I Strona g³ówna I Wiadomo¶ci I Kultura I Sport I Pogoda I Turystyka I Narty I Ko¶ció³ I

I Radio Alex I G³os Ameryki I Z peryskopu... I DH Zakopane I Telefony I Apteki I

Reklama I Og³oszenia I Muzyka I Video I Archiwum I O Watrze I Leader +
Nieporozumienia w sprawie zakopianki...

(24.01.2009) Anna Karpiel-Semberecka: "W minionym tygodniu w Zakopanem odby³y siê dwa spotkania, podczas których przedstawiciele biura projektowego przedstawili za³o¿enia "Studium lokalizacyjno – funkcjonalno – ruchowego rozwoju podhalañsko tatrzañskiego uk³adu komunikacyjnego ze szczególnym uwzglêdnieniem dostêpno¶ci Miasta Zakopane". Opracowanie powstaje z inicjatywy Marsza³ka Województwa Ma³opolskiego, a jego wykonawc± jest firma IVV. Studium zawiera propozycjê  rozwi±zania problemów komunikacyjnych na Podhalu alternatywn± w stosunku do projektu GDDKiA, dla którego decyzja o uwarunkowaniach ¶rodowiskowych zosta³a uchylona. Inwestycje w zaproponowanym przez GDDKiA kszta³cie nie mog± byæ realizowane, mieszkañcy Podhala czekaj± wiêc na nowe korzystniejsze rozwi±zania.
Studium zak³ada model sieci rozproszonej na Podhalu, zamiast budowy jednej centralnej magistrali prowadz±cej do Zakopanego.
Dwujezdniowa droga szybkiego ruchu koñczy³aby siê w Nowym Targu, a stamt±d sieæ zmodernizowanych i odpowiednio oznakowanych szlaków komunikacyjnych rozprowadza³aby ruch do poszczególnych miejscowo¶ci Podhala oraz na S³owacjê. Zakopianka od Nowego Targu w kierunku Zakopanego zosta³aby poszerzona o jeden pas ruchu, który na terenach zabudowanych u³atwia³by obs³ugê skrzy¿owañ oraz zjazdy do posesji, a na pozosta³ych odcinkach umo¿liwia³ bezpieczne wyprzedzanie naprzemiennie w obu kierunkach jazdy. Ponadto projektanci stwierdzili, ¿e w Bia³ym Dunajcu konieczna jest dobudowa równoleg³ego mostu lub rozbudowa istniej±cego. W Poroninie proponowane jest dwupoziomowe skrzy¿owanie lub wariant tunelowy. Dalsze zmiany na drodze DK 47 za Poroninem to rewitalizacja starej zakopianki i zapewnienie jej ci±g³o¶ci oraz nowe w³±czenie Drogi do Olczy, a tak¿e po³±czenie obej¶ciem zakopianki z ul. Powstañców ¦l±skich (DW 958) ze zjazdem przed rondem Chramca. Ponadto projektanci zaproponowali szereg wykorzystywanych ju¿ po³±czeñ lokalnych, mo¿liwo¶æ dobudowania nowych oraz zwrócili uwagê na konieczno¶æ rozwi±zania wewnêtrznych problemów komunikacyjnych w samym Zakopanem.
Na podstawie prowadzonych badañ i obserwacji projektanci stwierdzili, ¿e du¿ym problemem jest ruch lokalny, który czêsto siêga nawet 70%. Wskazane przez nich rozwi±zania s± wiêc potrzebne zarówno do roz³adowania ruchu lokalnego, co u³atwi komunikacjê mieszkañcom, jak i przy nasilonym ruch turystycznym w szczycie sezonu. Inwestycjom drogowym powinna tak¿e towarzyszyæ modernizacja kolei. Projektanci poinformowali tak¿e, ¿e wg prognoz bez poszerzania obecnych pasów drogowych sprawne utrzymanie systemu komunikacyjnego jest mo¿liwe jedynie do 2025 r. Bez po¶wiêcenia budynków i gruntów przez mieszkañców nie da siê w pe³ni udro¿niæ systemu komunikacyjnego - takie by³o jednoznaczne stanowisko przedstawicieli biura projektowego. Jednocze¶nie projektanci zapewniali, ¿e ich studium nie rozstrzyga o konkretnych parametrach dróg, a tak¿e nie zak³ada przed³u¿enia drogi 47 na po³udnie w kierunku S³owacji, a jedynie wskazuje mo¿liwe po³±czenia lokalne.  Kwestie te budzi³y najwiêkszy niepokój mieszkañców przyby³ych na spotkanie.
Niestety kolejne dyskusje nad "zakopiank±" nie odby³y siê bez  nieporozumieñ.  W czwartek w Urzêdzie Miasta Zakopane planowane by³o spotkanie projektantów z w³adzami miasta, przybyli na nie jednak równie¿ mieszkañcy i przedstawiciele Federacji Obrony Podhala. Spotkanie odby³o siê ostatecznie w szerszym gronie. Ludzie wyra¿ali jednak swoje oburzenie, ¿e konsultacje mia³y odbyæ siê za ich plecami.
Mia³o to byæ krótkie robocze
spotkanie prezentuj±ce stan prac nad studium z w³adzami, nastêpnie z radnymi, a w dalszej kolejno¶ci z mieszkañcami. Nie by³o pisemnego zawiadomienia ze strony biura projektowego, ani informacji okre¶laj±cej charakter tego spotkania. Uwa¿am, ¿e w tej sprawie powinny byæ szeroko zakrojone konsultacje z wszystkimi zainteresowanymi, nie tylko z jedna opcj±, czyli Federacj± Obrony Podhala - wyja¶nia³ burmistrz Janusz Majcher. Nie by³o odpowiednich procedur i w³adze nie wiedzia³y, kogo powiadomiæ - podobnego zdania by³ tak¿e starosta Andrzej G±sienica Makowski, u którego spotkanie odby³o siê dzieñ pó¼niej. Natomiast in¿. Marek Wierzchowski z firmy IVV przedstawi³ tê kwestiê inaczej - Spotkania mia³y s³u¿yæ zapoznaniu z wnioskami studium oraz wyra¿eniu opinii zarówno przez samorz±dy, jak i opinii spo³ecznej. Powiadomili¶my lokalne w³adze i uwa¿ali¶my, ¿e one powiadomi± pozosta³ych zainteresowanych. O studium powinno siê rozmawiaæ ze wszystkimi, nie osobno z w³adzami, a osobno z lud¼mi.
Burzliwa dyskusja dotyczy³a równie¿ samego studium. Wszyscy oczekiwali konkretnych odpowiedzi, zw³aszcza dotycz±cych odcinka Poronin - Zakopane, konkretnych rozwi±zañ, parametrów, skrzy¿owañ, rozjazdów, a tego nie otrzymali¶my - podsumowa³ prezentacjê studium starosta Andrzej G±sienica Makowski. Podobnego zdania by³ radny Leszek Dorula - Oczekiwali¶my konkretów, do których mo¿na siê odnie¶æ, a pokazano nam to samo, co w pa¼dzierniku. Ponadto jest to rozwi±zanie tymczasowe, które na 2025 r. nie bêdzie ju¿ wystarczaj±ce.
To nie jest ten etap projektowania. Studium nie jest projektem budowlanym. Potrzebne s± dodatkowe analizy ekonomiczno-techniczne, a tak¿e pod k±tem wymagañ ochrony ¶rodowiska, czy to w przypadku mostu w Bia³ym Dunajcu, czy te¿ skrzy¿owania w Poroninie. Natomiast modernizacja uk³adu komunikacyjnego w Zakopanem to osobne zagadnienie, które powinna opracowaæ gmina -
wyja¶nia³ in¿. Marek Wierzchowski.
Chocia¿ niektóre kwestie podczas spotkañ projektantów z w³adzami i mieszkañcami uda³o siê wyja¶niæ i rozstrzygn±æ, to jednak konsultacje nie sprosta³y w pe³ni oczekiwaniom mieszkañców. Najbardziej zapalne problemy nie zosta³y rozstrzygniête i niepokój pozosta³. Federacja Obrony Podhala nie zgadza siê na tak± formê konsultacji. Chcemy konkretów i lepszego przygotowania do rozmów z nami. Chcemy te¿ wiêkszego zaanga¿owania radnych, którzy powinni zapoznaæ siê ze studium. Ich zainteresowanie jest niewielkie, o czym ¶wiadczy ich ma³a frekwencja na spotkaniach. Chcemy te¿, by rozmawia³y z nami w³adze - mówi³a Józefa Chromik z FOP."

Zobacz tak¿e relacjê ze spotkania w Poroninie: http://www.watra.pl/rozne/poronin/studiumm.html

Foto-relacja (zdjêcia Anna Karpiel-Semberecka):

 

I Strona g³ówna I Wiadomo¶ci I Kultura I Sport I Pogoda I Turystyka I Narty I Ko¶ció³ I

I Radio Alex I G³os Ameryki I Z peryskopu... I DH Zakopane I Telefony I Apteki I

I Reklama I Og³oszenia I Muzyka I Video I Galeria I Archiwum I O Watrze I