(29.02.2008)
Anna Karpiel: "28
lutego 2008 r. w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego odbyło się spotkanie
zorganizowane przez Marszałka Województwa Małopolskiego Marka Nawarę,
który podjął się roli mediatora w rozwiązaniu trudnego problemu przebudowy
„Zakopianki”. W związku ze społecznym sprzeciwem Generalna Dyrekcja
Dróg Krajowych i Autostrad wstrzymała prace związane z projektowanym
odcinkiem Poronin – Zakopane. Problem rozwiązać ma "Studium Lokalizacyjno
– Funkcjonalno – Ruchowe Podhalańsko – Tatrzańskiego Układu
Komunikacyjnego", dla którego założenia przygotował i przedstawił Zarząd
Dróg Wojewódzkich w Krakowie. Studium opierać się będzie na różnorodnych
analizach m.in. nasilenia ruchu i bezpieczeństwa, obejmie zarówno drogi
krajowe i wojewódzkie, jak również powiatowe i gminne, a także linie
kolejowe. Prace nad studium potrwają 12 miesięcy, a ich celem będzie
opracowanie kompleksowego systemu komunikacyjnego dla całego obszaru
Podhala przy współpracy z wszystkimi zainteresowanymi stronami i z
uwzględnieniem konsultacji społecznych.
Spotkanie poprowadził Wicemarszałek Roman Ciepiela, a wzięli w nim udział
przedstawiciele: Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad,
Departamentu Transportu, Gospodarki i Infrastruktury Urzędu
Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, Wojewódzkiego Zarządu Dróg,
przedstawiciele władz Zakopanego, Poronina, Białego Dunajca, Szaflar,
Nowego Targu, Rabki, starostwa tatrzańskiego i nowotarskiego oraz
członkowie Federacji Obrony Podhala.
Kierownik Projektu, inż. Andrzej Kamiński z GDDKiA przedstawił obecny stan
inwestycji na trasie Myślenice – Zakopane. Obecnie realizowany jest etap
inwestycji w Lubniu, a prace projektowe trwają na odcinku Lubień – Rabka,
gdzie kończyć się ma droga ekspresowa. Przygotowywany i uzgadniany jest
również odcinek Rabka – Szaflary, gdzie poprowadzona zostanie droga
dwujezdniowa z otwarciem nowych kierunków na Jurgów i Krościenko.
Natomiast na terenie gmin Szaflary i Biały Dunajec są zdecydowane
sprzeciwy i żaden wariant nie został dotychczas uzgodniony. Społeczność
lokalna i władze nie zgadzają się na drogę dwujezdniową na tym odcinku.
Podobne ostre protesty wstrzymały prace w Poroninie i Zakopanem.
Protestujący zrzeszeni w Federacji Obrony Podhala nie zgadzają się na
drogę krajową klasy „G” o proponowanych przez GDDKiA parametrach, której
budowa związana jest z licznymi wyburzeniami oraz budową rozgraniczającego
pasa zieleni, ekranów akustycznych, estakad i dodatkowych dróg zbiorczych.
Reprezentująca FOP Józefa Chromik zaproponował przejęcie drogi krajowej nr
47 tzw. „Zakopianki” na odcinku Nowy Targ -Zakopane przez Zarząd Dróg
Wojewódzkich w Krakowie i zmianę klasy drogi z „G” (głównej) na klasę „Z”
(zbiorczej). Jednak zarówno wicemarszałek jak i inż. Kamiński wyrazili
obawę, co do możliwości przesunięcia środków finansowych w związku z
przekazaniem inwestycji. Nie ma również możliwości odstąpienia od
parametrów technicznych drogi klasy „G” realizowanej przez GDDKiA. W tej
sytuacji konieczne jest poszukiwanie innych możliwości, które odbywać się
będzie właśnie w ramach powstającego studium.
Podczas spotkania zaprezentowane zostały różne wstępne propozycje
dotyczące prób odciążenia odcinka Nowy Targ - Poronin – Zakopane,
poszukiwaniu alternatywnych dróg dojazdu pod Tatry, ich właściwego
oznakowania i remontów, a także propozycji budowy tunelu podziemnego przez
Poronin, którego koncepcję przedstawił ostatnio architekt i inżynier
budownictwa lądowego Andrzej Chowaniec Rybka.
Natomiast burmistrz Zakopanego Jan Gąsienica Walczak wyraził poparcie dla
dotychczasowego projektu GDDKiA zakładającego budowę na trasie Poronin –
Zakopane drogi klasy „G” z 4 pasami ruchu, zapewniając jednocześnie o
przekazaniu osobom, których domy będą wyburzane, działek zastępczych i
odszkodowań oraz proponując referendum w tej sprawie. Wywołało to ostry
sprzeciw FOP, której członkowie nie zgadzają się, by ktoś decydował o ich
własności w ich imieniu oraz obawiają się, że odszkodowania nie będą
adekwatne do rzeczywistej wartości ich mienia, a postępowanie
odszkodowawcze będzie trwało bardzo długo. Przedstawiciele FOP liczą, że
uda się wypracować koncepcję, która ograniczy zarówno ludzką krzywdę,
wywłaszczenia i wyburzenia, jak i ingerencję w podtatrzański krajobraz.
Zapowiedzieli też jednoznacznie, że na inne rozwiązania nie wyrażą zgody i
nasilą protesty.
Również zastępca wójta Gminy Szaflary, Paweł Cetera wyraził stanowisko
Rady Gmin, która sprzeciwia się budowie drogi głównej krajowej przez
Szaflary. Z kolei wójt Poronina Bronisław Stoch wyraził społeczny głos
mieszkańców gminy za przekwalifikowaniem inwestycji na wojewódzką.
Podczas spotkania nie udało się wypracować wspólnego zdania, jednak
wszystkie strony wykazały chęć współpracy i włączenia się w prace nad
studium. Protestujący podkreślali, że nie są przeciwko samej inwestycji,
ale domagają się zmiany jej parametrów i ograniczenia zakresu. Nie
dyskutowano też nad jednostkowymi rozwiązaniami technicznymi i związanymi
z nimi sporami, a jedynie nad ogólną koncepcją studium. Istotny jest
przede wszystkim zaproponowany całościowy sposób podejścia do problemu.
Wicemarszałek Roman Ciepiela wielokrotnie podkreślał, że w przygotowywanym
studium nie chodzi jedynie o dojazd do Zakopanego, ale o spójny system
komunikacji na terenie całego Podhala z uwzględnieniem potrzeb jego
mieszkańców, ochrony środowiska, a także cywilizacyjnego rozwoju.
Podkreślał również, że bardzo ważny jest również czas realizacji
inwestycji, tak aby nie przegapić szansy dla tego rejonu, jakim jest
budowa „Zakopianki”.
Wkrótce zostanie podpisane porozumienie w sprawie przystąpienia do prac
nad studium oraz zaplanowane zostaną kolejne spotkania i konsultacje.
Studium ma dać wszystkim stronom czas niezbędny na osiągnięcie
satysfakcjonującego porozumienia."
Foto-relacja (zdjęcia Anna Karpiel):
|