gdy nie ma okazji do stałej
współpracy z " trait d'union' i nie uczestniczy w pracy nad projektami i
spotkaniach redakcji.
Nie należy błędnie pojmować nazwy "gazetka uczniowska" - chcemy w niej móc
witać każdego, kto ma do czynienia ze szkołą i każdego, kogo interesują
nasze tematy. W redakcji pierwszego numeru współuczestniczyli oprócz
uczniów także rodzice, nauczyciele oraz jeden pisarz. Na naszych stronach
internetowych powinno
znaleźć się miejsce na wymianę doświadczeń z pracy nad projektami i
pedagogiczne dyskusje.
Łączenie oznacza także budowanie interaktywnego kontaktu między
wykonawcami a czytelnikami, względnie "użytkownikami" gazetki. Strona
internetowa "trait d'union" powinna zawierać oprócz obszernej wersji
multilingwalnej, także wersje w językach uczestniczących szkół i w języku
angielskim. To daje bowiem użytkownikom co najmniej dwie możliwości
aktywnego korzystania z gazetki. Po pierwsze posługując się e-mailem każdy
może ustosunkować się do prezentowanych artykułów, nagrań video itp. Po
drugie cieszymy się z waszej pomocy w tłumaczeniu naszych tekstów,
ponieważ sami nie bylibyśmy w stanie wykonać tak ogromnej pracy. Z tych
dwóch powodów zakładamy, że każde wydanie w internecie "trait d'union" nie
jest jeszcze niczym ostatecznym, lecz tylko dokumentem ,który ma pobudzić
do dyskusji. i który powinien być uzupełniany /rozszerzany, na którego
stały interaktywny rozwój liczymy w formie listów od czytelników, pardon "usermails".
Łączenie nie oznacza w żadnym wypadku wyszczególniania różnic, natomiast
ich zauważanie i docenianie. Dlatego też zrezygnowaliśmy z wydawania
gazetki jedynie w najbardziej popularnym języku świata, skądinąd bardzo
pięknym języku angielskim. W pierwszym wydaniu gazetki znajdują, się
teksty w dziewięciu językach . Każdy z nich posiada własne piękno i urok.
Dzięki internetowi wszystkie artykuły będą, tłumaczone na poszczególne
języki. Niech to będzie nasz wkład w Światowy Rok Języków Obcych 2001.
W tym projekcie dotychczas połączyły się szkoły z pięciu krajów z siedzibą
w czterech. Są, to: Zespół Szkół Hotelarsko-Turystycznych Zakopane
(Polska), Liceo Classico Sperimentale Statale" Bertrand Russel" Rzym
(Włochy) , I.E.S. " Profesor Hernandez Pacheco" Caceres (Hiszpania) i
Lycee Polyvalent Intenational Victor Hugo Colomiers (Francja).
Szkołakoordynującą.jest Niemiecka Szkoła Toulouse. Międzynarodowa
Uczniowska Gazetka Multimedialna " trait d'union" jest częścią,
Europejskiego Projektu Edukacyjnego. Projekt ten wspiera finansowo
Europejska Komisja w programie Sokrates, Comenius akcja 1.
Życzymy przyjemności w czytaniu, oglądaniu i słuchaniu! Wydanie
internetowe będzie dostępne za tydzień lub dwa.
Czekamy się na informacje od was.
Tłumaczenie:
Krystyna Ziach
Kilka fotek z otwarcia warsztatów:
|