(05.05.2009)
Jerzy Z. Kosiuczenko:
"W dniach od 23 do 26 kwietnia w Studio Radiowym PR im. Witolda
Lutosławskiego w Warszawie rozbrzmiewała muzyka, wyrastająca z tradycyjnej
kultury wiejskiej. W zapisie regulaminu podane jest, jako warunek
uczestniczenia w konkursie, zobowiązanie wykonawców do sięgania do
rodzimych tradycji muzykowania, polskich i historycznych mniejszości
narodowych oraz mniejszości etnicznych zamieszkujących Polskę.
W tym roku, po raz pierwszy, w trakcie trwania festiwalu, można było wziąć
udział w warsztatach Akordeon i harmonia. Zorganizowano konkursy na
fonogram źródeł 2008 oraz folkowy fonogram roku 2008. Poza uczestnikami
konkursu w występach wzięli udział goście specjalni festiwalu m.in. Sounds
of Times (Polska), Adam Strug i Przyjaciele, Bester Quartet, Urmuli
(Gruzja) i Oana Catalina Chitu (Rumunia).
Jury XII Konkursu, w skład którego wszedł m.in. muzyk i pedagog Krzysztof
Trebunia - Tutka, przyznało Grand Prix i Nagrodę im. Czesława Niemena
zespołowi FolkRoll i Nasta Niakrasowa, za ciekawe opracowania utworów,
spójność stylistyczna i piękny śpiew, I Nagrodę otrzymał zespół Bubliczki
Cashubian Klezmer Band za doskonały stopień opanowania gry na
instrumentach, spontaniczność i muzykalność; II Nagrodę uzyskał zespół
Vistula Ballada za sięgnięcie do muzyki polskiej, bezpretensjonalność i
szlachetny przekaz; III Nagrodę ex aequo uzyskał zespół Hoboud, za ciekawe
muzyczne pomysły i doskonałe zgranie oraz grupa Lechistan za próbę fuzji
muzyki wschodniej i polskiej; Wyróżnienie za zdolności rytmiczne przyznano
Arkadiuszowi Kurzępie z zespołu Vistula Ballada.
Nagrodę Specjalną Złote Gęśle otrzymał Kuba Mielcarek z Tria Jacka
Mielcarka za wyjątkowe zdolności techniczne oraz muzykalność.
Niezwykle
interesująco wypadł gościnny występ zespołu Urmuli (Gruzja). Zespół miał w
swoim repertuarze muzykę zarówno instrumentalną jak i polifoniczne pieśni,
datowane na czasy średniowiecza. Tradycyjne ludowe melodie aranżowane były
przez muzyków z zachowaniem manier typowych dla gruzińskich wielogłosowych
pieśni. Na koncercie mistrzowie improwizacji zaprezentowali popularne
instrumenty gruzińskie: duduk - dęty instrument z trzcinowym ustnikiem o
zniewalającym brzmieniu i flet salamuri - jeden z najstarszych
instrumentów gruzińskich.
Występ
Oany Cataliny Chitu obdarzonej charyzmatycznym głosem przeniósł słuchaczy
w lata trzydzieste kiedy w kawiarniach, restauracjach oraz parkach
Bukaresztu i innych miast świata królowało tango. W wykonanych przez
śpiewaczkę utworach słychać rozmaite inspiracje m.in. jazzem, muzyką
ludową rumuńska i cygańską. Pobrzmiewały też melodie bałkańskie, które
wprawiły słuchaczy we wspaniały nastrój.
Do imprez towarzyszących festiwalowi zaliczono również wystawy
fotograficzne, a wśród nich wystawę Uśmiech folkloru zorganizowaną przez
Biuro Promocji Zakopanego w ramach promocji LXI Międzynarodowego Festiwalu
Folkloru Ziem Górskich w Zakopanem."
Foto-relacja (zdjęcia
Jerzy Z. Kosiuczenko):
|