I Strona główna I Wiadomości I Kultura I Sport I Pogoda I Turystyka I Narty I Kościół I

I Radio Alex I Głos Ameryki I Z peryskopu... I DH Zakopane I Telefony I Apteki I

Reklama I Ogłoszenia I Muzyka I Video I Archiwum I O Watrze I Leader +
"AKCJA ZIMA” 2007/2008

(26.10.2007) „AKCJA ZIMA” 2007/2008 - KONFERENCJA PRASOWA - PODSUMOWANIE.

GDDKiA: Podczas konferencji, zgodnie z zapowiedzią, odpowiedzieliśmy m.in. na pytania:
1/ w jakich standardach utrzymywane są nasze drogi?

Na 886 km dróg krajowych w Małopolsce:

- 29,4% (260,5 km) jest utrzymywanych w standardzie II podwyższonym

- 36,9 % (327,1 km) w standardzie II

- 31,8 % (281,5 km) w standardzie III

- 1,9 % (16,8 km) w standardzie V

2/ skąd wiemy, ile jednostek sprzętu wysłać w które miejsce?

W okresach nasilenia opadów śniegu, na drogach krajowych Małopolski w Akcji "Zima" uczestniczy naraz ok. 350 osób oraz 214 jednostek sprzętu (tyle zakontraktowaliśmy, lecz gdy jest potrzeba, uruchamiany jest dodatkowy sprzęt). Nasi wykonawcy, działający
na podstawie zawartych z GDDKiA kontraktów wieloletnich, mają obowiązek utrzymywania na drogach określonych standardów i sami podejmują decyzję o tym, jakiego i w jakiej ilości sprzętu muszą użyć, by ten standard utrzymać (nie czekają na faks z GDDKiA, który zezwala na użycie sprzętu). W planowaniu akcji pomagają prognozy otrzymywane od Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej

3/ ile kosztuje nas zima?

Koszty zimowego utrzymania dróg krajowych zależą od długości trwania sezonu zimowego i od tego, ile razy temperatura "przechodzi" przez zero st. Celsjusza. Drogi krajowe zawsze muszą byc utrzymane w wyznaczonym standardzie, niezależnie od kosztów. Jeśli więcej wydamy w zimie, to mamy mniej pieniędzy w lecie. Koszty poprzednich zim:

2003/2004 – 13,7 mln zł

2004/2005 – 15,4 mln zł

2005/2006 – 19,9 mln zł (długa i mroźna zima)

2006/2007 – 14,8 mln zł (lekka zima)

4/ jak kontrolujemy wykonawców?

Każda z maszyn pracujących na nasze zlecenie została wyposażona w system GPS pozwalający na bieżące monitorowanie trasy i czynności wykonywanych przez maszynę. System monitoringu tworzy też sieć 35 stacji meteorologicznych (o 10 więcej niż w sezonie 2006/2007), 22 tablice świetlne (o 13 więcej, niż podczas poprzedniej zimy) oraz 46 kamer (o 25 więcej, niż rok temu). Dyżurny „Akcji Zima” może śledzić na monitorze każdą jednostkę sprzętu i widzi, gdzie jest i co robi. Podgląd z kamer jest dostępny na naszej stronie internetowej dla każdego użytkownika.

5/ jak kierowca powinien przygotować się do zimowej podróży przez Małopolskę

Drogowcy są do zimy przygotowani i dobrze byłoby, gdyby do zimy przygotowali się także kierowcy. Należy skontrolować stan techniczny pojazdów, zaopatrzyć się w opony zimowe i łańcuchy. Te ostatnie powinny znaleźć się zwłaszcza na wyposażeniu każdego samochodu ciężarowego, gdyż nieposiadające łańcuchów lub wręcz jadące na łysych oponach TIR-y, które utknęły na podjazdach, są zimową zmorą naszych dróg - powodują konieczność zamknięcia drogi, a co za tym idzie tworzenie się długich korków i dezorganizację życia innych użytkowników dróg, uniemożliwiają pracę sprzętu odśnieżającego i zmuszają służby drogowe i ratunkowe do przeprowadzania kosztownych akcji. Każdy kierowca przed wyruszeniem w długą drogę może na naszej stronie internetowej sprawdzić, dzięki podglądowi z kamer, jakie warunki panują na obszarze, przez który będzie przejeżdżał
i uwzględnić to w planowaniu podróży.

Nasi goście: podinspektor Anna Mądro zastępca naczelnika wydziału ruchu drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie oraz nadkomisarz Krzysztof Dymura podkreślali trudności dla uczestników ruchu wynikające z nieprzestrzegania przez kierowców obowiązku posiadania i zakładania łańcuchów na koła. Ich zdaniem "kierowcy powinni wiedzieć, że zima nastąpi na pewno" i przygotować się do niej m.in. poprzez zmianę ogumienia. Policja posiada opracowane warianty działań na wypadek konieczności wyłączenia odcinka lub nawet zamknięcia drogi i będzie pomagać kierowcom w poruszaniu się po drogach, ale też karać surowo łamiących przepisy. Jak podkreślili policjanci "kierowca musi myśleć", gdyż nawet najlepsze scenariusze policyjnych działań nie zwalniają go od tego.

 

I Strona główna I Wiadomości I Kultura I Sport I Pogoda I Turystyka I Narty I Kościół I

I Radio Alex I Głos Ameryki I Z peryskopu... I DH Zakopane I Telefony I Apteki I

I Reklama I Ogłoszenia I Muzyka I Video I Galeria I Archiwum I O Watrze I