(24.01.2009)
Anna Karpiel-Semberecka:
"W minionym tygodniu w Zakopanem odby³y siê dwa
spotkania, podczas których przedstawiciele biura projektowego przedstawili
za³o¿enia
"Studium lokalizacyjno – funkcjonalno – ruchowego rozwoju podhalañsko
tatrzañskiego uk³adu komunikacyjnego ze szczególnym uwzglêdnieniem
dostêpno¶ci Miasta Zakopane".
Opracowanie
powstaje z inicjatywy Marsza³ka Województwa Ma³opolskiego, a jego
wykonawc± jest firma IVV. Studium zawiera propozycjê rozwi±zania
problemów komunikacyjnych na Podhalu
alternatywn± w
stosunku do projektu GDDKiA, dla którego decyzja o uwarunkowaniach
¶rodowiskowych zosta³a uchylona. Inwestycje w zaproponowanym przez GDDKiA
kszta³cie nie mog± byæ realizowane, mieszkañcy Podhala czekaj± wiêc na
nowe korzystniejsze rozwi±zania.
Studium zak³ada model sieci rozproszonej na Podhalu, zamiast budowy jednej
centralnej magistrali prowadz±cej do Zakopanego.
Dwujezdniowa droga
szybkiego ruchu koñczy³aby siê w Nowym Targu, a stamt±d sieæ
zmodernizowanych i odpowiednio oznakowanych szlaków komunikacyjnych
rozprowadza³aby ruch do poszczególnych miejscowo¶ci Podhala oraz na
S³owacjê. Zakopianka od Nowego Targu w kierunku Zakopanego zosta³aby
poszerzona o jeden pas ruchu, który na terenach zabudowanych u³atwia³by
obs³ugê skrzy¿owañ oraz zjazdy do posesji, a na pozosta³ych odcinkach
umo¿liwia³ bezpieczne wyprzedzanie naprzemiennie w obu kierunkach jazdy.
Ponadto projektanci stwierdzili, ¿e w Bia³ym Dunajcu konieczna jest
dobudowa równoleg³ego mostu lub rozbudowa istniej±cego. W Poroninie
proponowane jest dwupoziomowe skrzy¿owanie lub wariant tunelowy. Dalsze
zmiany na drodze DK 47 za Poroninem to rewitalizacja starej zakopianki i
zapewnienie jej ci±g³o¶ci oraz nowe w³±czenie Drogi do Olczy, a tak¿e
po³±czenie obej¶ciem zakopianki z ul. Powstañców ¦l±skich (DW 958) ze zjazdem przed
rondem Chramca. Ponadto projektanci zaproponowali szereg wykorzystywanych
ju¿ po³±czeñ lokalnych, mo¿liwo¶æ dobudowania nowych oraz zwrócili uwagê
na konieczno¶æ rozwi±zania wewnêtrznych problemów komunikacyjnych w samym
Zakopanem.
Na podstawie prowadzonych badañ i obserwacji projektanci stwierdzili, ¿e
du¿ym problemem jest ruch lokalny, który czêsto siêga nawet 70%. Wskazane
przez nich rozwi±zania s± wiêc potrzebne zarówno do roz³adowania ruchu
lokalnego, co u³atwi komunikacjê mieszkañcom, jak i przy nasilonym ruch
turystycznym w szczycie sezonu. Inwestycjom drogowym powinna tak¿e
towarzyszyæ modernizacja kolei. Projektanci poinformowali tak¿e, ¿e wg
prognoz bez poszerzania obecnych pasów drogowych sprawne utrzymanie
systemu komunikacyjnego jest mo¿liwe jedynie do 2025 r. Bez po¶wiêcenia
budynków i gruntów przez mieszkañców nie da siê w pe³ni udro¿niæ systemu
komunikacyjnego - takie by³o jednoznaczne stanowisko przedstawicieli biura
projektowego. Jednocze¶nie projektanci zapewniali, ¿e ich studium nie
rozstrzyga o konkretnych parametrach dróg, a tak¿e nie zak³ada
przed³u¿enia drogi 47 na po³udnie w kierunku S³owacji, a jedynie wskazuje
mo¿liwe po³±czenia lokalne. Kwestie te budzi³y najwiêkszy niepokój
mieszkañców przyby³ych na spotkanie.
Niestety kolejne dyskusje nad "zakopiank±" nie
odby³y siê bez nieporozumieñ. W czwartek w Urzêdzie
Miasta Zakopane planowane by³o spotkanie projektantów z w³adzami miasta,
przybyli na nie jednak równie¿ mieszkañcy i przedstawiciele Federacji
Obrony Podhala. Spotkanie odby³o siê ostatecznie w szerszym gronie. Ludzie
wyra¿ali jednak swoje oburzenie, ¿e konsultacje mia³y odbyæ siê za ich
plecami.
Mia³o to byæ krótkie robocze
spotkanie
prezentuj±ce stan prac nad studium z
w³adzami, nastêpnie z
radnymi, a w dalszej kolejno¶ci z mieszkañcami. Nie by³o pisemnego
zawiadomienia ze strony biura projektowego, ani informacji okre¶laj±cej
charakter tego spotkania. Uwa¿am, ¿e w tej sprawie powinny byæ szeroko
zakrojone konsultacje z wszystkimi zainteresowanymi, nie tylko z jedna
opcj±, czyli
Federacj± Obrony
Podhala
- wyja¶nia³ burmistrz Janusz Majcher. Nie by³o odpowiednich procedur i
w³adze nie wiedzia³y, kogo powiadomiæ - podobnego zdania by³ tak¿e
starosta Andrzej G±sienica Makowski, u którego spotkanie odby³o siê dzieñ
pó¼niej. Natomiast in¿. Marek Wierzchowski z firmy IVV przedstawi³ tê
kwestiê inaczej - Spotkania mia³y s³u¿yæ zapoznaniu z wnioskami studium
oraz wyra¿eniu opinii zarówno przez samorz±dy, jak i opinii spo³ecznej.
Powiadomili¶my lokalne w³adze i uwa¿ali¶my, ¿e one powiadomi± pozosta³ych
zainteresowanych. O studium powinno siê rozmawiaæ ze wszystkimi, nie
osobno z w³adzami, a osobno z lud¼mi.
Burzliwa dyskusja dotyczy³a równie¿ samego
studium. Wszyscy oczekiwali konkretnych odpowiedzi, zw³aszcza
dotycz±cych odcinka Poronin - Zakopane, konkretnych rozwi±zañ, parametrów,
skrzy¿owañ, rozjazdów, a tego nie otrzymali¶my - podsumowa³
prezentacjê studium starosta Andrzej G±sienica Makowski. Podobnego zdania
by³ radny Leszek Dorula - Oczekiwali¶my konkretów, do których mo¿na siê
odnie¶æ, a pokazano nam to samo, co w pa¼dzierniku. Ponadto jest to
rozwi±zanie tymczasowe, które na 2025 r. nie bêdzie ju¿ wystarczaj±ce.
To nie jest ten etap projektowania. Studium nie jest projektem budowlanym.
Potrzebne s± dodatkowe analizy ekonomiczno-techniczne, a tak¿e pod k±tem
wymagañ ochrony ¶rodowiska, czy to w przypadku mostu w Bia³ym Dunajcu, czy
te¿ skrzy¿owania w Poroninie. Natomiast modernizacja uk³adu
komunikacyjnego w Zakopanem to osobne zagadnienie, które powinna opracowaæ
gmina - wyja¶nia³ in¿. Marek Wierzchowski.
Chocia¿ niektóre kwestie podczas spotkañ projektantów z w³adzami i
mieszkañcami uda³o siê wyja¶niæ i rozstrzygn±æ, to jednak konsultacje nie
sprosta³y w pe³ni oczekiwaniom mieszkañców. Najbardziej zapalne problemy
nie zosta³y rozstrzygniête i niepokój pozosta³. Federacja Obrony
Podhala nie zgadza siê na tak± formê konsultacji. Chcemy konkretów i
lepszego przygotowania do rozmów z nami. Chcemy te¿ wiêkszego
zaanga¿owania radnych, którzy powinni zapoznaæ siê ze studium. Ich
zainteresowanie jest niewielkie, o czym ¶wiadczy ich ma³a frekwencja na
spotkaniach. Chcemy te¿, by rozmawia³y z nami w³adze - mówi³a Józefa
Chromik z FOP."
Zobacz tak¿e relacjê
ze spotkania w Poroninie:
http://www.watra.pl/rozne/poronin/studiumm.html
Foto-relacja (zdjêcia
Anna Karpiel-Semberecka):
|