(17.08.2009)
Mennica Polska S.A. wybija dla Tatrzańskiej Agencji Rozwoju, Promocji i
Kultury monetę lokalną.
Akcja promocyjna
monety zostanie przeprowadzona w okresie od 15 sierpnia do 31 grudnia 2009
r.
Moneta o nazwie „Marka Tatrzańska” została wyemitowana z okazji 10-lecia
Powiatu Tatrzańskiego. Swą symboliką nawiązuje do tradycyjnego produktu
regionalnego, którym jest oscypek oraz do okresu międzywojennego, kiedy
środkiem płatniczym w Polsce i na Podhalu była „Marka”. Na awersie „Marki
Tatrzańskiej” znajduje się godło Powiatu Tatrzańskiego, w którego herbie
widnieje postać Matki Boskiej Jaworzyńskiej – Królowej Tatr. Na rewersie
monety znajduje się oscypek – lokalny produkt regionalny – wpisany na
Listę Produktów Regionalnych Unii Europejskiej w 2007 roku. „Marka” jest
znakiem jakości, którym opatrzony jest oscypek - najbardziej rozpoznawalny
produkt naszej ziemi, dlatego stał się on symbolem Powiatu Tatrzańskiego,
widnieje również w logo Tatrzańskiej Agencji.
„Marka Tatrzańska” dla naszego regionu stanowi jedną z form promocji. Mamy
nadzieję, że tatrzańska promocja monetarna stanie się elementem sławiącym
nasz region na całym świecie. Moneta „Marki Tatrzańskiej” to cenne
narzędzie promocyjne, które wzbudzi zainteresowanie mieszkańców, turystów
oraz kolekcjonerów. Będzie nie tylko środkiem płatniczym, ale też symbolem
i pamiątką uwieńczającą tradycję, kulturę i unikalny charakter Powiatu
Tatrzańskiego - przekonują przedstawiciele TARPIK-u.
Historia dukata lokalnego
Historia
dukata lokalnego sięga starożytności. Kiedy starożytny Rzym dokonał
ostatecznie podboju antycznej Grecji, miasta greckie otrzymały prawo bicia
własnej lokalnej monety. Mogła być wykonana wyłącznie z brązu, na jej
awersie miał widnieć portret aktualnie panującego cesarza, natomiast
przedstawienia rewersu pozostawały w gestii miast.
W dobie nowożytnej pojawiły się inne monety lokalne, bite bez przywilejów
emisyjnych, ale z potrzeb ekonomicznych. W Polsce były to od końca XVIII
wieku prywatne monety dóbr i folwarków, emitowane z metali nieszlachetnych
w celu uzupełnienia brakującego w obiegu pieniądza ogólnopaństwowego o
niskich nominałach.
Obecnie dukat lokalny ma zupełnie inny charakter. Miasta i gminy nie
potrzebują uzupełniać obiegu pieniężnego, ale szukają dla siebie nowych
środków promocji. Dukat lokalny znakomicie spełnia tę rolę, gdyż
mieszkańcy i turyści chętnie nabywają dukaty i zachowują na pamiątkę.
Pierwszym dukatem lokalnym nowego typu, czyli o charakterze przede
wszystkim promocyjnym, był dukat wyemitowany w lecie 2006 roku przez gminę
Jastarnia o nazwie merk i nominale 3 merki. Kurs wymiany 3 merków wynosił
3 złote.
Merki można było wymieniać na terenie gminy na towary bądź usługi, a
wyjeżdżając do domu wymienić resztę lokalnej "waluty" lub pozostawić na
pamiątkę. Merki zostały wyemitowane w nakładzie 20 000 sztuk, a
projektantem był znakomity plastyk Robert Kotowicz. Akcja emisji merków w
Jastarni okazała się ogromnym sukcesem toteż władze miasta powtórzyły
akcję w kolejnych latach.
Dukat lokalny niesie ze sobą dużo informacji w opisach i wizerunkach
zamieszczonych na awersach i rewersach, przez co służy trwałej promocji
walorów miasta, gminy czy powiatu.
Dukat lokalny dociera do dużej liczby odbiorców ze względu na
wielotysięczne nakłady, stanowi to wyjątkowo skuteczną reklamę dla
lokalnej społeczności. Mennica Polska S.A. otrzymuje sporo pochlebnych
opinii o akcjach emisji dukata lokalnego ze strony zarówno władz lokalnych
jak i mieszkańców i turystów. Dukat lokalny jest poszukiwanym narzędziem
promocyjnym, o które zabiega wiele miast w całej Polsce. Dukat lokalny
rozpoczął także nowe życie, w momencie pojawienia się jako interesujący
numizmat poszukiwany przez kolekcjonerów. Wielu numizmatyków szczyci się
zbiorami dukatów lokalnych, które zostały wybite w Mennicy Polskiej S.A.
źródło: TARPIK
|