(07.03.2007) Piotr Kyc:
"W siedzibie Starostwa Tatrzańskiego w Zakopanem z inicjatywy Starosty
Powiatu Tatrzańskiego Andrzeja Gąsienicy – Makowskiego zorganizowano
spotkanie z Marszałkiem Małopolski Markiem Nawarą. Na sali obrad byli
obecni przedstawiciele lokalnych władz m.in. Burmistrz Miasta Zakopane
Janusz Majcher i wójtowie wszystkich gmin. Na wstępie Marszałek Małopolski
Marek Nawara skomentował sytuację polityczną w województwie mówiąc „Dla
mnie ważne jest dobro Małopolski. Ważne są zadania a nie zakończone
awantury polityczne". W najbliższym czasie w składzie Zarządu zostanie
dokonana zmiana. Wejdzie do niego trzech członków Platformy Obywatelskiej.
Po tej deklaracji politycznej Marszałek omówił Program Rozwoju Małopolski
w Regionalnym Programie Operacyjnym. Kierunek zmian merytorycznych na
najbliższe parę lat to perspektywa wzrostu związana z układem
komunikacyjnym. Motorem rozwoju komunikacji ma być Kraków w którym, wg
prognoz za parę lat będzie mieszkało ok. 8 milionów mieszkańców.
Program rozwoju przewiduje m.in. wzrost środków na: wsparcie
przedsiębiorstw z 177 mln EUR do 185 ml EUR, rozwój infrastruktury
turystycznej z 25 mln. EUR do 40 mln EUR i na infrastrukturę drogowa z 199
mln EUR do 232 mln EUR.
Marszałek obiecał, że preselekcja wniosków na duże projekty będzie się
odbywała w oparciu o stałe zasady. Doświadczenie samorządów z ostatnich
lat wskazuje jak wiele środków i czasu zmarnowano w związku ze zmianami w
sposobie wyboru projektów. „ W
trakcie gry nie zmienimy zasad" – zapowiedział marszałek. Rozmawiano
również o najważniejszych problemach województwa. Jednym z nich jest „zakopianka".
Okazuje się, że nikt nie prowadzi koncepcji całości zagadnienia.
Realizacja jest punktowa. Problem z Szaflarami jest nierozwiązany. „Musimy sobie z wójtem poradzić" – stwierdził Marszałek. Ciekawym pomysłem
zgodnym z oczekiwaniami UE jest rozwój kolei. Wydawałoby się, że jest to
środek transportu odchodzący w przeszłość. Przy wielkich planach rozbudowy
lotniska w Krakowie zdolnego przyjąć 10 mln pasażerów rocznie i
zakrojonych na wielka skalę planach budowy dróg i autostrad brzmi to jak
anachronizm. Tak nie jest, a przynajmniej plany są inne. Kolej ma szansę.
Małopolska leży na linii forsowanego przez UE transportu molekularnego z
Madrytu do Kijowa.
Po spotkaniu z samorządowcami zorganizowano konferencję prasową dla
dziennikarzy i osobne spotkanie z przedsiębiorcami.
W przedstawionych przez Marszałka licznych zestawień statystycznych można
się dowiedzieć o dużych środkach przewidzianych dla naszego województwa na
różne zadania. Ten fakt cieszy. Jednocześnie świadomość, że połowa tych
środków ( zgodnie z wytycznymi Unii Europejskiej) jest przeznaczona na
tzw. projekty „miękkie" nie jest informacją dobrą. W opinii obywateli
większość tych środków jest zwykłym przejadaniem pieniędzy polegającym na
organizowaniu szkoleń, spotkań, konstruowaniu teoretycznych planów i
strategii, kształceniu fachowców od marketingu i zarządzania,
zatrudnianiu firm konsultingowych... Tak więc do roku 2013 za środki
unijne w połowie będziemy budować, remontować, inwestować i poprawiać
jakość naszego życia a w połowie...".
Relacja dźwiękowa - fragment konferencji
prasowej:
Foto-relacja
(zdjęcia
Piotr Kyc):
Foto-relacja
(zdjęcia
Maciej Stasiński):
|