(17.12.2007) Poseł na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej
ANDRZEJ GUT-MOSTOWY. Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Andrzej Gut-Mostowy Klub
Parlamentarny Platforma Obywatelska.
Szanowny Pan Cezary Grabarczyk Minister Infrastruktury
INTERPELACJA w sprawie inwestycji drogowej związanej z rozbudową drogi
krajowej nr 47 na odcinku Poronin – Zakopane.
Ochrona krajobrazu Podhala jest podstawowym czynnikiem determinującym
zagospodarowanie przestrzenne i politykę urbanistyczną dla tego regionu.
Nadrzędnym celem jest przekazanie przyszłym pokoleniom zadbanego
środowiska naturalnego i uporządkowanej przestrzeni obszaru, który jest
wartością dla całego narodu. Niepowtarzalne walory tego regionu sprawiają,
że jest on miejscem wypoczynku prawie 10 milionów turystów rocznie.
Poprawienie dostępności komunikacyjnej Podhala jest nie tylko w interesie
mieszkańców Podhala, ale leży na sercu milionom Polaków odwiedzających ten
region. Trwające kilka lat nieskuteczne procedury projektowe są podstawową
barierą rozwoju Podhala i przyczyną wielu konfliktów społeczności
lokalnych z organami Państwa mającymi realizować inwestycje drogowe.
Między Nowym Targiem a Zakopanem wszystkie samorządy (Szaflary, Biały
Dunajec, Poronin) negatywnie zaopiniowały projekt drogi krajowej nr 47
(tzw. „zakopianki”). Samorząd Zakopanego zaopiniował projekt pozytywnie z
czterema zastrzeżeniami, które pokrywają się w dużej części z wnioskami
pozostałych samorządów i praktycznie uniemożliwiają realizację
opracowanego projektu.
Wobec powyższych faktów proszę o odpowiedź na następujące pytania:
1. Czy możliwa jest realizacja projektu odcinka drogi krajowej nr 47 na
odcinku Szaflary-Zakopane w kategorii drogi Z (droga zbiorcza), co
umożliwi zawężenie drogi (ograniczenie linii rozgraniczających i
rezygnacja z pasów zieleni), likwidację ekranów i zapewni dojazd do
przylegających posesji?
2. Czy możliwa jest realizacja przedmiotowej drogi w kategorii G z
uwzględnieniem powyższych wniosków?
3. Czy możliwa jest modernizacja drogi w obecnej trasie z dodaniem
trzeciego pasa środkowego, który funkcjonuje jako prawo-lewoskręt lub pas
dodatkowy w okresach wzmożonego ruchu? Rozwiązanie to zostało wypracowane
w konsultacji z Zarządem Dróg Wojewódzkich i z powodzeniem funkcjonuje w
wielu krajach.
4. Czy możliwe jest przekazanie w/w odcinka Zarządowi Dróg Wojewódzkich
wraz ze środkami na wykonanie przedmiotowej inwestycji. Wstępne
zainteresowanie wyraził Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Roman
Ciepiela na spotkaniu Zespołu Zadaniowego ds. Opracowania Infrastruktury
Drogowej Podhala w dniu 13 grudnia 2007 r. Na tym spotkaniu Pan
Wicemarszałek zaproponował również zmianę sposobu myślenia o tym odcinku "zakopianki"
– tak, aby traktować jako miejsce docelowe nie tylko Zakopane, ale także
pozostałe miejscowości Podhala.
5. Czy możliwa jest realizacja węzła tatrzańskiego w Poroninie w taki
sposób, aby nie było konieczne wykonanie 900 metrowego wiaduktu o
wysokości 9 metrów przez centrum zabytkowego terenu rekreacyjnego?
6. Czy na odcinku drogi krajowej nr 47 Rabka-Nowy Targ przewidziane jest
projektowanie i montowanie ekranów?
Bariery dla lokalnych społeczności związane przepisami drogowym i
warunkami technicznymi wynikającymi z zakwalifikowania „zakopianki” do
kategorii G przybierają czasami absurdalne rozmiary. Budowa „aquaparków” w
Małopolsce została kilka lat temu określona jako priorytet, a Marszałek
Województwa obiecał dla pierwszego miasteczka wodnego w Małopolsce
specjalną nagrodę. Gdy powstaje pierwsza tego typu inwestycja w Szaflarach
przy „zakopiance” GDDKiA odmówiła zaprojektowania zjazdu do tej jakże
potrzebnej inwestycji.
Należy podkreślić, że wszystkie samorządy i cała społeczność Podhala
zdecydowanie opowiadają się za modernizacją„zakopianki”, problemem jest
skala inwestycji i ingerencji w krajobraz regionu. Wielu właścicieli
działek jest pozbawionych prawa swobodnego dysponowania swoja własnością z
uwagi na planowaną inwestycję i czeka na jej szybką realizację.
Wobec powyższych faktów proszę o odpowiedź na postawione pytania, a
mieszkańcy Podhala i wszyscy Polacy będą wdzięczni Panu Ministrowi za
rozważenie ewentualnych innych skutecznych rozwiązań.
z wyrazami szacunku
Andrzej Gut Mostowy
|