(18.02.2007)
OTWARTA ZOSTAŁA WYSTAWA LUDÓW AFRYKI TANZANIA,
KENIA, GHANA ZE ZBIORÓW MISJONARZY l MISJONAREK AFRYKI Z LUBLINA.
OBIE CZĘŚCI WYSTAWY MOŻNA OGLĄDAĆ DO 2. MARCA.
ORGANIZATORZY WYSTAWY: Zgromadzenie Misjonarzy Afryki (Ojcowie Biali),
Siostry Misjonarki NMP Królowej Afryki (Siostry Białe), Zespół Szkół
Plastycznych im. A, Kenara w Zakopanem, Parafia pw Św. Rodziny w Zakopanem
Cz. I wystawy "MISJE" - sala wystawowa Domu Parafialnego przy parafii Św.
Rodziny ul. Jana Pawła II 4
OTWARTA CODZIENNIE OD 16 DO 18
Cz. II wystawy "SZTUKA" - Galeria "Strug" Zespołu Szkół Plastycznych im.
A. Kenara w Zakopanem ul. Kościeliska 35
OTWARTA W DNI ROBOCZE OD 10 DO 15.
W FOLDERZE WYSTAWY CZYTAMY:
Zgromadzenie Misjonarzy Afryki powstało w celu niesienia pomocy
Afrykańczykom w ich poszukiwaniach Boga. Ojcowie Biali, nazwani tak od
białego stroju, zostali założeni w 1868 r. przez kard. Karola Lavigerłe,
abpa. Algieru. Dzisiaj około 1650 Misjonarzy Afryki za przykładem kard.
Lavigerie poświęca się pracy na kontynencie afrykańskim. Istotą naszego
dynamizmu jest więź z Bogiem. Pochodzimy z 28 różnych krajów, a wspólnoty
nasze tworzą ludzie różnych ras.
W Afryce, gdzie podziały plemienne odgrywają ważną rolę, nasze
międzynarodowe wspólnoty są żywym świadectwem otwartości, tolerancji i
gościnności. Trudno jest zerwać nić złożoną z kilku włókien. Nasz
założyciel powiedział: „Żyjcie zawsze we wspólnocie nie mniejszej niż trzy
osoby. Jest to zasadnicza reguła, którą Wam zostawiam."
Na kontynencie Afrykańskim rzeczą podstawową Jest przynależność do
wspólnoty. Po kilku dniach spędzonych w włoskach, gdzie tyjąc z rolnikami,
pasterzami, ubogacamy się ich gościnnością, przyjaźnią i mądrością,
odczuwamy konieczność powrotu do domu i odpoczynku w oazie wspólnoty.
Żyjemy i pracujemy zawsze we wspólnocie, gdyż jest to ewangeliczne i
stanowi znak zjednoczenia.
Ciągle żyją w Afryce miliony ludzi, którzy nie słyszeli o Ewangelii. My
Misjonarze Afryki, głosimy im Chrystusa i pomagamy w budowaniu młodego,
afrykańskiego Kościoła. Ojcowie Biali pracują w parafiach, głoszą Dobrą
Nowinę w slumsach dużych miast i wspólnie z Afrykańczykami tworzą warunki
życia godne człowieka. Jako Misjonarze Afryki przyczyniamy się do tego, by
Kościół w Afryce stał się samodzielny i świadomy własnych wartości.
Przygotowujemy rzesze katechetów, którzy poświęcają się z pasją i wielkim
poczuciem odpowiedzialności głoszeniu Słowa Bożego. Są oni założycielami i
animatorami wspólnot chrześcijańskich. Ich zaangażowanie przyczyniło się
do zadziwiającego rozwoju Kościoła w Afryce.
Odgrywamy istotną rolę w dziedzinie edukacji i medycyny wszędzie tam,
gdzie pozwala się nam pracować. Zwalczamy to, co uważamy za największe zło
Afryki - niewiedzę i choroby.
Równie ważną sprawą jest formacja miejscowych kapłanów. Wielu spośród nas
poświęca się pracy formacyjnej w seminariach duchownych po to, by rzesze
solidnie przygotowanego duchowieństwa diecezjalnego mogły samodzielnie .
podjąć dzieło ewangelizacji swoich braci i sióstr.
Afryka odkrywa przed nami swoje bogate wartości kulturowe, a my, pokonując
bariery językowe ł kulturowe wciąż podejmujemy wysiłek wkraczania w dzieje
ludów afrykańskich. Poznawanie ich zwyczajów pozwala nam odnaleźć klucz do
Ich serc.
o. Adam
Wystawa „Sztuka Ludów Afryki" celowo została podzielona na dwie części.
Pierwsza część, fotograficzna pt.: „Misje" przybliża zwiedzającym trzy
kraje Afryki - Tanzanię, Kenię i Ghanę, ich przyrodę, ludzi, codzienne
życie i kulturowość oraz ukazuje wrośniętych od dawna w ten krajobraz i
zżytych z,nim Misjonarzy Afryki - Ojców Białych i Siostry Białe w swej
posłudze na j Czarnym Kontynencie.
Ponad 150 kolorowych i czarno-białych zdjęć (wśród nich zdjęcia archiwalne
z historii Zgromadzenia) składa się na bogaty fotoreportaż z miejsc w
Afryce, do których Misjonarze niosą Ewangelię.
Druga część wystawy, pt.: „Sztuka", ekspozycja wytworów umysłu i rąk
twórców rzemieślników afrykańskich. Codzienne i odświętne odzienie, ozdoby
"biżuteryjne", instrument muzyczne, broń, przedmioty rytualne (maski
grzechotki, wachlarze, laski i wiejadła szamański! symbole władzy),
plecionkarstwo, rzeźba z hebanj malarstwo, tkaniny drukowane i malowane
ręcz (batiki) - wszystko to składa się na barwną ekspozycję ze zbiorów
misjonarskich, przywożonych z każde j kolejnego pobytu w swoich domach
misyjnych Czarnym Lądzie. Przedmioty zgromadzone w ekspozycji cechuje
wyjątkowa różnorodne | urokliwego zdobnictwa, form i barw.
Ważną rolę w życiu Afrykańczyków, odgrywa - religia i związane z nią
rytuały, znaki symbole, Przybliżają one człowieka do Absolutu - Boga.
Szczególne miejsce w tradycyjnej sztuce plemiennej większości ludów Afryki
zajmują przedmioty obrzędowe, wśród których najważniejszym jest maska
rytualna - przedmiot szczególnej czci. W wierzeniach ludowych plemion, w
których występuje maska jest ona traktowana jako wcielenie bóstw, duchów
lub duchów przodków. "Postać-maska", której elementem jest maska twarzowa
(najczęściej trafiająca do muzeów), to kostium okrywający, przeważnie wraz
z nakryciem głowy, całą postać. Symboliczne rekwizyty dopełniające
zjawiskowość postaci (broń, narzędzie pracy, grzechotki lub wiejadła),
podczas obrzędów pomagają nawiązać kontakt z uczestnikami rytuału,
wciągając ich w czynny udział w ceremonii.
Sam proces tworzenia maski przez rzeźbiarza jest zazwyczaj utajniony, w
miejscu odosobnionym jest czynnością sakralną, poprzedzoną rytualnym
przygotowaniem i oczyszczeniem rzeźbiarza przez posty, ofiary i
wstrzemięźliwość seksualną. Takie tworzenie pod wpływem ducha, przybliża
go do sfer tajemnych mocy. Jak bardzo przypomina to pisanie ikon,
uduchowionych „obrazów świętych"...
Ścisły związek ze światem duchów łączy również nosiciela maski, który
nawiązuje osobisty kontakt duchem maski, a następnie z uczestnikami
obrzędu. To jakby kapłaństwo, bez którego dla zwykłego śmiertelnika nie
byłby możliwy kontakt ze światem sakralnych mocy.
Patrząc na wystawę oczami duszy, można ujrzeć głębię osobowości tych,
którzy ją tworzyli - prostych, a jakże będących blisko Boga zwykłych ludzi
z afrykańskich wsi oraz tych, którzy są im Braćmi, przynoszącymi w
prostych słowach Chrystusa wytłumaczenie bliskości Boga wśród ludzi -
Misjonarzy Afryki Ojców Białych.
Janina Jarasz Walczakowa
„Afryka potrzebuje misjonarzy:
mężczyzn i kobiet.
Nasz własny chrzest sprawia,
że nie możemy odrzucić Afryki,
nie możemy nie słyszeć jej wezwania,
nie mamy żadnego usprawiedliwienia.
Naszą motywacją
powinna być miłość.
To poprzez miłość zwracacie się
w naszym kierunku; ponieważ miłość jest silniejsza
niż cokolwiek innego,
nie macie żadnej wymówki,
by nie słuchać Afryki".
(Bp R Sarpong z Kumasi, w Ghanie)
Misjonarze Afryki - Ojcowie Biali
ul. Ziemska 37, Natalin 21-002 Jastków k/Lublina
tel. 081 746 79 85 e-maił:
ojcowie.biali@neo8trada.pl
Foto-relacja
(zdjęcia
Hanka Buńda):
|