(26.10.2007)
„AKCJA ZIMA” 2007/2008 - KONFERENCJA PRASOWA - PODSUMOWANIE.
GDDKiA: Podczas konferencji, zgodnie z zapowiedzią, odpowiedzieliśmy m.in.
na pytania:
1/ w jakich standardach utrzymywane są nasze drogi?
Na 886 km dróg krajowych w Małopolsce:
- 29,4% (260,5 km) jest utrzymywanych w standardzie II podwyższonym
- 36,9 % (327,1 km) w standardzie II
- 31,8 % (281,5 km) w standardzie III
- 1,9 % (16,8 km) w standardzie V
2/ skąd wiemy, ile jednostek sprzętu wysłać w które miejsce?
W okresach nasilenia
opadów śniegu, na drogach krajowych Małopolski w Akcji "Zima" uczestniczy
naraz ok. 350 osób oraz 214 jednostek sprzętu (tyle zakontraktowaliśmy,
lecz gdy jest potrzeba, uruchamiany jest dodatkowy sprzęt). Nasi
wykonawcy, działający
na podstawie zawartych z GDDKiA kontraktów wieloletnich, mają obowiązek
utrzymywania na drogach określonych standardów i sami podejmują decyzję o
tym, jakiego i w jakiej ilości sprzętu muszą użyć, by ten standard
utrzymać (nie czekają na faks z GDDKiA, który zezwala na użycie sprzętu).
W planowaniu akcji pomagają prognozy otrzymywane od Instytutu Meteorologii
i Gospodarki Wodnej
3/ ile kosztuje nas zima?
Koszty zimowego utrzymania dróg krajowych zależą od długości trwania
sezonu zimowego i od tego, ile razy temperatura "przechodzi" przez zero
st. Celsjusza. Drogi krajowe zawsze muszą byc utrzymane w wyznaczonym
standardzie, niezależnie od kosztów. Jeśli więcej wydamy w zimie, to mamy
mniej pieniędzy w lecie. Koszty poprzednich zim:
2003/2004 – 13,7 mln zł
2004/2005 – 15,4 mln zł
2005/2006 – 19,9 mln zł (długa i mroźna zima)
2006/2007 – 14,8 mln zł (lekka zima)
4/ jak kontrolujemy wykonawców?
Każda z maszyn pracujących na nasze zlecenie została wyposażona w system
GPS pozwalający na bieżące monitorowanie trasy i czynności wykonywanych
przez maszynę. System monitoringu tworzy też sieć 35 stacji
meteorologicznych (o 10 więcej niż w sezonie 2006/2007), 22 tablice
świetlne (o 13 więcej, niż podczas poprzedniej zimy) oraz 46 kamer (o 25
więcej, niż rok temu). Dyżurny „Akcji Zima” może śledzić na monitorze
każdą jednostkę sprzętu i widzi, gdzie jest i co robi. Podgląd z kamer
jest dostępny na naszej stronie internetowej dla każdego użytkownika.
5/ jak kierowca powinien przygotować się do zimowej podróży przez
Małopolskę
Drogowcy są do zimy
przygotowani i dobrze byłoby, gdyby do zimy przygotowali się także
kierowcy. Należy skontrolować stan techniczny pojazdów, zaopatrzyć się w
opony zimowe i łańcuchy. Te ostatnie powinny znaleźć się zwłaszcza na
wyposażeniu każdego samochodu ciężarowego, gdyż nieposiadające łańcuchów
lub wręcz jadące na łysych oponach TIR-y, które utknęły na podjazdach, są
zimową zmorą naszych dróg - powodują konieczność zamknięcia drogi, a co za
tym idzie tworzenie się długich korków i dezorganizację życia innych
użytkowników dróg, uniemożliwiają pracę sprzętu odśnieżającego i zmuszają
służby drogowe i ratunkowe do przeprowadzania kosztownych akcji. Każdy
kierowca przed wyruszeniem w długą drogę może na naszej stronie
internetowej sprawdzić, dzięki podglądowi z kamer, jakie warunki panują na
obszarze, przez który będzie przejeżdżał
i uwzględnić to w planowaniu podróży.
Nasi goście: podinspektor Anna Mądro zastępca naczelnika wydziału ruchu
drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie oraz nadkomisarz
Krzysztof Dymura podkreślali trudności dla uczestników ruchu wynikające z
nieprzestrzegania przez kierowców obowiązku posiadania i zakładania
łańcuchów na koła. Ich zdaniem "kierowcy powinni wiedzieć, że zima nastąpi
na pewno" i przygotować się do niej m.in. poprzez zmianę ogumienia.
Policja posiada opracowane warianty działań na wypadek konieczności
wyłączenia odcinka lub nawet zamknięcia drogi i będzie pomagać kierowcom w
poruszaniu się po drogach, ale też karać surowo łamiących przepisy. Jak
podkreślili policjanci "kierowca musi myśleć", gdyż nawet najlepsze
scenariusze policyjnych działań nie zwalniają go od tego.
|