(17.02.2008)
Jerzy Kosiuczenko: "W dniach 10 i 13 kwietnia odbył
się w Warszawie XI Festiwal Folkowy Polskiego Radia pod hasłem Nowa Muzyka
Ludowa i Tradycja. W konkursie uczestniczyły zespoły działające w
Polsce i wykonujące muzykę inspirowaną wszelkimi tradycjami muzycznego
świata. Muzykę tę określa się często jako muzykę tradycyjną, ludową,
folkową lub muzykę korzeni.
Zdaniem
Marii Baliszewskiej – jednej z inicjatorek Festiwalu i twórczyni jego
sukcesów – różnorodność stylów i swoboda wykonania jest charakterystyczna
dla naszej epoki.
W Festiwalu od lat biorą udział górale. W czasie tegorocznego Festiwalu
jako zaproszeni goście wystąpił Zespół
Karpatia grający tradycyjną muzykę
folkową Rumunii, Mołdawii, Węgier, Słowacji i Polski. Zespół ten stara się
odnaleźć w różnorodności kulturowej tych krajów wspólną karpacką nutę,
zarówno radosną jak i melancholijną. W ich muzyce można usłyszeć
mołdawskie i rumuńskie hory, serby, doiny, węgierskie verbunki, słowackie
czardasze i polki oraz przede wszystkim nuty polskie.
Charyzma sceniczna lidera Bartłomieja Marduły sprawia, że każdy jego
koncert jest ogromnym przeżyciem dla publiczności. Zespół Karpatia
otrzymał Grand Prix na X. Konkursie Muzyki Folkowej Nowa Tradycja a jej
lider zdobył indywidualną nagrodę Telewizji Polonia - Złote Gęśle.
Wykonane przez Zespół na bis fragmenty planowanej debiutanckiej płyty tego
Zespołu, a w szczególności ragtime w stylu Duk’a Ellingtona, zachwyciły
widownię. Piękny popis gry na cymbałach dał młodszy brat Bartka - Maciej.
Foto-relacja (zdjęcia Jerzy Kosiuczenko):
Innym, niezwykle ciekawym występem, z akcentem góralskim, był koncert
pochodzącego z Wielkiej Brytanii Andrew Cronshaw’a - niezwykle barwnej
postaci współczesnej cyganerii folkowej. Cronshaw grał na 74-strunowej
cytrze, fujarze słowackiej i fletach. W czasie koncertu NT wystąpił on z Tigranem Aleksanyanem, ormiańskim mistrzem duduk, ze Svetlaną Spajić oraz
z Władysławem i Krzysztofem Trebuniami. W czasie koncertu Krzysztof
Trebunia-Tutka grał nie tylko na skrzypcach ale i na basach, w kapeluszu i
bez góralskiego kapelusza, który pożyczyła od niego Svetlana, aby wykonać
jeden ze swoich utworów w tym góralskim nakryciu i wzbudzając tym samym
ogromny aplauz publiczności.
W czasie tego samego koncertu wykonany został przez Andrew Cronshaw’a,
Tigrana Aleksanyana, Władysława i Krzysztofa Trebunia-Tutków piękny,
muzyczny poemat tatrzański „Opowieści z Małej Łąki”. Niezwykle nastrojowo
zabrzmiał „Anioł” napisany przez Krzysztofa Trebunię–Tutkę i zaśpiewany
przez seniora rodu Tutków Władysława przejmującym, silnym głosem.
Opowieści z „Małej Łąki” były wielkim przeżyciem dla publiczności, a
szczególnie tej zakochanej w górach i góralszczyźnie.
Pewne ożywienie na widowni wzbudziło pojawienie się barwnego
Zespołu Harad
z Żywca, który inspiruje się głównie muzyką Karpat i kulturą romską.
Zespół ten zdobył pierwsze miejsce na II Festiwalu Muzyki Góralskiej i
Folkowej w Ostródzie w 2007 roku.
Koncerty festiwalowe prowadził, jak zwykle - od już 11 lat, czyli od
początku festiwalu - ciekawie i dowcipnie Krzysztof Trebunia-Tutka.
Różnorodność zespołów i stylów muzycznych jest niemożliwa do opisania w
krótkim serwisie informacyjnym. Umieszczone w serwisie zdjęcia pokazują
różnorodność etniczną wykonawców, ich strojów i instrumentów.
Grand Prix Festiwalu zdobył Zespół Sounds of Times z Lublina
wykorzystujący różnorodną stylistykę. Inspiracje czerpią zarówno z
tradycyjnej muzyki oraz w szczególności - orientalnej.
Nagrodę I. stopnia im. Czesława Niemena oraz Nagrodę TV Polonia uzyskał
Adam Strug z Zespołem grającym muzykę greckiej diaspory w Polsce z
elementami nuty żydowskiej i polskim folklorem miejskim.
Nagrodę II. stopnia oraz Nagrodę Publiczności „Burza Braw” uzyskał Zespół
Gadająca Tykwa inspirujący się muzyką etniczną z całego świata - głównie
plemion afrykańskich.
Nagrodę „Złote Gęśle" dla najlepszego muzyka Festiwalu uzyskała Jolanta
Kossakowska z Zespołu Mozaic.
Folkowy Fonogram Roku 2007 uzyskała płyta kompaktowa "Możesz być'' jednej
z największych osobowości polskiej sceny folkowej Joanny Słowińskiej.
Joanna Słowińska wraz z Zespołem wystąpiła w pierwszym dniu festiwalowym
śpiewając i grając na skrzypcach. Porywająca interpretacja, tradycyjne i
współczesne teksty, nowoczesna aranżacja i niepowtarzalne brzmienie
zespołu spowodowało burzę braw w trakcie wirtuozowskich popisów artystki."
|