(12.10.2008)
Piotr Kyc: "W
dniach 7 - 10 października 2008 roku stolica Ukrainy po raz piętnasty
gościła uczestników targów turystycznych Travel Market UKRAINE.
Międzynarodowe Targi Turystyczne UKRAINE'2008 to, obok wiosennych targów
UITT, największa turystyczna impreza targowa na Ukrainie, a zarazem jedno
z ważniejszych przedsięwzięć tego typu w Europie.
Na otwarciu imprezy
nie zabrakło gości z różnych stron świata. Stronę polską reprezentowała
Katarzyna Sobierajska, wiceminister sportu i turystyki. Powiat Tatrzański
reprezentował Starosta Tatrzański Andrzej Gąsienica – Makowski i Dyrektor
Tatrzańskiej Agencji Turystycznej Krzysztof Król Łęgowski. Była również
pionierska na tym rynku zakopiańska firma GRUPA TRIP. Polskie stoisko
wyróżniało się biało-czerwoną kolorystyką. Trzeba przyznać, że polskie
stoiska przykuwały uwagę gości - bogata oferta turystyczna i ciekawe
materiały informacyjne zachęcały do zatrzymania się przy ekspozycji.
To ważne targi dla południowej Polski, a szczególnie dla Podhala. Ukraińcy
najczęściej odwiedzają województwo Małopolskie, Podkarpackie, Lubelskie.
Na narty przyjeżdżają głównie do Zakopanego.
Potencjał rynku ukraińskiego jest duży. Mieszkańcy Ukrainy chętnie i dużo
podróżują. Jak wynika z danych Polskiej Organizacji Turystycznej, w
ostatnim roku ogólna ilość wyjazdów Ukraińców za granicę wzrosła o 4%, i
stanowi 13,3 miliona osób. W tym o 24% wzrosła ilość wyjazdów
zorganizowanych grup turystycznych. Mimo wprowadzenia nowych zasad
otrzymania wizy do Polski – już wizy Shengen - najpopularniejszym
kierunkiem wyjazdów zagranicznych mieszkańców Ukrainy pozostaje Europa, w
tym, tuż po Rosji (34%) – Polska (25%).
Warto zatem zabiegać o ten rynek i uczyć się od firm, które osiągnęły duży
sukces w branży turystycznej. Kilkanaście lat temu, na kijowskich targach
pojawiła się firma TRIP. Były to inne czasy - jak wspomina obecny na
targach Prezes Leszek Krzanik - każda ilość materiałów reklamowych
cieszyła się dużym wzięciem, a z czasem zainteresowanie przekładało się na
przyjazdy turystów ze wschodu. Obecnie potężna firma pod nazwą GRUPA TRIP,
mająca liczną klientelę na całym świecie pozostaje wierna turystom ze
wschodu, którzy przychodzą na targi specjalnie dla niej, aby podpisać
stosowne umowy. Tysiące turystów ukraińskich poznało Zakopane dzięki
pionierskim działaniom zakopiańskiego biura. W pewnych kręgach zapanowała
nawet moda na Zakopane.
Tym bardziej cieszy obecność na Ukraine' 2008 Tatrzańskiej Agencji
Rozwoju, Promocji i Kultury. Dyrektor Krzysztof Król Łęgowski zdaje sobie
sprawę z tego, że „nieobecni głosu nie mają". Kierowana przez niego od
niedawna firma, dzięki udziałowi w zagranicznych targach, nie ma większych
problemów z zapewnieniem obłożenia przez cały rok, a zwłaszcza w okresach,
kiedy nie ma rodzimego turysty.
Udział w targach jest naszą wspólną sprawą – mówi Krzysztof Król Łęgowski
– wymaga to przygotowań, ale profesjonalne ekspozycje, dobre produkty,
systematyczność uczestnictwa dają pozycję wiarygodnego partnera na tym
rynku. Dyrektor ma nadzieję, że współorganizowanie mistrzostw Europy w
piłce nożnej EURO 2012 przez Polskę i Ukrainę będzie szansą na zwiększenie
ruchu turystycznego pomiędzy naszymi krajami.
Dla Starosty Powiatu Tatrzańskiego Andrzeja Gąsienicy Makowskiego targi w
Kijowie mają znaczenie nie tyle handlowe, co promocyjne. To możliwość
zaproponowania produktu turystycznego jakim jest oscypek, kojarzony już
przez szeroką rzeszę turystów z Podhalem. Można się było o tym przekonać
podczas rozmowy Starosty z Ministrem Sportu i Turystyki Ukrainy Anatolijem
Iwanowiczem w czasie ceremonii oficjalnego otwarcia Polskiego Ośrodka
Informacji Turystycznej w Kijowie.
Fakt, że taka instytucja działa w Kijowie na pewno wzmoże ruch turystyczny
z Ukrainy do Polski – przekonuje Starosta Tatrzański.
Polskie Stoisko
Narodowe złożone było z szeregu stoisk regionalnych. Obok firm
turystycznych swoje mapy, przewodniki i szczegółowe informatory
prezentowały większe miasta. Szczególną uwagę zwracały dobrze dopracowane,
wykonane z pomysłem materiały przygotowane przez Urząd Marszałkowski w
Krakowie. Udział w targach brała również Krynica Zdrój oferująca oferty
typowo turystyczne ale i leczenie uzdrowiskowe. Jest to na pewno dobrym
pomysł na promocję organizowaną przez niewielkie w końcu miasto. Czy nie
jest to pomysł promocyjny dla Zakopanego?
Targi mają za zadanie promować turystyczne walory Polski, a poprzez
sprzedane oferty zwiększać rzeszę przybywających do nas Ukraińców.
Problemem o dużym znaczeniu dla tej turystyki, jest problem wizowy,
którego rozwiązanie wydaje się na razie niemożliwe. Szkoda, ponieważ
podpisane w ciągu paru dni targów umowy współpracy pomiędzy kontrahentami
zaowocują obrotami w wysokości setek milionów euro.
Jaki udział w tym obrocie przypadnie krajowym firmom? Na pewno byłby
większy, gdyby ruch pomiędzy naszymi krajami odbywał się bezwizowo.
Ukraińskie biura podróży cenią sobie możliwość podpisania umowy na targach
turystycznych, na miejscu. Umowa umożliwia staranie się o wizy dla
uczestników wyjazdu i jest jednym z dokumentów wymaganych przez banki.
Wyprawa do Polski rozpoczyna się przeprawą przez biurokrację. Należy mieć
nadzieję, że w niedalekiej przyszłości sytuacja się zmieni. Nikt nie czeka
w bezruchu na rozwiązania systemowe. Przygotowania do dużej turystyki
trwają. To nie tylko Międzynarodowe Targi Turystyczne UITT i Travel Market
UKRAINE, czy szereg imprez targowych organizowanych w Polsce. W wielkim
mieście, jakim jest Kijów prawie w każdej dzielnicy budowane są duże,
eleganckie hotele. Nasi
sąsiedzi zamierzają wybudować ich 200 do roku 2012. Nasza baza hotelowa
też się rozwija. Firmy turystyczne dobrze wiedzą, że ukraiński turysta
jest przyzwyczajony do hoteli. A hotele, i to dobrej klasy, to jest to, co
Ukraińcy lubią najbardziej".
Foto-relacja (zdjęcia Piotr Kyc):
|