(29.08.2007)
MODERNIZACJA DROGI KRAJOWEJ NR 7 NA ODCINKU 34,6 km
RABKA – CHYŻNE
WZMOCNIENIE NAWIERZCHNI DO 115 kN/oś
24 sierpnia 2007 roku Zbigniew Rapciak dyrektor krakowskiego oddziału
GDDKiA podpisał umowę na modernizację prawie 35-kilometrowego odcinka
drogi krajowej nr 7 Rabka – Chyżne. Wartość kontraktu to 212.758.264,74
złotych brutto. Prace będą trwać 2 lata i w sierpniu 2009 roku kierowcy
dojadą do granicy ze Słowacją całkowicie zmodernizowaną drogą.
Zakres robót ogółem:
- prace przygotowawcze
- wzmocnienie konstrukcji nawierzchni drogi
- wymian konstrukcji nawierzchni pobocza utwardzonego
- przebudowa chodników, zatok autobusowych
- oczyszczenie, remont, wymiana istniejących przepustów
- wykonanie brakujących elementów odwodnienia
- zabezpieczenie obrywu skarp (stabilizacja osuwiska)
- przebudowa mostów
- remont wiaduktu
- wykonanie elementów bezpieczeństwa ruchu oraz oznakowania pionowego i
poziomego
- przebudowa infrastruktury
Szczegółowy zakres robót drogowych:
Przebudowywana droga jest jednojezdniowa o szerokości jezdni ok. 6,0 m z
utwardzanymi poboczami o szerokości od 1,5 m do 2,0 m oraz poboczami
gruntowymi o szerokości od 0,75 m do 1,25 m. Na modernizowanym odcinku
została zaprojektowana jezdnia szerokości 7,0 m (2 x 3,5 m) oraz pobocza
utwardzone o szerokości 1,5 m. Natomiast pobocze gruntowe na większości
trasy będzie miało szerokość 0,75 m, a w miejscach występowania barier
drogowych zostanie poszerzone do 1,25 m. Na projektowanym odcinku,
modernizacji podlegają istniejące zatoki autobusowe o szerokości 3,0 m
oraz nowa konstrukcja peronu (szerokość 2,0 m długość 15,0m).
Nawierzchnia drogi zostanie wzmocniona do 11,5 tony na oś poprzez
wykonanie nowych warstw bitumicznych, by bez szkody dla niej mogła
przenosić ruch ciężki. Zakres prac obejmuje też rozbiórkę istniejących. i
wykonanie nowych poboczy utwardzonych o nośności 11,5 tony na oś.
W zakres robót mostowych wchodzi:
1. Przebudowa wiaduktu drogowego nad torami PKP w miejscowości Skawa
2. Przebudowa mostu na potoku Kosiczne II (Brzeg) w miejscowości
Spytkowice
3. Przebudowa mostu na potoku Sarniówka w miejscowości Spytkowice
4. Przebudowa mostu na potoku Bembeńskim w miejscowości Podwilk
5. Przebudowa mostu na potoku Pietrzakowskim w miejscowości Podwilk
6. Przebudowa mostu na potoku Czarna Orawa w miejscowości Podwilk
7. Przebudowa mostu drogowego na potoku Wisielec w miejscowości Jabłonka
8. Przebudowa mostu na potoku Piekielnik w miejscowości Jabłonka
9. Przebudowa mostu na potoku Chyżnik w miejscowości Chyżne
Roboty mostowe obejmują też prace przy 51 przepustach, w tym: przebudowę
(7 sztuk), budowę (1), likwidację (1) lub remont (42) przepustów:
Jak zwykle przy inwestycjach realizowanych przez GDDKiA bardzo duży nacisk
zostanie położony na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Wzdłuż drogi stanie
ponad 12,0 km barier ochronnych stalowych sprężystych. Zaprojektowano
oznakowanie poziome jezdni masami termoplastycznymi – wykonanie linii
krawędziowych, segregacyjnych i symboli - ogółem na powierzchni ponad 20
tysięcy m2. W ramach wymiany oznakowanie pionowego zaplanowano: montaż na
słupkach pionowych znaków drogowych – 345 szt., ustawienie słupków z rur
stalowych pod montaż znaków drogowych i tablic – 266 szt. Dla
bezpieczeństwa pieszych zostaną zamontowane dwa kasetony podświetlane, 114
szt. poręczy ochronnych łańcuchowych podwójnych, ponadto zostanie ułożone
prawie 5 i pół tysiąca metrów kw. chodnika z płyt betonowych o wym.
50x50x7 cm oraz ponad 4 tysiące metrów kw. chodnika z betonowej kostki
brukowej grub. 6 cm na podsypce cementowo – piaskowej o grubości 3 cm..
Przy drodze zostaną także ustawione słupki hektometrowe – 540 szt. – na
których zaznaczony jest kilometraż drogi.
Wykonawcą inwestycji zostało konsorcjum portugalsko – polskie utworzone
przez firmy: Mota-Engil SA, Podhalańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych
SA z Nowego Targu oraz Przedsiębiorstwo Robót Drogowo – Mostowych SA z
Nowego Sącza. |